Ανασταλτικός παράγοντας για την απώλεια βάρους αποδεικνύεται τελικά το στρες για τις γυναίκες, σύμφωνα με αμερικανική μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό έντυπο «Biological Psychiatry».

Οι ερευνητές διευκρινίζουν μάλιστα ότι, επειδή η μελέτη αφορούσε αποκλειστικά γυναίκες δεν μπορούν να επεκτείνουν τα συμπεράσματά τους και στους άνδρες, επειδή οι τελευταίοι έχουν περισσότερους μυς, πράγμα που επιδρά στον ρυθμό του μεταβολισμού τους.

Η επιστημονική ομάδα του Πολιτειακού Πανεπιστημίου του Οχάιο, με επικεφαλής τον καθηγητή Ψυχιατρικής και Ψυχολογίας δρ Γιαν Κικολτ Γκλέιζερ, διαπίστωσε ότι το στρες επιβραδύνει τον μεταβολισμό, με αποτέλεσμα την καύση λιγότερων θερμίδων και τη συσσώρευση περιττών κιλών. Συνεπώς, όταν μια γυναίκα καταναλώνει λιπαρά τρόφιμα μετά από ένα στρεσογόνο περιστατικό, ειναι πολύ πιθανό να πάρει βάρος.

Οι επιστήμονες κατέληξαν στο παραπάνω συμπέρασμα αφού μελέτησαν 58 γυναίκες, κατά μέσο όρο 53 ετών. Συσχέτισαν τις στρεσογόνες καταστάσεις που βιώναν οι συμμετέχουσες – π.χ. οικογενειακοί καβγάδες, εργασιακή πίεση, διαφωνίες με φίλους, αλλά και γενικότερα την ψυχική τους διάθεση (κατάθλιψη ή άγχος) – με τις διατροφικές τους επιλογές μέσα στο επόμενο 24ωρο. Επί επτά ώρες, μετά την κατανάλωση φαγητού, οι ερευνητές πραγματοποιούσαν μετρήσεις γύρω από τον μεταβολισμό των εθελοντριών και κατέγραψαν τα επίπεδα σακχάρου, τριγλυκεριδίων, ινσουλίνης και κορτιζόλης στο αίμα.

Όπως προέκυψε, οι γυναίκες που είχαν αναφέρει μια ή περισσότερες στρεσογόνες καταστάσεις το προηγούμενο 24ωρο «έκαιγαν» 104 θερμίδες λιγότερες, συγκριτικά με τις γυναίκες που δεν είχαν βιώσει έντονο στρες. Κάνοντας τους απαραίτητους υπολογισμούς, οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι αν κάτι τέτοιο επαναλαμβανόταν καθημερινά τελικά θα συντελούσε στην αύξηση του σωματικού τους βάρους κατά πέντε κιλά, μέσα στους επόμενους 12 μήνες.

Επιπλέον, όταν το στρες συνυπάρχει με το ιστορικό κατάθλιψης, τότε αυξάνονται και τα επίπεδα των τριγλυκεριδίων στον οργανισμό – τα οποία έχουν συνδεθεί με τον αυξημένο κίνδυνο καρδιαγγειακών νοσημάτων.

Τέλος, οι ερευνητές παρατήρησαν ότι, όταν οι γυναίκες βίωναν στρες εμφάνιζαν ακόμα υψηλότερα επίπεδα ινσουλίνης, γεγονός που διευκολύνει τη συσσώρευση λίπους στον οργανισμό, ενώ εμφάνισαν και μικρότερη οξείδωση του λίπους – δηλαδή δεν γινόταν σωστή μετατροπή των μεγάλων μορίων του λίπους σε μικρότερα μόρια, με αποτέλεσμα την επιβράδυνση της καύσης του αποθηκευμένου λίπους.

«Όλα αυτά σημαίνουν πως, με το πέρασμα του χρόνου, το στρες μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση του βάρους. Ξέρουμε από άλλες μελέτες ότι είναι πιθανότερο να επιλέγουμε λάθος τροφές όταν αγχωνόμαστε και η μελέτη δείχνει ότι, όταν κάνουμε λανθασμένες διατροφικές επιλογές, η πιθανότητα να αυξηθεί το βάρος μας αυξάνεται επειδή καίμε λιγότερες θερμίδες», σχολιάζει ο δρ Γκλέιζερ.