Σημάδια αντοχής εμφανίζει η παιδική ένδυση και υπόδηση στην Ελλάδα, καθώς έχει επηρεαστεί από την κρίση αλλά σε μικρότερο βαθμό σε σχέση με την ένδυση και γενικά το λιανεμπόριο. Οι παιδικές ανάγκες κόβονται τελευταίες, γι’ αυτό και ο κλάδος σημειώνει πτώση της τάξης του 30% περίπου από το 2010 ως σήμερα, ενώ η ένδυση συνολικά ξεπερνά το -50%. Πάντως, ο τζίρος του παιδικού ρούχου μπορεί να αγγίζει τα 500 εκατ. ευρώ περίπου, αλλά βαίνει μειούμενος και μάλιστα οι έμποροι προχωρούν σε γενναίες μειώσεις τιμών και προσφορές έτσι ώστε να προσελκύσουν πελάτες και να αυξήσουν τα έσοδά τους.
Εισαγωγές
Οι γονείς στρέφονται πλέον προς οικονομικότερες λύσεις για το παιδικό ρούχο και το παπούτσι, γι’ αυτό και υπάρχει ραγδαία πτώση των ακριβών επώνυμων ρούχων και συγκράτηση των φθηνών αλλά ποιοτικών προϊόντων, ανέφερε ο πρόεδρος και μέτοχος της αλυσίδας βρεφικών ειδών Λητώ κ. Ρόι Μπαρκσάιρ. Πάντως, η κρίση δεν είναι η μοναδική αιτία για την πτώση στο παιδικό ρούχο. Οπως τόνισε ο γενικός διευθυντής κ. Γιάννης Βοντζαλίδης του ομίλου παιδικής ένδυσης Φράγκου (Μarasil, Μandarino κ.ά.), η είσοδος των μεγάλων, επώνυμων αλυσίδων τύπου H&M, ZARA και στο παιδικό ρούχο τα τελευταία περίπου πέντε χρόνια έχει επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό τα καταστήματα του κλάδου και δη τους έλληνες παραγωγούς, οι οποίοι έχουν απομείνει ελάχιστοι πια, αφού οι εισαγωγές είναι πιο οικονομική και εύκολη λύση.
Ενας τρόπος για να επιβιώνουν τα ελληνικά και όχι μόνο καταστήματα παιδικών ρούχων στη χώρα μας, όπως επεσήμανε ο κ. Στράτος Ανδρεάδης, διευθύνων σύμβουλος της AS Company, εταιρείας παιχνιδιών και εισαγωγής παιδικών ρούχων Indexe, είναι οι μειωμένες τιμές ως και 30% και οι προσφορές. Παρ’ όλα αυτά, συνεχίζει ο ίδιος, η μέση απόδειξη έχει πέσει και οι καταναλωτές αγοράζουν μόνο προϊόντα που είναι value for money.
Ανησυχία
Οσον αφορά τις προοπτικές του κλάδου, σύμφωνα με τον κ. Γ. Βοντζαλίδη, τα επόμενα δύο χρόνια αναμένεται να είναι δύσκολα και ο ίδιος εκτιμά ότι θα παρουσιαστούν και άλλα λουκέτα σε επιχειρήσεις και καταστήματα παιδικής ένδυσης, ειδικά τα μικρά, μεμονωμένα, ανώνυμα και συνοικιακά. Σύμφωνα με τον ίδιο, το θέμα του δώρου δίνει ανάσα στον κλάδο, αν και τα χρήματα που διαθέτουν πλέον οι καταναλωτές είναι σαφώς λιγότερα.
Κάποιες έρευνες σημειώνουν ότι τη διετία 2010-2012 μειώθηκαν μεσοσταθμικά κατά 28,2% στον κλάδο ένδυσης – υπόδησης και κατά 29,4% στον κλάδο της ένδυσης. Τη μεγαλύτερη υποχώρηση εμφανίζει η γυναικεία ένδυση με ποσοστό 34,1% και ακολουθεί η ανδρική με 27,9%. Τα ποσοστά μείωσης στην παιδική ένδυση περιορίστηκαν στη διετία στο 16,3%.
Ποιοι είναι οι μεγάλοι παίκτες της ελληνικής αγοράς
Με μειώσεις τιμών, εξαγωγές αλλά και επενδύσεις προσπαθούν να επιβιώσουν από την ύφεση και τον ανταγωνισμό
Ο ελληνικός όµιλος παιδικής ένδυσης Φράγκος παράγει κυρίως στην Ελλάδα και εµπορεύεται τις φίρµες Μarasil, Μandarino κ.ά., έχει 48 καταστήµατα και εµφάνισε πωλήσεις 12,2 εκατ. ευρώ το 2012, ενώ εξάγει σε πολλές χώρες, µε αποτέλεσµα το 25% του τζίρου να προέρχεται από το εξωτερικό. Πριν από πέντε µήνες επεκτάθηκε και στη Σιγκαπούρη, αποκτώντας κατάστηµα σε εµπορικό κέντρο, ενώ τον Σεπτέµβριο άνοιξε δύο νέα καταστήµατα στην Ιταλία.
Με μειώσεις τιμών, εξαγωγές αλλά και επενδύσεις προσπαθούν να επιβιώσουν από την ύφεση και τον ανταγωνισμό
Ο ελληνικός όµιλος παιδικής ένδυσης Φράγκος παράγει κυρίως στην Ελλάδα και εµπορεύεται τις φίρµες Μarasil, Μandarino κ.ά., έχει 48 καταστήµατα και εµφάνισε πωλήσεις 12,2 εκατ. ευρώ το 2012, ενώ εξάγει σε πολλές χώρες, µε αποτέλεσµα το 25% του τζίρου να προέρχεται από το εξωτερικό. Πριν από πέντε µήνες επεκτάθηκε και στη Σιγκαπούρη, αποκτώντας κατάστηµα σε εµπορικό κέντρο, ενώ τον Σεπτέµβριο άνοιξε δύο νέα καταστήµατα στην Ιταλία.
Η στροφή του ομίλου προς το εξωτερικό αποτελεί βασικό στόχο. Ο όμιλος έχει προχωρήσει σε πτώση τιμών από 30%-40% τα τελευταία τέσσερα χρόνια για να επιβιώσει από την κρίση και τον ξένο ανταγωνισμό, γι’ αυτό και έχει καταφέρει να αναπτύσσεται. Στα σχέδια της εταιρείας, σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή της, είναι να επεκταθεί σε νέες αγορές του εξωτερικού, όπως ο Λίβανος, η Σαουδική Αραβία, η Αυστραλία, ο Καναδάς, κ.α.
Ενας ακόμη ελληνικός όμιλος που δραστηριοποιείται σχεδόν τέσσερις δεκαετίες στην αγορά της παιδικής ένδυσης είναι η Lapin House της οικογένειας Παπαϊωάννου. Η εταιρεία εισάγει κυρίως επώνυμες ξένες φίρμες παιδικών ρούχων, παπουτσιών και επίπλων, Burberry, Moncler, Ralph Lauren, Hogan, Timberland, Gucci, Hugo Boss, Moschino, DKNY, Prada, ενώ παράγει και κάποια δικά της με το φερώνυμο σήμα. Ο όμιλος αναπτύσσει δίκτυο δικών του καταστημάτων αλλά παράλληλα διακινεί τα προϊόντα του σε περισσότερες από 15 άλλες χώρες. Τα έσοδά του μπορεί να παρουσίασαν πτώση της τάξης του 12% το 2012, φθάνοντας 19,22 εκατ. ευρώ, αλλά ο όμιλος βελτίωσε κατά τρεις εκατοστιαίες μονάδες το μεικτό του περιθώριο (37,5% έναντι 34,5% το 2011), γεγονός που οδήγησε τα μεικτά κέρδη στο επίπεδο των 7,2 εκατ. ευρώ. Τα καθαρά, τελικά αποτελέσματα ήταν βελτιωμένα, δηλαδή, κατά 0,66 εκατ. ευρώ.
Η αλυσίδα βρεφικών πολυκαταστημάτων Λητώ εξαγοράστηκε το 2002 από την εισηγμένη εταιρεία ένδυσης ΕΛΒΕ Ενδυμάτων και τον σημερινό της πρόεδρο κ. Ρόι Μπαρκσάιρ. Διαθέτει 12 εταιρικά καταστήματα, 11 franchise, στην Ελλάδα και τη Σερβία, ενώ εμφάνισε πωλήσεις 18 εκατ. ευρώ το 2012. Το 1/3 των προϊόντων των καταστημάτων Λητώ αφορούν την παιδική-βρεφική ένδυση και υπόδηση. Σύμφωνα με τον πρόεδρό της, το βρεφικό ρούχο έχει υποστεί μικρότερες ζημιές από το παιδικό. Πάντως, η εταιρεία παρ’ όλη την κρίση προχωρεί σε επενδύσεις και μέσα στο 2013, σύμφωνα με τον κ. Ρ. Μπαρκσάιρ, απέκτησε δύο νέα καταστήματα και σκοπεύει να αποκτήσει ακόμη ένα ως το τέλος του έτους.
Ακόμη, μια αλυσίδα καταστημάτων που έχει χτυπηθεί από την κρίση αλλά αντέχει σε σχέση με άλλους είναι η ιταλική παιδική φίρμα Idexe, την οποία φέρνει και αναπτύσσει στην Ελλάδα η εταιρεία παιδικών AS Company, του κ. Στράτου Ανδρεάδη. Η εταιρεία παρουσιάστηκε στην Ελλάδα πριν από πέντε χρόνια και αποτελεί το 7% του τζίρου της AS Company, ο οποίος ανήλθε περί τα 17 εκατ. ευρώ το 2012. Η ιταλική φίρμα έχει 12 καταστήματα στη Βόρεια Ελλάδα και ένα shop in shop στο Hondos στην Αθήνα. Η Idexe, σύμφωνα με τον κ. Σ. Ανδρέαδη, δεν παρουσιάζει ραγδαία πτώση όπως άλλες εταιρείες ένδυσης, καθώς οι καταναλωτές δεν αγοράζουν πλέον ακριβές φίρμες αλλά δείχνουν μια προτίμηση στα προϊόντα που είναι προσιτά και ποιοτικά.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ