«Σφύζουν» από τουρίστες οι δημοφιλείς προορισμοί της χώρας, καθώς η πολιτική σταθερότητα, η θετική εικόνα στο εξωτερικό, αλλά και η «τιμολογιακή πειθαρχία» έχουν κάνει την Ελλάδα πόλο έλξης.
Με τα νούμερα να αγγίζουν τις 5.212.376 διεθνείς αφίξεις στο εξάμηνο, με άνοδο 17% σε σχέση με πέρυσι και διψήφια αύξηση στα περισσότερα αεροδρόμια της χώρας, το πρώτο μισό του έτους κλείνει επιβεβαιώνοντας την εξαιρετική πορεία του 2014. Εξάλλου οι αναθεωρημένες προς τα επάνω εκτιμήσεις του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) κάνουν λόγο για 21,2 εκατ. τουρίστες εφέτος, συμπεριλαμβανόμενων των 2,2 εκατ. επισκεπτών κρουαζιέρας, καθώς και 13 δισ. ευρώ έσοδα.
Σταθεροποίηση των τιμών
«Υπάρχουν κάποιοι δομικοί λόγοι για την εφετινή εντυπωσιακή αύξηση της τουριστικής κίνησης, οι οποίοι συνδέονται με την πολιτική των τελευταίων ετών» τονίζει ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Αιγαίου, καθηγητής Τουριστικής Ανάπτυξης δρ Πάρις Α. Τσάρτας, ξεχωρίζοντας τρεις βασικές αιτίες.
«Εκτιμώ ότι υπήρξε σοβαρή επιθετική πολιτική συστηματικής διαφήμισης της χώρας» τονίζει αναφερόμενος στις ενέργειες της υπουργού Τουρισμού κυρίας Ολγας Κεφαλογιάννη. Προσθέτει επίσης ότι «όσο εδραιώνεται προς τα έξω η εικόνα μιας χώρας η οποία έχει προβλήματα αλλά βελτιωμένες επιδόσεις στα οικονομικά της» και φαίνεται πως έχει προσπαθήσει, «αυτό συχνά οδηγεί σε αύξηση της παρουσίας της με θετικά σχόλια, επηρεάζοντας και τον τουρισμό. Η γενική εικόνα το τελευταίο διάστημα έχει συμβάλει θετικά» υποστηρίζει.
Στην αύξηση της κίνησης έχει συντελέσει ακόμη «η γενική πολιτική τιμών των επιχειρήσεων, αλλά και τα μειωμένα εργατικά κόστη, αποτέλεσμα του Μνημονίου» τονίζει, οδηγώντας «σε σταθεροποίηση τιμών» τα τελευταία χρόνια.
Τα «πήλινα πόδια»
Ωστόσο «δεν αλλάζει ότι σε επίπεδο ανθρώπινου δυναμικού εξακολουθούμε να λειτουργούμε με «πήλινα πόδια»» υποστηρίζει, τονίζοντας την ανάγκη να δοθεί βαρύτητα στο κομμάτι του έμψυχου δυναμικού και της κατάρτισής του. Παρά την άνοδο που καταγράφεται στον τουρισμό, «αν αυτή δεν συνοδευθεί με αλλαγές στο εκπαιδευτικό επίπεδο, θα οδηγηθούμε σε αυξομειώσεις και κυρίως μειώσεις, οι οποίες θα οφείλονται σε κακή προσφορά προϊόντος» δηλώνει.
Την εφετινή περίοδο καταγράφεται αύξηση 25% των προγραμματισμένων αεροπορικών θέσεων από το εξωτερικό σε σχέση με το 2013, με περίπου 4 εκατομμύρια επιπλέον θέσεις από το εξωτερικό. Την ίδια ώρα η σεζόν φαίνεται να επεκτείνεται σε κάποιες περιοχές ως τα μέσα Νοεμβρίου, καθώς ιδιαίτερη ζήτηση έχουν η Κρήτη, η Ρόδος, η Κως και η Κέρκυρα. Το 57% των προγραμματισμένων θέσεων προέρχεται από τις τέσσερις σημαντικότερες χώρες προέλευσης, Μεγάλη Βρετανία (2,755 εκατ.), Ρωσία (2,438 εκατ.), Γερμανία (2,183 εκατ.) και Ιταλία (1,558 εκατ.) Αντίστοιχα, μετά τις τέσσερις χώρες, το 77% των θέσεων συμπληρώνουν Γαλλία, Ολλανδία, Πολωνία, Σουηδία, Νορβηγία και Αυστρία.
Στα ύψη η Γερμανία
Το ανώτερο όριο του 2006 αναμένεται να ξεπεράσει εφέτος η γερμανική αγορά, με πάνω από 2,8 εκατ. αφίξεις στην Ελλάδα. «Η μεγάλη επαναφορά οφείλεται στη βάση της κυβερνητικής σταθερότητας και του εκσυγχρονισμού των ξενοδοχείων με concept τα οποία είναι εξειδικευμένα προς τον πελάτη σε συνεργασία με εμάς. Επιπρόσθετα σε αυτό, η «τιμολογιακή πειθαρχία» των ξενοδόχων ώθησε τις αφίξεις της TUI στην Ελλάδα σε αριθμούς ρεκόρ» δηλώνει ο Chief Operating Officer της TUI Γερμανίας κ. Ολιβερ Ντόρσουκ, αρμόδιος για tour operating, συμπεριλαμβανόμενης της αεροπορικής TUIfly.
«Για πρώτη φορά η TUI θα ξεπεράσει το όριο των 400.000 επισκεπτών» σημειώνει ο κ. Ντόρσουκ, υπογραμμίζοντας ότι η χώρα συνεχίζει την επαναφορά της στον τουρισμό. «Την εφετινή καλοκαιρινή περίοδο η Ελλάδα είναι ο νούμερο 1 προορισμός» τονίζει, εστιάζοντας στην Πελοπόννησο, η οποία καταγράφει επίπεδα ρεκόρ. «Το αναβαθμισμένο πρόγραμμα διακοπών αποδίδει» υποστηρίζει και χαρακτηρίζει πολύ θετική την επιλογή ελλήνων ξενοδόχων «να επενδύσουν στα νέα ξενοδοχειακά προϊόντα της TUI, τα οποία αποδίδουν περισσότερο σε πωλήσεις». Ειδικότερα, προβάδισμα στα τουριστικά μερίδια έχουν «νησιά μεσαίου μεγέθους, όπως η Κως και η Κέρκυρα», καταλήγει.
Σημαντικά ενισχυμένη είναι και η βρετανική αγορά, με την ανοδική πορεία της στερλίνας σε σχέση με το ευρώ να λειτουργεί θετικά. Με βάση τα στοιχεία του ταξιδιωτικού ισοζυγίου της Τράπεζας της Ελλάδος, το διάστημα Ιανουαρίου – Απριλίου 2014 οι αφίξεις από Μεγάλη Βρετανία ενισχύθηκαν κατά 44,2% και οι εισπράξεις κατά 50,5%, φθάνοντας τα 68 εκατ. ευρώ, ενώ το 2013 οι αφίξεις κυμάνθηκαν στα 1,846 εκατ. τουρίστες, μειωμένες κατά 3,9%, σε σχέση με το 2012.
Η ΖΗΤΗΣΗ
Απώλειες από Ρωσία και Ουκρανία, άνοδος από ΗΠΑ
Από την πλευρά της Ρωσίας ο ΣΕΤΕ προβλέπει πτώση 5%, ενώ πολύ μεγαλύτερες είναι οι απώλειες από την ουκρανική αγορά, φθάνοντας το 50%. Η ανάσχεση που παρατηρείται από τη Ρωσία οφείλεται και στις πολιτικές αστάθειες στην περιοχή, τονίζει ο κ. Πάρις Τσάρτας, αλλά και στη στάση της Ελλάδας σε ό,τι αφορά την κατάσταση μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας, καθώς η Ρωσία είναι μια χώρα που κινείται με ευρύτερα πολιτικά κριτήρια. Ωστόσο, η αδύναμη ζήτηση από αυτές τις αγορές καλύπτεται από τις βασικές ευρωπαϊκές χώρες προέλευσης τουριστών στη χώρα. Απώλειες από την ουκρανική και τη ρωσική αγορά καταγράφει η Χαλκιδική, η τουριστική κίνηση της οποίας θα κυμανθεί στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, υποστηρίζει ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Χαλκιδικής κ. Γρηγόρης Τάσιος.
Από την Ουκρανία παρατηρείται πτώση 60% στις αφίξεις (περίπου 30.000 αφίξεις συνολικά), ενώ η μείωση από τη Ρωσία κυμαίνεται σε ποσοστό 10% λόγω της πτώσης του ρουβλίου. Αρνητικά έχει επηρεάσει και η υστέρηση από τη Σερβία λόγω της θεομηνίας τον Μάιο. Προτεραιότητα πλέον για τον Οργανισμό Τουριστικής Προβολής και Μάρκετινγκ Χαλκιδικής είναι η μεγαλύτερη διείσδυση στη Δυτική Ευρώπη. Εξάλλου, η γερμανική αγορά είναι ενισχυμένη κατά 10%, ενώ στον προορισμό εμφανίστηκαν και νέες αγορές, όπως η Ολλανδία. Σταθερός «πελάτης» είναι πλέον και η Τουρκία σε «συγκεκριμένα πενθήμερα» στο τέλος Ιουλίου, αρχές Αυγούστου, ενώ τα Βαλκάνια συνεχίζουν να έχουν σεζόν 100 ημερών στη Χαλκιδική, παρουσιάζοντας όμως σημάδια κόπωσης».
Τη μεγάλη άνοδο της αμερικανικής αγοράς επιβεβαιώνει ο ιδρυτής της True Greece κ. ΧρήστοςΣτεργίου, εξέλιξη που αποδίδεται κυρίως στη σταθερότητα σε συνδυασμό με το ότι «όσοι απέφευγαν την Ελλάδα τα προηγούμενα χρόνια τώρα έρχονται σωρευτικά», βάζοντας στην ατζέντα τους και την Αθήνα. Υπάρχει «θετική αύρα» και πολλά δημοσιεύματα για την Ελλάδα, «χάρη στην πολύ καλή δουλειά που γίνεται από τον ιδιωτικό τομέα, το Δημόσιο και τη Marketing Greece» υποστηρίζει. Πολλαπλασιαστές του θετικού κλίματος είναι επίσης οι νέες μονάδες και επενδύσεις.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ