Μεγαλύτερη, ισχυρότερη και, από ό,τι φαίνεται, φτηνότερη θα είναι η Aegean Airlines, σύμφωνα με στελέχη της, έπειτα από την εξαγορά της Olympic Air, τεσσεράμισι χρόνια μετά τη «σφήνα» που είχε επιχειρήσει ανεπιτυχώς να κάνει ο πρόεδρος των αερογραμμών κ. Θεόδωρος Βασιλάκης τον Μάρτιο του 2009 στις αποκλειστικές διαπραγματεύσεις μεταξύ της κυβέρνησης της ΝΔ και της MIG για την ιδιωτικοποίηση των κρατικών Ολυμπιακών Αερογραμμών, προτείνοντας την εξαγορά του πτητικού έργου της άλλοτε κρατικής εταιρείας αντί 170 εκατ. ευρώ.

Εκτοτε, σε μια χώρα που είναι πια οικονομικά αγνώριστη, και έπειτα από ένα «μπλόκο» των Βρυξελλών το 2011 στην απόπειρα συγχώνευσης των δύο αερογραμμών, το «πράσινο φως» του επιτρόπου Ανταγωνισμού κ. Χοακίν Αλμούνια στο πολυαναμενόμενο ντιλ την περασμένη Τετάρτη σηματοδοτεί την κατασκευή των θεμελίων για τη δημιουργία ενός «εθνικού πρωταθλητή» των αιθέρων.
Οπως πληροφορείται «Το Βήμα της Κυριακής», η Aegean ξεκινά να χτίζει ένα πλάνο για μεγαλύτερη παραγωγικότητα και αποδοτικότερη χρήση του δικτύου προορισμών, το οποίο θα μεγαλώσει τόσο προς τα μέσα όσο και προς τα έξω, παρέχοντας εξοικονόμηση δυνάμεων και συστημάτων λειτουργίας. Το νέο πτητικό «μείγμα» θα επιτρέψει σε βάθος δωδεκαμήνου την απελευθέρωση χρήσιμων πόρων και τη δυνατότητα να κυνηγήσει η Aegean ποικίλους στόχους με μια διαφορετική πια σύνθεση στόλου.
Το σχέδιο της εταιρείας έχει δύο άξονες. Ο πρώτος είναι να διπλασιάσει τα δρομολόγια από και προς Αθήνα ως το 2017, όπως είχε δηλώσει τον Ιούλιο στο «Βήμα της Κυριακής» ο αντιπρόεδρος της εταιρείας κ. Ευτύχιος Βασιλάκης.
Ο δεύτερος είναι σε ορίζοντα δεκαετίας να διπλασιάσει τον στόλο της, φθάνοντας ως και τα 70 αεροσκάφη, σύμφωνα με παλαιότερες δηλώσεις της διοίκησης των αερογραμμών. Επίσης, σύμφωνα με πληροφορίες, θα δοθεί έμφαση σε ανταγωνιστικότερους και χαμηλότερους ναύλους στο εσωτερικό –ιδιαίτερα στα μικρά νησιά -, καθώς και προτεραιότητα στην προσβασιμότητα του νησιωτικού χώρου με το εξωτερικό, και αντιστρόφως.
Οπως αναφέρουν πηγές της εταιρείας, ειδικά τα μικρά νησιά υποφέρουν οικονομικά διότι, λόγω της κρίσης, έχασαν τους έλληνες ταξιδιώτες και μόνο με τον εισερχόμενο τουρισμό μπορούν να ανακάμψουν, ειδικά αν δοθεί καλύτερη τιμή στον ναύλο και υπάρξει βέλτιστη σύνδεση με το εξωτερικό. Αλλωστε η στατιστική αποδεικνύει μια δυναμική, αυξανόμενη σχέση της εταιρείας με τον τουρισμό, καθώς το 2005 μετέφερε 1 εκατομμύριο επιβάτες εξωτερικού, ενώ το 2013 4 εκατομμύρια επιβάτες. Μάλιστα ως τον Σεπτέμβριο του 2013 είχε μεταφέρει 460.000 περισσότερους ταξιδιώτες από το εξωτερικό σε σχέση με την περυσινή αντίστοιχη περίοδο.
Το πτητικό πρόγραμμα εξωτερικού προβλέπει μεγαλύτερη επέκταση προς μικρότερες πόλεις της Δυτικής Ευρώπης, διείσδυση στη σκανδιναβική αγορά, εμβάθυνση στην Ανατολική Ευρώπη και ισχυρότερη παρουσία στον Νότο και στην Ανατολή, δεδομένης της πτητικής εμβέλειας των Airbus της Aegean.

«Να κερδίσουμε την εμπιστοσύνη του κοινού»
Από τον έβδομο μήνα της εξαγοράς θα φανούν τα οικονομικά πλεονεκτήματα του ντιλ

«Η νέα εμπορική πολιτική ήρθε για να μείνει» εξηγούν στελέχη της εταιρείας και υπογραμμίζουν ότι η ισχύς της θα είναι μακροπρόθεσμη. Μάλιστα αναγνωρίζουν ότι το θέμα συνδέεται εμμέσως και με τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν, η οποία, όπως λένε, παρ’ όλο που δεν ζήτησε κάποιο συγκεκριμένο αντίμετρο, έδωσε εντολή στην Ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού να παρακολουθεί στενά την αεροπορική αγορά για τυχόν μονοπωλιακές πρακτικές. Στελέχη της Aegean τονίζουν ότι η συγκυρία της εξαγοράς παρέχει «μια ευκαιρία για να κερδίσουμε την εμπιστοσύνη του κοινού και να ισχυροποιήσουμε τις σχέσεις μας με αυτό, την οποία δεν πρόκειται σε καμία περίπτωση να πετάξουμε».
Σύμφωνα με προηγούμενες δηλώσεις της διοίκησης της Aegean, οι συνέργειες από την εξαγορά υπολογίζονται σε περίπου 30-35 εκατ. ευρώ και θα προέλθουν από τη συγχώνευση συστημάτων διοικητικής οργάνωσης, από τη βελτίωση των λειτουργιών και από τις διαφοροποιήσεις στην εκμετάλλευση του δικτύου. Στόχος της εταιρείας είναι να ολοκληρωθούν αυτές οι αλλαγές σε 12-14 μήνες από την ανάληψη της διοίκησης της Olympic Air στις 18 Οκτωβρίου 2013, ούτως ώστε να έχουν τελειώσει ως το τέλος του 2014.
Στο μεταξύ το πρώτο εξάμηνο του 2013 η Aegean επέστρεψε στην κερδοφορία. Αναλυτές της αγοράς διακρίνουν ότι η ενοποίηση των λειτουργιών των δύο εταιρειών θα προκαλέσει εμπροσθοβαρές κόστος το δεύτερο εξάμηνο του έτους, όμως το πρώτο εξάμηνο του 2014 εκτιμάται ότι θα έχει φέρει θετικές προοπτικές, που θα αντιστρέψουν τις αρχικές απώλειες. «Κάθε προσπάθεια για να δημιουργήσεις κάτι ισχυρότερο έχει κόστος» παρατηρούν. Αναπόφευκτα, συνεχίζουν, «το πρώτο διάστημα καλείσαι να πληρώσεις το κόστος της αναδιοργάνωσης, όμως βραχυπρόθεσμα αρχίζουν να παράγονται τα πρώτα θετικά αποτελέσματα». Ετσι εκτιμάται ότι από τον έβδομο μήνα της εξαγοράς, δηλαδή στα τέλη της άνοιξης, θα φανούν τα οικονομικά πλεονεκτήματα του ντιλ, τα οποία θα κορυφωθούν και θα γίνουν μονιμότερα στο τέλος του 2014. Αλλωστε αυτή την πορεία προεξοφλεί και η ίδια η αγορά, η οποία έχει στείλει τους τελευταίους μήνες τη μετοχή της Aegean στα προ μνημονίου επίπεδα.
Μετά την εξαγορά η συνολική δύναμη της εταιρείας φθάνει τα 45 αεροσκάφη, ο αριθμός του προσωπικού ξεπερνά τις 2.000 άτομα, οι επιβάτες θα προσεγγίσουν το 2013 τα 8,4 εκατομμύρια (4,15 εκατομμύρια εσωτερικού και 4,25 εκατομμύρια εξωτερικού), ενώ ο κύκλος εργασιών φθάνει τα 800 εκατ. ευρώ.
Νέες πτήσεις και κόμιστρα
  • Σύμφωνα με το πρόγραμμα πτήσεων της χειμερινής σεζόν (ξεκινά στις 27 Οκτωβρίου και λήγει στις 29 Μαρτίου), η Aegean φέρνει νέα δρομολόγια από την πρωτεύουσα προς το Αμστερνταμ, ενισχύει συχνότητες για το Βερολίνο, διατηρεί αεροπλάνα προς Βουδαπέστη, Κοπεγχάγη και Γενεύη, ενώ αρχίζει πτήσεις για Αμβούργο, Λισαβόνα και Βαρσοβία. Κάποια εξ αυτών θα είναι απευθείας, ενώ άλλα θα εκτελούνται μέσω ενδιάμεσων πόλεων και πτήσεων κοινού κωδικού.
  • Για τη θερινή σεζόν του 2014 προγραμματίζονται δρομολόγια από Αθήνα για Νάντη και Μασσαλία, από Ηράκλειο προς Βερολίνο, Μασσαλία, Μπορντό, Λάρνακα, Κίεβο, Λυών και Βιέννη, ενώ η μεν Ρόδος θα συνδέεται με Παρίσι, Κίεβο, Λάρνακα, Πράγα, Ντύσελντορφ, Μόναχο, Φραγκφκούρτη, η δε Καλαμάτα με Ντύσελντορφ και Παρίσι.
  • Οπως μεταδίδουν κύκλοι της εταιρείας, μέρος των συνεργειών της εξαγοράς της Olympic Air θα λειτουργήσει επ’ ωφελεία του τουρισμού, της συνδεσιμότητας των νησιών και των χαμηλότερων ναύλων. Ηδη η εταιρεία έχει λανσάρει δύο νέες κατηγορίες κομίστρων, τα «GoLight» και «Flex», τα οποία παρέχουν μεγαλύτερη ευελιξία και υπόσχονται σημαντικά χαμηλότερες τιμές. Σύμφωνα με πληροφορίες, στόχος της εταιρείας είναι το να προσφέρει χαμηλότερη αφετηρία αγοράς για τους επιβάτες, υπό την προϋπόθεση ότι θα προαγοράσουν εγκαίρως το εισιτήριό τους.
  • Μάλιστα η Aegean πουλάει εισιτήρια εσωτερικού μετ’ επιστροφής στα 68 ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των φόρων, καθώς είχε προηγηθεί η υιοθέτηση νέων τεχνολογιών στα συστήματά της, η διάχυση των οποίων στις υποδομές της Olympic Air θα πραγματοποιηθεί σε περίπου πέντε μήνες. Αυτές οι τεχνολογικές καινοτομίες προέκυψαν έπειτα από δοκιμές μηνών στην ελαστικότητα της ζήτησης των καταναλωτών, από τις οποίες διαπιστώθηκε ότι ανταποκρίνονται θετικά.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ