Κερδίζουν τους καταναλωτές οι «μικροί» των αναψυκτικών

O κλάδος των αναψυκτικών είναι ίσως ένας από τους λίγους της ελληνικής αγοράς όπου οι μικρές ελληνικές επιχειρήσεις κατά τη διάρκεια της κρίσης κερδίζουν πωλήσεις και μερίδια αγοράς.

O κλάδος των αναψυκτικών είναι ίσως ένας από τους λίγους της ελληνικής αγοράς όπου οι μικρές ελληνικές επιχειρήσεις κατά τη διάρκεια της κρίσης κερδίζουν πωλήσεις και μερίδια αγοράς. Παρ’ ότι ο ανταγωνισμός είναι σκληρός και οι μεγάλοι παίκτες, όπως είναι η Ελληνική Εταιρεία Εμφιαλώσεως Coca-Cola AE και η PepsiCo, έχουν την οικονομική δυνατότητα να χρηματοδοτήσουν μια επιθετική εμπορική πολιτική, φαίνεται πως στον συγκεκριμένο κλάδο έχει ισχυρή εφαρμογή η – διαφαινόμενη προ πέντε και πλέον ετών – αρκετά σημαντική τάση μεταξύ των καταναλωτών για τη στήριξη προϊόντων των μικρών παραδοσιακών ελληνικών εταιρειών εμφιάλωσης.
Αύξηση πωλήσεων


Πρωτίστως η πατρινή Λουξ των αδελφών Μαρλαφέκα και ακολούθως η βολιώτικη ΕΨΑ της οικογένειας Τσαούτου, απαλλαγμένες και οι δύο από το βάρος του τραπεζικού δανεισμού, φαίνεται πως είναι οι κερδισμένες της κρίσης (αλλά και άλλες μικρές τοπικές, όπως είναι το Γεράνι στα Χανιά κτλ.).
Ηδη η Λουξ κατόρθωσε να βρεθεί στη δεύτερη θέση της αγοράς των αναψυκτικών με γεύση – εκτός των προϊόντων Cola -, ενώ η ΕΨΑ, που εφέτος κλείνει 90 χρόνια λειτουργίας, αν και στην οικογένεια Τσαούτου ανήκει τις τελευταίες τέσσερις δεκαετίες, και είναι η παλαιότερη εταιρεία της ελληνικής αγοράς, κατά τη διάρκεια της τελευταίας διετίας αύξησε τις πωλήσεις περισσότερο από 30%.
«Μονοκράτορας»


Από την άλλη πλευρά, η 3Ε παραμένει χωρίς την παραμικρή αμφιβολία ηγεμονική δύναμη στην ελληνική αγορά των αναψυκτικών, με το μερίδιό της να ανέρχεται περίπου στο 67% και φυσικά είναι σχεδόν «μονοκράτορας» στην αγορά των προϊόντων τύπου Cola, αλλά το μερίδιό της στην αγορά των αναψυκτικών με γεύση περιορίζεται: στο δίμηνο Οκτωβρίου – Νοεμβρίου 2013 ήταν περίπου 40%.
Το γεγονός αυτό οφείλεται, εκτός από την αλλαγή της εμπορικής πολιτικής της – περιόρισε κατά πολύ τα σημεία πώλησης τα οποία τροφοδοτούσε με προϊόντα της -, και στο γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια η εταιρεία αναδιάρθρωσε την παραγωγική της δραστηριότητα προχωρώντας σε εκατοντάδες απολύσεις εργαζομένων. Από το 2010 απέλυσε περί τους 1.500 εργαζομένους, ενώ ακόμη και τώρα οι εργαζόμενοι του εργοστασίου της Θεσσαλονίκης βρίσκονται σε απεργιακή κινητοποίηση.
Ως εκ τούτου η αρνητική δημοσιότητα, η οποία επηρεάζει την ευαισθησία των πολιτών σε θέματα απολύσεων στην παρούσα συγκυρία, είναι προφανές ότι έχει πλήξει τις πωλήσεις της. Και η δραστηριότητά της στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια είναι ζημιογόνος. Πέρυσι οι ζημιές ανήλθαν σε 20 εκατ. ευρώ.
Σε αναδιάρθρωση έχει προχωρήσει και η PepsiCo (Pepsi, ΗΒΗ, Lipton 7Up, Gatorade) με μερίδιο 10,8% προκειμένου να εξασφαλίσει την παρουσία της στην ελληνική αγορά.
Η εταιρεία έχει συσσωρευμένες ζημιές 63 εκατ. ευρώ και καθώς η αγορά συνεχίζει να συρρικνώνεται – πέρυσι μειώθηκε περίπου 7% – η διοίκησή της προχώρησε στο κλείσιμο του εργοστασίου εμφιάλωσης νερού στο Λουτράκι και υλοποίησε πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου ευελπιστώντας ότι σε δύο χρόνια θα καταφέρει, αν όχι να έχει κέρδη, τουλάχιστον να μην έχει ζημιές. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 50% των πρώτων υλών που χρησιμοποιεί για την παραγωγή των προϊόντων του ο όμιλος PepsiCo-ΗΒΗ είναι ελληνικής προέλευσης.
Η πατρινή βιομηχανία Λουξ ΑΕ στην αγορά αναψυκτικών με γεύση – εκτός των προϊόντων τύπου Cola – έχει πανελλαδικό μερίδιο που ανέρχεται πλέον στο 20,8%, σύμφωνα με τις μετρήσεις του διμήνου Οκτωβρίου – Νοεμβρίου 2013. Στη διάρκεια του 2013 είχε πωλήσεις ύψους 27 εκατ. ευρώ έναντι 24,8 εκατ. ευρώ το 2012, σημειώνοντας αύξηση περίπου 10%, ενώ κατά την τελευταία πενταετία, δηλαδή στην περίοδο της κρίσης, η εταιρεία κατόρθωσε να αυξήσει τις πωλήσεις της συνολικά κατά 30% και βελτίωσε το μερίδιό της περισσότερο από 2 ποσοστιαίες μονάδες. Επίσης το 2013 τα κέρδη προ φόρων διαμορφώθηκαν στα 2,29 εκατ. ευρώ. Σε διάστημα πέντε χρόνων, με την αγορά συρρικνούμενη, οι αδελφοί Μαρλαφέκα κέρδισαν πωλήσεις περίπου 9 εκατ. ευρώ.
Χωρίς ζημιές


Η ΕΨΑ, παρ’ ότι ακολουθεί πιο συντηρητική εμπορική πολιτική, είναι από τους κερδισμένους της κρίσης – το μερίδιό της είναι περίπου 3,5%. Ανοδικά κινήθηκε το 2013 αυξάνοντας τις πωλήσεις της κατά περίπου 10%: ανήλθαν σε περίπου 13 εκατ. ευρώ έναντι 12 εκατ. ευρώ το 2012. Σημαντικότερη ωστόσο εξέλιξη είναι ότι πέρυσι κατόρθωσε να εξαλείψει τις ζημιές της: από 1,2 εκατ. ευρώ το 2011 έπεσε στις 700.000 ευρώ το 2012 και τις εκμηδένισε το 2013. Εφέτος η διοίκηση της εταιρείας εκτιμά πως η αύξηση θα συνεχιστεί με τους ίδιους ρυθμούς υπολογίζοντας να ανέλθει στο 15%.
Πάντως η διοίκηση της εταιρείας δίνει έμφαση και στις εξαγωγές, αν και ακόμη τα ποσοστά τους είναι αναιμικά – μόλις το 5% των πωλήσεών της.
Ερχονται «ολιγοθερμικά προϊόντα» με στέβια αντί για ζάχαρη
Μια νέα σειρά «ολιγοθερμικών προϊόντων», τα οποία θα είναι διαφοροποιημένα έναντι του ανταγωνισμού πρόκειται να κυκλοφορήσει στην αγορά εντός του προσεχούς Απριλίου η πατρινή βιομηχανία Λουξ ΑΕ.
Είναι μια νέα τάση που έχει αρχίσει να διαμορφώνεται στην αγορά των αναψυκτικών, η οποία κερδίζει έδαφος. Πρόκειται για τα αναψυκτικά με ελάχιστες ή καθόλου θερμίδες, δεδομένου ότι για την παραγωγή τους η ζάχαρη έχει αντικατασταθεί από τη στέβια. Ετσι, στελέχη της Λουξ ΑΕ εκτιμούν ότι κατά τη διάρκεια του 2014 πρόκειται να αυξήσει τις πωλήσεις της, ίσως και περισσότερο από 10%.
Να σημειωθεί ότι η βολιώτικη ΕΨΑ το 2012 που τοποθέτησε στην αγορά τη σειρά των αναψυκτικών με στέβια, κέρδισε εκείνη την χρονιά αύξηση πωλήσεων κατά περίπου 30%.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk