Προχωρούν τα σχέδια για να μετατραπούν σε ποδηλατόδρομο και πεζόδρομο οι σιδηροδρομικές γραμμές, οι οποίες σήμερα είναι εγκαταλειμμένες, στην Αττική. Επιστήμονες του ΕΜΠ σε συνεργασία με την Περιφέρεια Αττικής εστιάζουν σε πρώτη φάση στη γραμμή Αγ. Ανάργυροι –Λαύριο (γραμμή Λαυρίου) και στη δυνατότητα, σε επόμενο στάδιο, επέκτασής της έως το Σούνιο. Συνολικά πρόκειται για γραμμή μήκους 71 χλμ., με αφετηρία το Μητροπολιτικό Πάρκο Περιβαλλοντικής Ευαισθητοποίησης «Αντώνης Τρίτσης» και τέρμα τον Αρχαίο Ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο.
Οι Μονάδες Βιώσιμης Κινητικότητας και Geochoros της Σχολής Αγρονόμων & Τοπογράφων Μηχανικών του ΕΜΠ υλοποιούν ερευνητικό πρόγραμμα για την προοπτική αξιοποίησης για περπάτημα και ποδήλατο εγκαταλελειμμένων σιδηροδρομικών γραμμών, με επίκεντρο «το παράδειγμα της γραμμής Αγ. Ανάργυροι –Λαύριο».
Οι Δήμοι από τους οποίους διέρχεται η γραμμή αυτή είναι οι Αγ. Αναργύρων, Ν. Φιλαδέλφειας –Χαλκηδόνας, Ηράκλειου, Αμαρουσίου, Χαλανδρίου, Αγ. Παρασκευής, Παλλήνης, Παιανίας, Κορωπίου, Μαρκόπουλου – Μεσογαίας, Σαρωνικού και Λαυρεωτικής.
Το πρόγραμμα υλοποιείται σε τρεις φάσεις και αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Απρίλιο του 2015. Έχει προϋπολογισμό 246.000 ευρώ και η χρηματοδότηση είναι από πόρους της Περιφέρειας Αττικής.
Η έρευνα για τη γραμμή Αγ. Ανάργυροι –Λαύριο φιλοδοξεί να γίνει «πιλότος» για την αξιοποίηση και των άλλων εγκαταλελειμμένων σιδηροδρομικών γραμμών της Αττικής αλλά και της υπόλοιπης χώρας.
Τα Μεσόγεια τίθενται στην αιχμή του δόρατος της προσπάθειας αυτής. Μάλιστα, από την Περιφέρεια Αττικής δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην αναπτυξιακή συμβολή του έργου. Οπως υπογραμμίζει ο Περιφερειάρχης Αττικής κ. Γιάννης Σγουρός, «οι αρχαιολογικοί χώροι, οι βυζαντινές εκκλησιές, τα οινοποιεία, τα κέντρα των οικισμών κ.λ.π. μέσω του σχεδιαζόμενου ποδηλατόδρομου –πεζόδρομου θα γίνουν τόποι γνωστοί και προσπελάσιμοι».
Ο σχεδιαζόμενος ποδηλατόδρομος –πεζόδρομος έρχεται να προστεθεί σε ένα πλαίσιο γενικότερων έργων που εκτελέστηκαν (τοπικά δίκτυα ποδηλάτου) και εκτελούνται (π.χ. ποδηλατόδρομος Κέντρο –Φάληρο) καθώς και στρατηγικών που θεσμοθετούνται, όπως το Μητροπολιτικό Δίκτυο Ποδηλάτου που περιλαμβάνεται στο Ρυθμιστικό της Αθήνας.