Το θέμα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης του Πειραιά με τη Χίο και τη Μυτιλήνη και γενικότερα ζητήματα της ακτοπλοΐας συζήτησαν το μεσημέρι της Πέμπτης στη Βουλή ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, με βουλευτές των δύο νησιών.
Στη συνάντηση εκλήθησαν να συμμετάσχουν οι κκ. Κ. Τριαντάφυλλος, Κ. Μουσουρούλης, Π. Βογιατζής, Ν. Σηφουνάκης, Γ. Ζερδέλης και η κυρία Αγνή Καλογέρη. Συμμετείχαν επίσης ο περιφερειάρχης βορείου Αιγαίου Ν. Γιακαλής και ο τομεάρχης σε θέματα Ναυτιλίας και βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Θ. Δρίτσας.
Οι βουλευτές έθεσαν στον κ. Βαρβιτσιώτη τα προβλήματα που προκύπτουν από την απόφαση της Blue Star Ferries να αποσύρει από τη γραμμή το πλοίο Blue Star Patmos για «ακινησία» (συντήρηση) με συνέπεια να μην υπάρχουν πλέον καθημερινά δρομολόγια, ενώ την ίδια στιγμή επιχειρήσεις των δυο νησιών που ασχολούνται με τις εξαγωγές ασκούν πιέσεις προς την εταιρεία Hellenic Seaways να αυξήσει τα δρομολόγια του πλοίου «Αριάδνη».
Σύμφωνα με πληροφορίες ο κ. Βαρβιτσιώτης ανέφερε πως θα παρέμβει προς την Hellenic Seaways για πύκνωση των δρομολογίων από 3 σε 4 για όσο διάστημα θα είναι μόνη της στη γραμμή.
Επίσης γνωστοποίησε πως μελετάται σοβαρά η διαδικασία προκήρυξης διαγωνισμού άγονης γραμμής Πειραιά –Χίου –Μυτιλήνης –Λήμνου –Καβάλας τρεις φορές την εβδομάδα με ετήσια διάρκεια με στόχο την εξυπηρέτηση των νησιωτών ακόμα και όταν αποσυρθεί πλοίο άλλης εταιρείας για συντήρηση. Ωστόσο οι μειωμένοι πόροι του υπουργείου για τις άγονες γραμμές μπορεί να αποτελέσουν εμπόδιο σε μια τέτοια προοπτική.
Η πίτα και ο σκύλος
Για την «ακινησία» του Blue Star Patmos τόνισε πως είναι μια νόμιμη διαδικασία που αφορά κυρίως την ασφάλεια των επιβατών και κατήγγειλε πως ζητούν σήμερα διαμόρφωση στο τοπίο της ακτοπλοΐας όσοι διαχρονικά ζητούσαν να μην γίνουν αλλαγές για την «επιβίωση» των εταιρειών.«Δεν γίνεται να έχουμε και την πίτα ολόκληρη και τον σκύλο χορτάτο» είπε χαρακτηριστικά.
Σύμφωνα με πληροφορίες ο υπουργός άκουσε τις προτάσεις των βουλευτών κάποιες από τις οποίες ωστόσο θεωρείται δύσκολο ορισμένες να υλοποιηθούν λόγω της παρούσας οικονομικής κατάστασης.
Σημείωσε ακόμη πως το θεσµικό πλαίσιο λειτουργίας της ακτοπλοΐας στην Ευρωπαϊκή Ένωση διέπεται από τις διατάξεις του Κανονισµού 3577/92 για την εφαρµογή της αρχής της ελεύθερης κυκλοφορίας των υπηρεσιών στις θαλάσσιες µεταφορές στο εσωτερικό των Κρατών – Μελών και δεν υπάρχει πρόθεση για αλλαγές στο νομικό πλαίσιο.
Ανέφερε επιπλέον πως από τον κρατικό προϋπολογισμό πριμοδοτούνται με 400 εκατομμύρια ευρώ οι αστικές συγκοινωνίες ενώ για την ακτοπλοΐα – που δίνονται κυρίως για τις επιδοτήσεις στις άγονες γραμμές – προβλέπονται 43 εκατομμύρια ευρώ ενώ άλλα 37 εκατομμύρια προέρχονται από τον επίναυλο στα εισιτήρια των επιβατών.
Για το θέμα των καυσίμων επεσήμανε ότι η τιμή καθορίζεται διεθνώς και δεν μπορεί να γίνει πολιτική παρέμβαση για αυτό. Ωστόσο ασκεί πιέσεις προς τις ακτοπλοϊκές εταιρείες να εξετάσουν σοβαρά τη χρήση εναλλακτικού καυσίμου και ειδικότερα το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG).
Συμπλήρωσε πως τα πλοία που χρησιμοποιούνται σήμερα είναι τεχνολογικά ανέτοιμα για μια τέτοια μετατροπή όμως υπενθύμισε πως υπάρχουν αδιάθετα κονδύλια από την Ε.Ε. που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν σε περίπτωση που κάποια εταιρεία επένδυε στην αλλαγή καυσίμου.
Εκανε λόγο ακόμα για συσσωρευμένες οικονομικές ζημιές των ακτοπλοϊκών εταιρειών που προέρχονται από την χαμηλή επιβατική κίνηση και ανέφερε χαρακτηριστικά πως την καλοκαιρινή περίοδο μόνο δυο Σαββατοκύριακα του Αυγούστου τα πλοία είχαν πληρότητα 100%.
Αναταραχή στα νησιά
Παράλληλα σε αναταραχή βρίσκονται ακόμα οι φορείς σε Χίο και Μυτιλήνη. Σήμερα, Πέμπτη, συνεδριάζει το Επιμελητήριο Χίου, ενώ η σύσκεψη υπό τον Περιφερειάρχη Ν. Γιακαλή και τη συμμετοχή αρμοδίων φορέων θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη στην Μυτιλήνη στις 13.00. Την ίδια στιγμή, όπως αναφέρουν τα ίδια δημοσιεύματα, δεκάδες επιστολές διαμαρτυρίας κατατίθενται καθημερινά από φορείς στο υπουργείο Ναυτιλίας και στις ακτοπλοϊκές εταιρίες.
Υπενθυμίζεται πως το θέμα έχει φτάσει έως τη Βουλή όπου κατέθεσε σχετική ερώτηση ο βουλευτής των Ανεξάρτητων Ελλήνων κ. Τέρενς Κουίκ με τίτλο: «Στην εποχή του Κανάρη επιστρέφουν οι κάτοικοι του βορείου Αιγαίου».
Σημειώνεται πως ο κ. Βαρβιτσιώτης μιλώντας στον ΒΗΜΑ FM είχε μεν παραδεχθεί πως «υπάρχουν θέματα που αφορούν το Βόρειο Αιγαίο, όπου κάποιες εταιρείες μείωσαν – στα πλαίσια της ελεύθερης δρομολόγησης – τη συχνότητα των δρομολογίων τους», ωστόσο, όπως είχε πει, αυτό «δεν σημαίνει ότι τα νησιά δεν εξυπηρετούνται. Βρισκόμαστε σε μία συζήτηση και με τις εταιρείες για να δούμε πως θα μπορέσουμε να το βελτιώσουμε».