Να αναθερμάνει το επενδυτικό ενδιαφέρον για την τεράστια αλλά αναξιοποίητη σε μεγάλο βαθμό ακίνητη περιουσία του ΟΣΕ, και παράλληλα να αναδείξει ιστορικά κτίρια του σιδηροδρόμου επιχειρεί η διοίκηση της ΓΑΙΑΟΣΕ, η πρώην θυγατρική εταιρεία του ΟΣΕ που δημιουργήθηκε για την εκμετάλλευση ενός από τα μεγαλύτερα χαρτοφυλάκια real estate στην Ελλάδα. Σύμφωνα με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλό της κ. Θανάση Σχίζα, η εταιρεία έχει εκπονήσει ένα πλάνο αξιοποίησης της σιδηροδρομικής περιουσίας, που περιλαμβάνει νέες χρήσεις για υφιστάμενα κτίρια, αλλαγή στόχευσης στις ενεργειακές επενδύσεις, συμπράξεις με άλλους φορείς για την ανάδειξη ιστορικών κτιρίων και νέες επενδύσεις σε εμπορικές και εμπορευματικές λειτουργίες.

Η εταιρεία θα κινηθεί σε τρία πεδία για τα αναξιοποίητα ακίνητά της.

Πρώτον, για τα υψηλής εμπορικής αξίας ακίνητα θα απευθυνθεί πιο εντατικά και οργανωμένα στην αγορά.

Δεύτερον, για τα μεσαίας αξίας θα έρθει σε επαφή με την τοπική αυτοδιοίκηση για την υπογραφή μνημονίων συνεργασίας για τη μίσθωσή τους με χαμηλό αντίτιμο και τη μετατροπή τους σε χώρους πολιτισμού, με στόχο τη διατήρηση των κτιρίων σε καλή κατάσταση, αφού ο προϋπολογισμός της ΓΑΙΑΟΣΕ δεν αρκεί για τη συντήρηση των εκατοντάδων κτιρίων που διαθέτει, αλλά και την αποφυγή φαινομένων βανδαλισμού και καταλήψεων.
Τρίτον, θα ασκηθεί πολιτική ανάδειξης των ακινήτων που έχουν ιδιαίτερη ιστορική αξία, με την ένταξή τους σε ευρωπαϊκά προγράμματα για τη συντήρηση και ανακαίνισή τους.
Η «ναυαρχίδα»


Η εταιρεία, σε συνεργασία με το υπουργείο Πολιτισμού, προχωρεί στην ανακήρυξη μιας σειράς σιδηροδρομικών σταθμών ως ιστορικών κτιρίων, ώστε στη συνέχεια να ενταχθούν στο ΣΕΣ (δηλαδή το νέο ΕΣΠΑ) προκειμένου να αντληθούν πόροι για τη συντήρηση και την ανακατασκευή τους. «Ναυαρχίδα» αυτής της προσπάθειας θα είναι η ανακαίνιση του εμβληματικού Σταθμού Πελοποννήσου, για την οποία υπάρχει ήδη οριστική αρχιτεκτονική μελέτη. Οπως αναφέρει ο κ. Σχίζας, η εταιρεία βρίσκεται σε συνεννόηση με τους συναρμόδιους φορείς, προκειμένου να τρέξουν γρήγορα οι εγκρίσεις, με στόχο τη δημιουργία πίσω από τον σταθμό Πελοποννήσου του Σιδηροδρομικού Μουσείου του ΟΣΕ εμβαδού 1.300 τετραγωνικών μέτρων.
Το εγχείρημα θα προχωρήσει μέσω του ΣΕΣ και σε συνεργασία με τον Δήμο Αθηναίων με στόχο την ανακατασκευή του σταθμού και τη δημιουργία τόσο του μουσείου όσο και χώρου πολιτιστικών εκδηλώσεων. Πρόθεση της εταιρείας είναι το έργο να δημοπρατηθεί σύντομα, με προϋπολογισμό που εκτιμάται σε 3,7 εκατ. ευρώ.
Ενα άλλο πολλά υποσχόμενο πρότζεκτ είναι η μετατροπή σιδηροδρομικών σταθμών και άλλων κτιρίων σε κυψέλες νεανικής επιχειρηματικότητας, σχέδιο που θα προχωρήσει μέσα από τη σύμπραξη της ΓΑΙΑΟΣΕ, του ΤΕΕ, της Τράπεζας Αττικής και του ΕΜΠ. Το σχέδιο θα ξεκινήσει πιλοτικά από το ίδιο το αρχηγείο της ΓΑΙΑΟΣΕ στην οδό Λιοσίων, όπου θα διατεθεί ένας όροφος για τη δημιουργία ενός co-working space για start-ups τεχνικού και τεχνολογικού χαρακτήρα, που θα παρέχει με χαμηλό ενοίκιο, κοινή πρόσβαση σε υποδομές και γραμματειακή υποστήριξη, αλλά και τη δυνατότητα ανάπτυξης συνεργειών μεταξύ των νέων επιχειρηματιών.
Σε επόμενη φάση, η σκέψη είναι να επεκταθεί το πρόγραμμα σε χώρους των Σιδηροδρομικών Σταθμών της Ξάνθης και της Πάτρας, ενώ ανάλογα με τη ζήτηση θα μπορεί να συνεχιστεί σε όλο τον σιδηροδρομικό άξονα. Σύμφωνα με τον κ. Σχίζα, απαιτούνται ορισμένες επενδύσεις ύψους 200.000 ευρώ και η διαχείριση των χώρων θα γίνεται μέσω μεικτού εταιρικού σχήματος.
Και εμπορικά κέντρα


Ενα άλλο εμβληματικό σχέδιο της εταιρείας είναι η δημιουργία εμπορικών κέντρων πάνω από τις αποβάθρες των Σιδηροδρομικών Σταθμών Αθηνών, Πειραιώς και Θεσσαλονίκης. Πιο ώριμη είναι η περίπτωση του Πειραιά, όπου αναμένεται τους επόμενους μήνες να δημοπρατηθεί η κατασκευή εμπορικού κέντρου στον σιδηροδρομικό σταθμό, σε οικόπεδο 15 στρεμμάτων, το οποίο θα φτάνει τα 40.000 τετραγωνικά μέτρα και θα χρειαστεί επενδύσεις πολλών εκατ. ευρώ.
Το σχέδιο θα προχωρήσει είτε με τη δημιουργία εταιρείας ειδικού σκοπού είτε με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) είτε με σύμβαση παραχώρησης. Προϋπόθεση όμως είναι να ψηφιστεί Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου –κάτι που αναμένεται να γίνει τις επόμενες εβδομάδες -, η οποία κατοχυρώνει τη σιδηροδρομική περιουσία και ορίζει τις χρήσεις γης με τρόπο που θα επιτρέψει την ανάπτυξη του εμπορικού κέντρου, κάτι που σήμερα δεν προβλέπεται στον Πειραιά. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του κ. Σχίζα, το θέμα αναμένεται να έχει προχωρήσει ως τον Απρίλιο ούτως ώστε να βγει ο διαγωνισμός στον αέρα. Ενα αντίστοιχο σχέδιο για τη δημιουργία εμπορικού κέντρου πάνω από τις αποβάθρες του ΟΣΕ υπάρχει και για τους σιδηροδρομικούς σταθμούς Λαρίσης (Αθηνών) και Θεσσαλονίκης.


«Στοιχειωμένο» πρότζεκτ στο Θριάσιο
Αναστέλλονται οι επενδύσεις στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας

Η ΓΑΙΟΣΕ είναι πια ανοιχτή και σε εναλλακτικές προσεγγίσεις για το «στοιχειωμένο» πρότζεκτ της δημιουργίας του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο. Οπως λέει ο κ. Σχίζας, το επενδυτικό ενδιαφέρον για την έκταση έχει επιστρέψει και γίνονται αρκετές συζητήσεις με ενδιαφερομένους, ενώ υπογραμμίζει ότι η εταιρεία εξετάζει το ενδεχόμενο να προχωρήσει και σε κατατμήσεις της έκτασης, αν υπάρξει σχετική ζήτηση από την αγορά. Ωστόσο, όπως λέει, αν κάποιος επενδυτής ζητήσει το σύνολο της έκτασης, προφανώς και η ΓΑΙΑΟΣΕ θα το δει θετικά. Μια παρόμοια προσέγγιση γίνεται και για το Στρατόπεδο Γκόνου της Θεσσαλονίκης, όπου συζητείται με τον ΟΛΘ η από κοινού αξιοποίηση του εμπορευματικού κέντρου.
Επίσης η ΓΑΙΑΟΣΕ αλλάζει στόχευση στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και αναστέλλει τον προγραμματισμό επενδύσεων στα φωτοβολταϊκά, αφού δεν υπάρχει ενδιαφέρον στην αγορά. Η εταιρεία, η οποία έχει εγκατεστημένη ισχύ 200 KW και ενός MW αντίστοιχα στο Θριάσιο, διαθέτει σχετικές θυγατρικές, τις οποίες θα επιχειρήσει να αξιοποιήσει στην αιολική ενέργεια. Ηδη έχει καταθέσει έξι προτάσεις για την εγκατάσταση μικρών γεννητριών, ισχύος 50 KW, και είναι στη φάση των αδειοδοτικών εγκρίσεων. Ωστόσο και σε αυτή την περίπτωση η εταιρεία θα χρειαστεί να περιμένει την ψήφιση νομοθετικής διάταξης που θα καθορίζει το πλαίσιο για τις μικρές ανεμογεννήτριες και την αναπροσαρμογή της τιμής.
Παράλληλα, σύμφωνα με τον κ. Σχίζα, η κατάσταση στις μισθώσεις των ακινήτων έχει βελτιωθεί σημαντικά μέσα από ένα σύστημα ολοκληρωμένης διαχείρισης που δίνει τη δυνατότητα άμεσης πληροφόρησης, το οποίο έχει αναπτυχθεί εσωτερικά από ομάδα τεχνικών της ΓΑΙΑΟΣΕ, και μάλιστα έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον άλλων εταιρειών. Οπως λέει ο κ. Σχίζας, ακόμη ένα ποσοστό 20%-30% από τα λογιζόμενα ως έσοδα δεν φθάνει στα ταμεία της εταιρείας, αν και η εισπραξιμότητα έχει βελτιωθεί σημαντικά.
Με βάση τον αναθεωρημένο προϋπολογισμό της (εκκρεμεί η έγκρισή του από το υπουργείο Οικονομικών), η εταιρεία παρουσιάζει το 2013 προ φόρων κέρδη ύψους 1 εκατ. ευρώ, έχοντας επιτύχει αύξηση των οικονομικών στόχων κατά 28% και διπλασιασμό των αποθεματικών της.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ