Το καμπανάκι κινδύνου για το μέλλον χτύπησε την περασμένη Δευτέρα για την Apple. Η εμβληματική εταιρεία υψηλής τεχνολογίας που «έστησε» μια αναγνωρισμένη ευφυΐα του καιρού μας, ο Στιβ Τζομπς, ανακοίνωσε επαμφοτερίζοντα οικονομικά αποτελέσματα για το 2013 και κυρίως προανήγγειλε ακόμη χειρότερα για το πρώτο τρίμηνο του 2014. Προετοίμασε συγκεκριμένα τους μετόχους της και την αγορά εν γένει για το ενδεχόμενο να εμφανίσει κάμψη των εσόδων της.
Αν επαληθευθεί το σενάριο αυτό, θα είναι η πρώτη φορά από το 2003 που θα ανακοινώσει η Apple κάμψη του τζίρου της σε τριμηνιαία βάση. Μιλάμε για την εποχή που το iPod ήταν μόλις δύο ετών και τα iPhone και iPad ήταν ακόμη… αγέννητα.
Οπως ήταν φυσικό και αναμενόμενο, έπειτα από όλα αυτά τα εξόχως ανησυχητικά η μετοχή της εταιρείας έκανε μια μεγαλοπρεπή βουτιά –στις μετά το κλείσιμο της Wall Street συναλλαγές της Δευτέρας η τιμή της μετοχής έπεσε 8%. «Η αγορά εξέφρασε με τον τρόπο αυτόν την ανησυχία της για το τι θα φέρουν στην Apple οι επόμενοι μήνες» έγραφαν στο φύλλο της Τρίτης οι «Financial Times». Η ανησυχία της αγοράς είναι όμως ήσσονος σημασίας μπροστά στην ανησυχία που εξέφρασε η ίδια η Apple, συγκεκαλυμμένα βεβαίως, για να μην τρομάξει τον κόσμο.
Διότι είναι κάπως αφελές να πιστέψει κανείς ότι η έκκληση που έκανε η αμερικανική εταιρεία προς τους καταναλωτές «να φανταστούν τι θα μπορούσαν να κάνουν την επόμενη 30ετία» δεν εκφράζει εμμέσως την αγωνία της για το «επόμενο μεγάλο γεγονός» που οφείλει να ανακοινώσει, όχι για τίποτε άλλο αλλά διότι έτσι έχει συνηθίσει τον κόσμο.
Εκτός βέβαια και αν ο διάδοχος του Τζομπς, ο Τιμ Κουκ, έχει ήδη έτοιμο το «επόμενο μεγάλο γεγονός» και όλα αυτά εντάσσονται στο επικοινωνιακό παιχνίδι της εταιρείας για να κάνει το «γεγονός» να φαίνεται ακόμη πιο… «μεγάλο»! Για να προσδώσει, δηλαδή, προστιθέμενη ριζοσπαστική αξία στο επόμενο προϊόν που θα λανσάρει στο καταναλωτικό κοινό. Διότι ο Κουκ και το επιτελείο του δεν είναι δυνατόν να κάθονται και να παρακολουθούν άπρακτοι τις πωλήσεις των iPhone και των iPad να κατρακυλούν ούτε να ελπίζουν ότι την κατρακύλα θα σταματήσει το iPhone 6 ή το 7 ή το… 17, αφού δύσκολα θα πείσουν τους καταναλωτές για το μέγεθος των τεχνολογικών καινοτομιών που θα διαθέτει το 17 έναντι του 16… Ηδη η αύξηση του τζίρου της εταιρείας έχει υποχωρήσει την τελευταία διετία από το 73% στο 6% το τρίμηνο Οκτωβρίου – Δεκεμβρίου 2013.
Από πέρυσι όμως ο Τιμ Κουκ είχε προαναγγείλει για τη νέα χρονιά το λανσάρισμα από την Apple μιας «νέας κατηγορίας προϊόντων». Ερωτηθείς την περασμένη εβδομάδα από τους ειδικούς στον κλάδο αναλυτές αν ισχύουν όσα είχε δηλώσει πέρυσι ο Κουκ απάντησε: «Απολύτως»! Διότι «η Apple χρειάζεται κάτι μεγάλο που να μπορεί να αυξήσει τον τζίρο της κατά 20%», όπως είπε ο Αντνάαν Αχμάντ της Berenberg. Θα είναι αυτό ένα μεγαλύτερο iPhone, όπως φημολογείται; Μάλλον όχι, διότι θα πρόκειται για σκέτη απογοήτευση. Ο Κουκ μίλησε για ολόκληρη «κατηγορία» προϊόντων…

H Kίνα βρήκε τον δικό της Στιβ Τζομπς
Η Apple μπορεί να σχεδιάζει το επόμενο «μεγάλο» προϊόν που θα κατασκευάσει, η Κίνα όμως φαίνεται ότι βρήκε τον δικό της… Στιβ Τζομπς. Πρόκειται για τον Λέι Τζουν (φωτογραφία), τον ιδρυτή της εταιρείας κατασκευής έξυπνων κινητών τηλεφώνων Xiaomi Technology. Τον τίτλο του «Στιβ Τζομπς της Κίνας» απέδωσε στον Λέι η ιαπωνική ηλεκτρονική εφημερίδα «Nikkei Asian Review» όταν διαπίστωσε ότι η Xiaomi Technology έχει ήδη αποκτήσει μεγαλύτερο μερίδιο στην κινεζική αγορά έξυπνων κινητών από το μερίδιο της Apple. Και το εντυπωσιακότερο είναι ότι πρόκειται για μια επιχείρηση την οποία ο δαιμόνιος Κινέζος ίδρυσε μόλις το 2010! Η Xiaomi Technology πούλησε πέρυσι 19 εκατ. συσκευές στην Κίνα και ο τζίρος της έφθασε τα 31,6 δισ. γουάν (5,12 δισ. δολάρια). Εφέτος ο Λέι λανσάρισε νέο μοντέλο με στόχο να πουλήσει… 40 εκατ. κομμάτια!

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ