Η «ανομβρία» του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων και οι περιορισμένοι ευρωπαϊκοί πόροι της νέας προγραμματικής περιόδου καθιστούν αναγκαία την συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα στην ανάπτυξη συγκοινωνιακών και περιβαλλοντικών υποδομών, όπως τονίστηκε προ ημερών στο συνέδριο «Χρηματοδοτώντας την Ανάπτυξη», που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 24 Οκτωβρίου στο Χρηματιστήριο Αθηνών.
Περί τα 3 δισ. ευρώ κοστολογεί τα νέα έργα υποδομών, που θα πραγματοποιηθούν είτε με την μέθοδο της παραχώρησης, είτε με σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) ο αναπληρωτής διευθυντής μεγάλων χρηματοδοτήσεων της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδας, κ. Δημήτρης Κωνσταντακόπουλος.
Όπως τόνισε, μιλώντας στο συνέδριο, ορισμένα εξ αυτών είναι τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που θα παραχωρηθούν από το ΤΑΙΠΕΔ, το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου, τα οδικά έργα τρίτης γενιάς (Ζεύξη Σαλαμίνας, Ζεύξη Λευκάδας, Αυτοκινητόδρομος Ελευσίνα –Θήβα –Υλίκη), καθώς και οι μονάδες επεξεργασίες απορριμμάτων.
«Το ποσό είναι πολύ μεγάλο και θα επηρεάσει σημαντικότατα την οικονομία, εάν επενδυθεί» είπε και τόνισε ότι θα αποτελέσει μεγάλο στοίχημα «το πώς η χώρα θα καταφέρει να συγκεντρώσει ένα τέτοιο ποσό», σημειώνοντας ότι είναι απαραίτητη η εμπλοκή ξένων τραπεζών.
Ο κ. Κωνσταντακόπουλος υπογράμμισε ότι τα κριτήρια χρηματοδότησης είναι –μεταξύ άλλων – τα έργα να καλύπτουν «σαφείς και υπαρκτές ανάγκες», να είναι οικονομικά βιώσιμα και τεχνολογικά εφικτά. Η πρόκληση, συνέχισε, είναι η οικονομική ισορροπία των έργων να ανταποκρίνεται στην σημερινή κατάσταση, δηλαδή σε δάνεια που έχουν μικρότερη διάρκεια και σε μία πιο ενεργή στήριξη από πλευράς μετόχων. «Η περίοδος της κρίσης μας έχει κάνει πιο συντηρητικούς» παραδέχθηκε.
Σύμφωνα με τον βοηθό γενικό διευθυντή κι επικεφαλής του τμήματος δομημένων χρηματοδοτήσεων της Eurobank, κ. Σπύρο Βενετσιάνο, εάν δεν υπάρχει σωστή κατανομή των κινδύνων, τα έργα καταλήγουν να γίνονται ακριβότερα από ότι πρέπει.
Πάντως, όπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος των «Αττικών Διαδρομών», κ. Βασίλης Χαλκιάς, η εμπειρία των έργων παραχώρησης τόσο της πρώτης, όσο και της δεύτερης γενιάς είναι διδακτική σε ότι αφορά τις δεσμεύσεις της πολιτείας και τις οικονομικές παραδοχές των πρότζεκτ, οι οποίες αποδείχθηκαν μεγαλύτερες από τις πραγματικές δυνατότητες της χώρας.
Ο κ. Χαλκιάς τόνισε ότι χρειάζεται να βάλουμε στη συζήτηση και το ενδεχόμενο χρήσης νέων χρηματοδοτικών εργαλείων, όπως τα ομόλογα έργου ή και ακόμη την δημιουργία μίας τράπεζας έργων, αλλά και την προώθηση διακρατικών συμφωνιών για την χρηματοδότηση υποδομών.

Οργασμός νέων έργων
Παράλληλα, τα κτιριακά έργα «τρέχουν» ταχύτερα, καθώς όπως υπογράμμισε ο επικεφαλής της εταιρίας Κτιριακές Υποδομές, κ. Ηρακλής Δρούλιας, την επόμενη τριετία ο οργανισμός θα έχει κατασκευάσει 100 έργα, εκ των οποίων σαράντα σχολεία με ΣΔΙΤ.
Στο μεταξύ, τρεις νέοι διαγωνισμοί έργων ΣΔΙΤ προωθούνται τις επόμενες εβδομάδες, ενώ άλλες εννέα συμβάσεις θα προχωρήσουν τους προσεχείς έξι μήνες, σύμφωνα με τον αρμόδιο ειδικό γραμματέα, κ. Νίκο Μαντζούφα.
Όπως εξήγησε, στις αρχές Νοεμβρίου κατατίθενται προσφορές για την κατασκευή και λειτουργία της νέας ιχθυαγοράς Αθηνών στου Ρέντη, με φορέα υλοποίησης τον Οργανισμό Κεντρικών Αγορών και Αλιείας ΑΕ (ΟΚΑΑ), προϋπολογισμό 13 εκατ. ευρώ και διάρκεια της σύμβασης 25 ετών.
Επίσης, στις 17 Νοεμβρίου κατατίθενται δεσμευτικές προσφορές για το έργο «Ψηφιακή Καταγραφή, Αποθήκευση και Διάθεση Πρακτικών Συνεδριάσεων Δικαστηρίων», που περιλαμβάνει την ψηφιακή καταγραφή των πρακτικών των συνεδριάσεων των δικαστηρίων της χώρας, καθώς και την πενταετή παροχή υπηρεσιών ηχογράφησης και απομαγνητοφώνησης. Στην πρώτη φάση του διαγωνισμού βρίσκονται η κοινοπραξία Onex – Space Hellas, το σχήμα Intrasoft International – Printec και η Profile.
Επίσης, στις 26 Νοεμβρίου εκπνέει η προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος για το έργο της κατασκευής 11 ανοικτών κολυμβητηρίων και επτά κλειστών γυμναστηρίων με ΣΔΙΤ, που είναι και η πρώτη τέτοια απόπειρα για αθλητικές υποδομές, πανελλαδικά. Η προκήρυξη αφορά τα ανοιχτά κολυμβητήρια Νέας Προποντίδας Χαλκιδικής, Καστοριάς, Κοζάνης, Ηγουμενίτσας, Ασπροπύργου και Θήβας, καθώς και τα κλειστά γυμναστήρια Σαμοθράκης, Καστοριάς, Άργους, Σικυωνίων και Οινοφύτων.
Στο μεταξύ, τις επόμενες εβδομάδες ξεκινά ο διαγωνισμός για την κατασκευή και λειτουργία της μαρίνας Ναυπλίου. Επίσης, ζήτημα ημερών είναι η έγκριση του έργου των ηλεκτρονικών τελωνείων στα σύνορα από την διυπουργική επιτροπή ΣΔΙΤ. Ακόμη, τον επόμενο εξάμηνο αναμένεται να υπογραφούν πολλά έργα διαχείρισης απορριμμάτων σε διάφορες περιφέρεις της χώρας, ενώ, σε συνδυασμό με τα τηλεπικοινωνιακά έργα του rural broadband, το υπουργείο Ανάπτυξης αναμένει εννέα συμβάσεις ΣΔΙΤ, προϋπολογισμού 650 εκατ. Ευρώ.