Νικητής στις προτιμήσεις των ελλήνων καταναλωτών αλλά και των επενδυτών φαίνεται ότι είναι το σουβλάκι σε σχέση με άλλα «γρήγορα» φαγητά. Η κρίση επηρέασε όλη την εστίαση, αλλά το σουβλάκι κερδίζει μερίδια αγοράς, με αποτέλεσμα επιχειρηματίες που προέρχονται ακόμη και από τον χώρο της πίτσας αλλά και πρώην άνεργοι να επενδύουν σε αυτόν τον κλάδο. Μάλιστα, στην Ελλάδα το 2013 η πρώτη κατηγορία επιχειρήσεων που ιδρύθηκαν είναι οι καφετέριες και ακολουθούν τα σουβλατζίδικα. Πάντως, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, δεν πρόκειται να επιβιώσουν όλα τα καινούργια ψητοπωλεία παρά μόνο τα καλά και οργανωμένα αφού έχει παρατηρηθεί υπερκορεσμός.
Η κρίση, εκτός από το σουβλάκι, ευνοεί και το delivery, το οποίο παρουσιάζει αυξητικές τάσεις, ακόμη και την περίοδο της κρίσης, όπου οι πωλήσεις του ενισχύονται λόγω της στροφής των Ελλήνων από το έξω στο σπίτι. Οσον αφορά τα πιο δημοφιλή προϊόντα, πρώτο είναι το σουβλάκι, ακολουθεί η πίτσα και μετά έρχονται ο καφές και το burger.
Σύμφωνα με έρευνα της Nielsen, το 88% των Ελλήνων έχει μειώσει αισθητά τις εξόδους του συγκριτικά με άλλους Ευρωπαίους, ενώ με την πρόοδο της κρίσης συνεχίζουν να μην επιλέγουν γεύματα εκτός σπιτιού. Τη μεγαλύτερη πτώση πωλήσεων παρουσιάζει η αγορά της πίτσας με 30%, ακολουθούν το σουβλάκι με 28%, οι αλυσίδες καταστημάτων με μπέργκερ (fast food) με 26%, οι αλυσίδες με σάντουιτς με 24%, με καφέ με 24% και τα επώνυμα εστιατόρια με 23%.

Το casual dining
Το σουβλάκι υπερτερεί της πίτσας, σύμφωνα με τον κ. Δημήτρη Δαμιανίδη, ιδιοκτήτη της αλυσίδας ψητοπωλείων Patafritas (Λάδι και Ρίγανη, Προεδρικός Γύρος), «διότι η πίτσα καταναλώνεται κυρίως στο σπίτι, ενώ το σουβλάκι ταΐζει τον κόσμο όλες τις ώρες και παντού. Μάλιστα η νέα τάση είναι το casual dining, όπου έχει αναπτυχθεί το σουβλάκι σε όμορφο χώρο, ενώ ένα βήμα παραπέρα αποτελεί το fast casual, το οποίο είναι self service αλλά πάλι σε κατάστημα με υψηλή αισθητική». Πάντως, σύμφωνα με τον ίδιο, «το 2013 άνοιξαν πάρα πολλά σουβλατζίδικα, πολλά από τα οποία έκλεισαν ή άλλαξαν χέρια, αλλά έπληξαν τον τζίρο των οργανωμένων και νόμιμων επιχειρήσεων. Συνολικά ο τζίρος των σουβλατζίδικων έπεσε το 2013, σταθεροποιήθηκε το 2014, ενώ για το 2015 κάνουμε τον σταυρό μας».
Με επενδύσεις απαντά στην κρίση η ελληνική αλυσίδα πίτσας Pizza Fan, η οποία τα τελευταία χρόνια ανοίγει νέα καταστήματα και παράλληλα επεκτείνεται και στο σουβλάκι. Η μετεγκατάσταση σε νέους πιο εμπορικούς χώρους, οι προσιτές τιμές και οι προσφορές αλλά και η λεπτομερής έρευνα των γευστικών προτιμήσεων των ελλήνων καταναλωτών είναι οι βασικοί λόγοι που η Pizza Fan συνεχίζει την ανάπτυξη.

Ο,τι θέλει ο πελάτης
Η Pizza Fan είναι μια ελληνική εταιρεία η οποία ιδρύθηκε το 1996 από τον Κώστα Αντάρα με σπουδές στο marketing και μακρά προϋπηρεσία στον χώρο της διαφήμισης και από την Παναγιώτα Γιαννοπούλου με αντίστοιχη προϋπηρεσία.«Η Pizza Fan έκανε την είσοδό της σε ένα ιδιαιτέρως ανταγωνιστικό περιβάλλον, γεγονός όμως που δεν τηνεμπόδισε να αποκτήσει φανατικούς «οπαδούς» των γεύσεών της. Εχοντας ως κέντρο της προσοχής της τον πελάτη και καθιστώντας ωςυψηλή προτεραιότητα την κάλυψη των αναγκών του, η Pizza Fan και οι άνθρωποι που την αποτελούν παραμένουν πιστοί στις αρχές τους, βελτιώνουν συνεχώς το προϊόν και τις προσφερόμενες υπηρεσίες και δίχως να εφησυχάζουν αισιοδοξούν για το μέλλον» επεσήμανε ο κ. Αντάρας.Σήμερα το δίκτυό της αποτελείται από 63 καταστήματα, ενώ έχει 1.300.000 ενεργούς πελάτες.

Ενας από τους βασικούς μοχλούς ανάπτυξης της εταιρείας, συνεχίζει ο ίδιος, είναι ότι «ρωτήσαμε πάνω απόένα εκατομμύριο πελάτες, καταγράψαμε τις απόψεις τους και βελτιώσαμε το προϊόν μας σταδιακάως σήμερα. Φυσικά ρόλο παίζει και η τιμή. Δεν βγάζουμε υπερκέρδη και δενφορτώσαμε τις πρώτες ύλες με καιροσκοπικές επιβαρύνσεις». Το αποτέλεσμα των προαναφερομένων ήταν να συνεχίσει η εταιρεία την ανάπτυξη και εν μέσω κρίσης και να εμφανίσει μια αύξησητζίρου της τάξεως του 10% το 2014, σε αντίθεση με τον συνολικό κλάδο, που σημείωσε μείωση της τάξεως του 30%.

Παράλληλα, συνεχίζει ο επιχειρηματίας, «δεν έχουμε κλείσει κανένα κατάστημα λόγω κρίσης, ενώ αντίθετα έχουμε ανοίξει πέντε καταστήματα σε Ηράκλειο, Θεσσαλονίκη, Χαλκίδα και Ραφήνα, ενώ τους επόμενους δύο μήνες ανοίγουμε στη Λαμία. Επίσης έχουμε μετεγκαταστήσει σε νέους πιο εμπορικούς χώρους 15 καταστήματα. Επίσης οι προσφορές έχουν συμβάλει σημαντικά στην επιβίωση κατά της κρίσης, με πιο δημοφιλή την προσφορά «δύο πίτσες με 10 ευρώ»».

Αδυναμία εξόδου
Στους στόχους της εταιρείας είναι να καλύψει όλη την Ελλάδα με 140 καταστήματα, να αλλάξει σε καλύτερες θέσεις τα εν λειτουργία καταστήματά της και να προσφέρει νέες γεύσεις στους πελάτες της. Πάντως ένας από τους νέους στόχους της Pizza Fan είναι ότι η εταιρεία θα εισαχθεί και στο σουβλάκι καθώς υπάρχει μια προτίμηση του Ελληνα προς αυτό το γρήγορο φαγητό.
Οπως ανέφερε ο κ. Κώστας Αντάρας, «η απόφαση της εταιρείας να μπει στοσουβλάκι έγινε κάτω από εμπεριστατωμένη μελέτη που διενήργησαν σε όλους τους τομείς τα τμήματά της: marketing,λειτουργίας, οικονομικό, προμηθειών και φυσικά το γαστριμαργικό τμήμα, που έχει καταρτίσει ένα απόλυτα γευστικό μενού με παραμέτρους εύκοληςδιαχείρισης και διασφάλιση άριστης ποιότητας. Το σουβλάκι είναι η νέα αλυσίδα της Pizza Fan και όχι στροφή προς το σουβλάκι. Εχουμε άλλωστε ακόμη πολλά να κάνουμε στον χώρο της πίτσας». Το πρώτο κατάστημα σουβλάκι θα ανοίξει στο Περιστέρι τους προσεχείς δύο μήνες και στη συνέχεια μέσα στο 2015 θα ανοίξουν τέσσερα τουλάχιστον καταστήματα.
ΕΡΕΥΝΑ
Απώλειες για τις αλυσίδες εστίασης γρήγορης εξυπηρέτησης

Από το 2009 και μετά η αγορά των οργανωμένων αλυσίδων εστίασης γρήγορης εξυπηρέτησης, σύμφωνα με έρευνα της ICAP, σημείωσε απώλειες. Η αξία της συνολικής αγοράς μειώθηκε κατά 8% περίπου την περίοδο 2012-2013, τάση η οποία εκτιμάται ότι συνεχίστηκε και το 2014. Χαρακτηριστικά του κλάδου τα τελευταία χρόνια είναι η μείωση του αριθμού των καταστημάτων των αλυσίδων και η αποχώρηση ορισμένων εμπορικών σημάτων από την αγορά. Πάντως και σε παγκόσμιο επίπεδο οι επιχειρήσεις γρήγορης εστίασης εμφανίζουν μείωση στις πωλήσεις λόγω της στροφής των καταναλωτών προς μια πιο υγιεινή διατροφή.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ