«Προχωρώντας από την παραστατικότητα ως στην αφαίρεση ο Χαράλαμπος Κρητικός εστιάζει επιλεκτικά σε λεπτομέρειες σε κορμούς, ανθέμια και συνδέσμους δημιουργώντας τα δικά του επιγράμματα με λέξεις γλυπτικές, ηχηρές» είχε γράψει η κριτικός δρ. Βιβή Βασιλοπούλου για την δουλειά του τηνιακού γλύπτη Χ. Κρητικού που σε ηλικία 68 ετών πέθανε την Παρασκευή 18 Οκτωβρίου στην γενέτειρά του, την Τήνο όπου και κηδεύτηκε το Σάββατο 19 Οκτωβρίου.
«Δουλεύει με τα χέρια και την καρδιά του μέσα από μια «λατρευτή χειρωναξία»» συνεχίζει η κριτικός. «Με την αισθητική του θραύσματος και την αίσθηση του σπαράγματος που θέλει να γνωρίσει το σύνολο απευθύνεται στο θεατή και τη φαντασία. Το μεγάλο «ανατολικό αέτωμα» κορυφαία στιγμή δημιουργίας είναι πάντα εκεί, μνημειακό απέναντι στο χρόνο, αντίκρυ στη θάλασσα του πολιτισμού των πολιτισμών να κοιτάζει με μάτια απορημένα το κάθε πέλαγος.»
Ο Χ. Κρητικός από το 1965 έως το 1969 σπούδασε γλυπτική στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας. Δάσκαλοί του ο Γιάννης Παπάς, ο Νίκος Νικολάου, ο Νίκος Κερλής, ο Βασίλης Βασιλειάδης.
Αργότερα σπούδασε στην Ecole Superieure des Beaux Arts στο Παρίσι όπου έζησε ως το 1987 εργαζόμενος ως γλύπτης και συντηρητής σε σημαντικά αναστηλωτικά έργα (μεταξύ άλλων τού Μουσείου του Λούβρου). Παράλληλα, εξέθετε έργα του σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στη Γαλλία και κατόπιν στην Ελλάδα.
Το 1987 επέστρεψε στην χώρα του για να ζήσει και να εργαστεί στη γενέτειρά του. Τότε άρχισε μια δεκάχρονη περίοδος γλυπτικής πάνω στο μάρμαρο της Τήνου παράλληλα με την τελευταία φάση των εργασιών ενός αρχιτεκτονικού συνόλου, μεγάλο μέρος του οποίου σχεδίασε και εξετέλεσε ο ίδιος.
Κτίζοντας εκατοντάδες τετραγωνικά μέτρα πέτρας, διαμορφώνονται εσωτερικοί και εξωτερικοί χώροι σ’ ένα κτιριακό δημιούργημα που φέρει την προσωπική του κατάθεση στο χώρο της αρχιτεκτονικής. Ο χώρος αυτός έπαιξε καταλυτικό ρόλο στη διαμόρφωση της δουλειάς του Κρητικού: ένας εκθεσιακός χώρος ανοιχτός στο κοινό όπου παρουσιάσθηκε μεγάλο μέρος της δουλειάς του.
Εκεί, δίπλα σ’ ένα ερειπωμένο πατρογονικό κελί, ο Κρητικός έκτισε χώρους λειτουργικούς και καλαίσθητους που περιλαμβάνουν το σπιτικό του, το εργαστήριο του κι έναν εκθεσιακό χώρο, ενώ ολόγυρα οι τηνιακές ξερολιθιές και τα δέντρα που αποτελούν τον φυσικό διάκοσμο, δένουν σ’ ένα σύνολο που αποδεικνύει την παρουσία του, χωρίς καμία έκφραση ελιτισμού ή μεγαληγορίας, αναδύοντας ένα άρωμα ευγένειας, διακριτικής δύναμης και φινετσάτης αδρότητας.
«Γι’ αυτό γύρισα στην Τήνο» είχε πει ο ίδιος ο Κρητικός. «Αφού έμεινα 18 χρόνια στο Παρίσι, πλουτίζοντας το νου και την ψυχή μου με σπουδές και με εικόνες επισκεπτόμενος εκθέσεις και μουσεία σε διάφορα ευρωπαϊκά κέντρα, επέστρεψα για ν’ ακούω το αχολόγημα του ανέμου, να χαίρομαι την εικονομετρία της φύσης, ν’ ακούω τη μουσική της θάλασσας και να ηρεμώ…»
Στο χώρο αυτό, τον Σεπτέμβριο του 1996, στα πλαίσια των πολιτιστικών εκδηλώσεων του Επαρχείου της Τήνου, πραγματοποιήθηκε η πρώτη υπαίθρια παρουσίαση του έργου του «Αφιέρωμα στις Κυκλάδες για το 2000 Μ.Χ.» με ηχοφωτιστικές παρεμβάσεις. Ενα έργο που τον Φεβρουάριο του 1997 παρουσιάστηκε στην αθηναϊκή γκαλερί Titanium.
«Η απόδειξη ότι ο Ελληνας δεν έπαψε να σκαλίζει με μεγάλη δεξιοτεχνία και ποιητικό τρόπο το μάρμαρο ήταν αυτός ο άνθρωπος» είπε για τον θανόντα ο γκαλερίστας κ. Αριστείδης Γιαγιάννος, υπεύθυνος της γκαλερί Titanium με την οποία ο Κρητικός είχε συνεργαστεί δυο ακόμη φορές: Το 1993 και το 2003 με την έκθεση «Αιγαίο ιστορική ζεύξη» (οι φωτογραφίες που δημοσιεύονται εδώ είναι μια προσφορά της γκαλερί Titanium).
Τον Απρίλιο του 2003, ο Χαράλαμπος Κρητικός διορίστηκε διευθυντής στο Προπαρασκευαστικό και Επαγγελματικό Σχολείο Καλών Τεχνών Πανόρμου Τήνου. Μερίμνησε για όλα τα ζητήματα που αφορούν στην οργάνωση και στην υποδομή του Σχολείου, το οποίο τιμήθηκε για την προσφορά του στην τέχνη της μαρμαροτεχνίας. Σε ετήσια βάση μεριμνούσε για την προβολή του έργου των σπουδαστών με συμμετοχή τους σε ομαδικές εκθέσεις στην Τήνο και στην υπόλοιπη Ελλάδα.
Χαρακτηριστικές ατομικές εκθέσεις του Χαράλμαπου Κρητικού έχουν φιλοξενηθεί στην Γκαλερί Liliane Francois στο Παρίσι (1982), στην Foire Internationale d’ Art Contemporain, επίσης στο Παρίσι (1982), και «Αφιέρωμα στις Κυκλάδες για το 2000 Μ.Χ.», Σταυρός, Τήνος (1996).