Κοινό μέτωπο για το μέλλον της βιομηχανίας του τσαγιού αποφάσισαν να συστήσουν οι μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου με τη δημιουργία της πρωτοβουλίας «Τσάι 2030». Σκοπός της συνεργασίας αυτής είναι να βρεθούν τρόποι συνεργασίας μεταξύ των μεγαλύτερων παικτών του κλάδου –συνεχίζοντας παράλληλα να ανταγωνίζονται έντονα –για να μετατρέψουν το τσάι από ένα τυποποιημένο προϊόν σε μια «καλλιέργεια ήρωα», η οποία θα ωφελεί τα εκατομμύρια των ανθρώπων που εργάζονται ανά τον κόσμο στη βιομηχανία του τσαγιού, καθώς και το ευρύτερο περιβάλλον και την οικονομία.
Οι καταναλωτές
Στους εταίρους της πρωτοβουλίας «Τσάι 2030» συμμετέχουν η Unilever, η Tata Global Beverages, η Twinings και η James Finlay, τέσσερις από τις επτά εταιρείες που καταλαμβάνουν το 90% της παγκόσμιας αγοράς τσαγιού. Σύμφωνα με την επίσημη έκθεση που εξέδωσαν οι εταίροι, η συνεργασία τους θα επικεντρωθεί σε τρεις βασικούς τομείς: τη βιωσιμότητα της μελλοντικής παραγωγής προς όφελος του περιβάλλοντος και των κοινοτήτων όπου καλλιεργείται το τσάι, τους μηχανισμούς της αγοράς οι οποίοι προσδίδουν μεγαλύτερη αξία σε όλους τους παράγοντες της αλυσίδας εφοδιασμού και την εμπλοκή των καταναλωτών ώστε κι εκείνοι να γίνουν συμμέτοχοι στην ανάγκη επιβίωσης της βιομηχανίας και στη μείωση των επιπτώσεων που σχετίζονται με την κατανάλωση του τσαγιού. Σημειωτέον ότι η έκθεση είναι το αποτέλεσμα της έρευνας και της συνεργασίας ενός έτους μεταξύ των οργανώσεων από όλα τα μέρη του κλάδου.
Η βιομηχανία του τσαγιού αντιμετωπίζει τεράστιες προκλήσεις, σημειώνουν οι συντάκτες της έκθεσης, με κυριότερες την κλιματική αλλαγή, την αύξηση του πληθυσμού, τον ανταγωνισμό για τη γεωργική γη και παραγωγή και τη λειψυδρία. Επιπλέον επισημαίνουν την επιτακτική ανάγκη να καθοριστούν οι βασικές αρχές που θα επιτρέψουν στον κλάδο να ξεπεράσει αυτές τις προκλήσεις και να επιτευχθεί ένα βιώσιμο μέλλον για την παραγωγή του τσαγιού. Καλούν δε όλους τους εμπλεκομένους στην αλυσίδα παραγωγής και εφοδιασμού τσαγιού –εργαζομένους, παραγωγούς, μεταποιητές, εμπόρους, συσκευαστές, λιανοπωλητές και καταναλωτές –να ενωθούν για την επίτευξη του κοινού οράματος.
Τα σενάρια


Η έκθεση παρουσιάζει τέσσερα πιθανά σενάρια για το έτος 2030 και εξετάζει τους τρόπους με τους οποίους αυτές οι προκλήσεις μπορούν να διαμορφώσουν τον κόσμο και το μέλλον της βιομηχανίας τσαγιού. «Αποτελεί ένα εργαλείο για να βοηθήσει τις επιχειρήσεις να σχεδιάσουν το μέλλον και να αναπτύξουν βιώσιμα προϊόντα και επιχειρηματικά μοντέλα» επισημαίνει η Σάλι Ούρεν, διευθύνουσα σύμβουλος του Φόρουμ για το Μέλλον, μιας ανεξάρτητης μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα οργάνωσης που λειτουργεί σε παγκόσμιο επίπεδο και συνεργάζεται με επιχειρήσεις, κυβερνήσεις και ιδιώτες για την επίλυση προβλημάτων βιωσιμότητας. Η επιχειρηματική συνεργασία «Τσάι 2030» δημιουργήθηκε υπό την αιγίδα του Φόρουμ για το Μέλλον.
Επειτα από εκτεταμένη έρευνα σε μια σειρά εργαστηρίων και συναντήσεων μεταξύ των μελών της συνεργασίας έχουν αναγνωριστεί τρεις πλατφόρμες για δράση, με πρωταρχικό στόχο και των τριών τη δημιουργία βελτιωμένων συνθηκών διαβίωσης για τη βιομηχανία του τσαγιού.
Τρεις πλατφόρμες


Η πρώτη πλατφόρμα αναφέρεται στην προσέγγιση και την ευαισθητοποίηση των καταναλωτών πάνω στη βιωσιμότητα της παραγωγής του δημοφιλούς φυτού. Η έκθεση αναφέρει χαρακτηριστικά ότι «η υποστήριξη των καταναλωτών είναι απαραίτητη ώστε να οικοδομηθεί μια αειφόρος βιομηχανία τσαγιού».
Η δεύτερη πλατφόρμα δράσης αφορά τη δημιουργία πιο λειτουργικών μηχανισμών αγοράς με προτεραιότητα τους παραγωγούς. «Αυτό θα τους δώσει την ευκαιρία και το κίνητρο για ανάπτυξη της γεωπονίας και των επιχειρηματικών δεξιοτήτων τους, τη βελτίωση της παραγωγικότητας και του επαγγελματισμού, και τελικά να καταστεί ο τομέας πιο ανθεκτικός» τονίζουν χαρακτηριστικά οι συντάκτες της έκθεσης.
Τέλος, η τρίτη πλατφόρμα θα ελέγξει πώς μπορούν να εντοπιστούν και να αντιμετωπιστούν τα ιδιαίτερα κοινωνικά και περιβαλλοντικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η καλλιέργεια τσαγιού και παράλληλα να διερευνήσει πώς αυτή μπορεί να αποφέρει πρόσθετα οφέλη.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ