Ο Χιρόσι Γιαμαούτσι δεν θα δει τη μάχη επιβίωσης που θα δώσουν οι κονσόλες παιχνιδιών τα επόμενα χρόνια. Ο επί 53 συναπτά έτη (ως το 2002 που συνταξιοδοτήθηκε) πρόεδρος της Nintendo πέθανε πλήρης ημερών (είχε κλείσει τα 85) στα μέσα Σεπτεμβρίου. Αλλά το πνεύμα καινοτομίας και η παροιμιώδης προσήλωσή του στην αναζήτηση του πρωτότυπου και του ξεχωριστού θα συνεχίσουν να διαπνέουν την εταιρεία και να εμπνέουν τα στελέχη της στους δύσκολους αυτούς καιρούς για όλες τις εταιρείες ηλεκτρονικών παιχνιδιών που κατασκευάζουν κονσόλες. Το πρόβλημα έχει να κάνει με το ότι, όπως συμβαίνει κατά κανόνα, το τοπίο σε ό,τι αφορά την υψηλή τεχνολογία αλλάζει με αστραπιαία ταχύτητα.
Μειώνονται τα μερίδια αγοράς
Η Nintendo δεν είναι η μόνη που καλείται να ανταποκριθεί στις αλλαγές αυτές, που εν προκειμένω αφορούν τον τρόπο –και το «περιβάλλον» –που παίζονται τα ηλεκτρονικά παιχνίδια. Οι κονσόλες ακόμη κρατούν τη μερίδα του λέοντος στον ευρύτερο κλάδο του ηλεκτρονικού παιχνιδιού. Αλλά το μερίδιο της πίτας που κατέχουν έπεσε ήδη στο 40% από το 60% που ήταν πριν από μόλις μία πενταετία. Διότι όλο και περισσότεροι «παίκτες» τα τελευταία χρόνια σηκώνονται από τους καναπέδες τους, εγκαταλείπουν τις κονσόλες και συνεχίζουν το παιχνίδι μέσω Διαδικτύου στην κρεβατοκάμαρα, στην κουζίνα, στο μπάνιο, αλλά και στην αυλή και στο μετρό… παντού! Με τις ταμπλέτες και τα έξυπνα κινητά φυσικά…
Aυξάνονται οι δαπάνες αλλά…
Τα αριθμητικά μεγέθη της συντελεσθείσης αλλαγής –πρόκειται βεβαίως για μια διαδικασία που βρίσκεται εν εξελίξει –είναι αποκαλυπτικά: το 2008 οι «παίκτες» είχαν δαπανήσει 30 δισ. δολάρια για αγορές παιχνιδιών κονσόλας. Προ πενταετίας, δηλαδή, οι κονσόλες κατείχαν μερίδιο 60% της αγοράς ηλεκτρονικών παιχνιδιών. Το 2012 οι «παίκτες» δαπάνησαν περί τα 30 δισ. δολάρια για κονσόλες παιχνιδιών. Οι ειδικοί της PriceWaterhouseCoopers εκτιμούν ότι το 2017 οι δαπάνες για κονσόλες θα κυμανθούν στα ίδια επίπεδα –ίσως αυξηθούν και λίγο. Η πίτα της αγοράς όμως από τα 60 δισ. δολάρια που ήταν πέρυσι αναμένεται να φουσκώσει στα 80 δισ. δολάρια.
Κρίση και στην αγορά PC
Οπως φαίνεται και στο γράφημα με τις προβλέψεις της αμερικανικής εταιρείας οικονομικών συμβούλων, τη μερίδα του λέοντος σε ό,τι αφορά τα ηλεκτρονικά παιχνίδια θα την κερδίσει το διαδικτυακό παιχνίδι. Η αγορά των online παιχνιδιών αναμένεται να αυξάνεται με ρυθμό 8% ετησίως την επόμενη πενταετία. Ακόμη καλύτερο μέλλον προβλέπεται για το παιχνίδι μέσω έξυπνων κινητών και ταμπλετών, η ανάπτυξη του οποίου προβλέπεται να αγγίξει το 10% ετησίως. Αντίθετα, το PC ως μέσο ηλεκτρονικού παιχνιδιού δεν προβλέπεται να προσελκύσει μεγαλύτερο κοινό από αυτό που έχει σήμερα. Είναι άλλωστε γνωστή η κρίση στην οποία έχει βυθιστεί η αγορά προσωπικών ηλεκτρονικών υπολογιστών σε παγκόσμια κλίμακα.
Αγώνες δρόμου με νέα προϊόντα
- Πέρα από την τελματωμένη χρήση των PC ως μέσων για να παίξει κανείς βιντεοπαιχνίδια –εξέλιξη εύλογη και αναμενόμενη λόγω της κάθετης κάμψης των πωλήσεων PC –τα μεγάλα θύματα του κλάδου των ηλεκτρονικών παιχνιδιών εν γένει είναι οι κονσόλες. Πολλοί αναλυτές λαμβάνοντας υπόψη ότι πολλοί ήρωες όπως ο Σούπερ Μάριο και η Ζέλντα διαπρέπουν αποκλειστικά στις κονσόλες της Nintendo, φοβούνται ότι ίσως χάσουν τη λάμψη τους τα επόμενα χρόνια –πλήττοντας ασφαλώς παράλληλα και την κερδοφορία της Nintendo. Ηδη τα κέρδη της ιαπωνικής εταιρείας έχουν μειωθεί κατά το ήμισυ την τελευταία δεκαετία, ενώ τα κέρδη της Electronic Arts –η εταιρεία απέκτησε προσφάτως νέο διευθύνοντα σύμβουλο –έχουν μειωθεί κατά τα δύο τρίτα.
- Στους αντίποδες η Microsoft και η Sony, εταιρείες με επίσης μεγάλη παράδοση και στις κονσόλες παιχνιδιών, δηλώνουν αισιόδοξες για τα νέα τους προϊόντα. Το νέο παιχνίδι Grand Theft Auto V άλλωστε, το οποίο ταιριάζει στις κονσόλες PlayStation της Sony και Xbox 360 της Microsoft, πέτυχε ρεκόρ πωλήσεων «γράφοντας» έσοδα 800 εκατ. δολαρίων την πρώτη ημέρα κυκλοφορίας του (17 Σεπτεμβρίου). Σε κάθε περίπτωση, για τους επενδυτές το «ποντάρισμα» στις κονσόλες γίνεται όσο περνά ο καιρός όλο και πιο δύσκολη, όλο και πιο ριψοκίνδυνη υπόθεση. Πώς μπορεί να προεξοφλήσει, ας πούμε, κάποιος επενδυτής ότι ένα παιχνίδι που βασίζεται στη διάσωση μιας πριγκίπισσας από υδραυλικούς και ένα άλλο με έναν κλέφτη αυτοκινήτων θα σπάσουν τα ταμεία;
Μη επίπεδες οθόνες ετοιμάζει η Samsung
Η κορεατική εταιρεία απαντά στο iPhone 5 ανοίγοντας νέα σελίδα στα έξυπνα κινητά τηλέφωνα
Δευτέρα 23 Σεπτεμβρίου η Apple ανακοίνωσε ότι πούλησε 9 εκατομμύρια iPhone 5S και 5C (περιττό να σημειώσει κανείς ότι πρόκειται για τα νέα μοντέλα, πέμπτης γενεάς, της αμερικανικής εταιρείας), Τετάρτη 25 Σεπτεμβρίου η Samsung προανήγγειλε την κυκλοφορία του νέου Galaxy με… μη επίπεδη οθόνη! Η κορεατική εταιρεία προσδοκά με τα νέα δημιουργήματά της να ταράξει τα νερά της κινητής τηλεφωνίας διεθνώς –και θα πρέπει να παραδεχθεί κανείς ότι όταν επιχειρεί να αλλάξει κανείς την επιφάνεια μιας συσκευής που εδώ και δύο δεκαετίες είναι επίπεδη, επιχειρεί κάτι το καινοφανές.
Η κορεατική εταιρεία απαντά στο iPhone 5 ανοίγοντας νέα σελίδα στα έξυπνα κινητά τηλέφωνα
Δευτέρα 23 Σεπτεμβρίου η Apple ανακοίνωσε ότι πούλησε 9 εκατομμύρια iPhone 5S και 5C (περιττό να σημειώσει κανείς ότι πρόκειται για τα νέα μοντέλα, πέμπτης γενεάς, της αμερικανικής εταιρείας), Τετάρτη 25 Σεπτεμβρίου η Samsung προανήγγειλε την κυκλοφορία του νέου Galaxy με… μη επίπεδη οθόνη! Η κορεατική εταιρεία προσδοκά με τα νέα δημιουργήματά της να ταράξει τα νερά της κινητής τηλεφωνίας διεθνώς –και θα πρέπει να παραδεχθεί κανείς ότι όταν επιχειρεί να αλλάξει κανείς την επιφάνεια μιας συσκευής που εδώ και δύο δεκαετίες είναι επίπεδη, επιχειρεί κάτι το καινοφανές.
Η είδηση ανακοινώθηκε απολύτως λακωνικά από τον επικεφαλής του τομέα στρατηγικής μάρκετινγκ της Samsung σε εκδήλωση για τη μελλοντική κυκλοφορία του Galaxy Note 3, που διοργανώθηκε στη Σεούλ. «Σχεδιάζουμε να εισαγάγουμε στην αγορά ένα έξυπνο κινητό με μη επίπεδη οθόνη στη Νότια Κορέα τον Οκτώβριο» ήταν όλα κι όλα όσα είπε ο Ντι Τζέι Λι, αφήνοντας τους δημοσιογράφους να διατυπώνουν αναπάντητες ερωτήσεις αναφορικά με το νέο προϊόν. Ακόμη και αν η οθόνη του νέου Galaxy θα είναι κοίλη ή κυρτή. Και τι να απαντήσει; Οτι μπορεί να είναι και… πτυχωτή ή αναδιπλούμενη, όπως μετέδωσε ο αρμόδιος για τεχνολογικά θέματα συντάκτης του BBC;
Τον Ιανουάριο η Samsung αποκάλυψε σε εκθέσεις ηλεκτρονικών συσκευών προϊόντα με κυρτές και αναδιπλούμενες επιφάνειες. «Ενα κινητό με μη επίπεδη επιφάνεια θα αλλάξει ριζικά τις συνήθειες του χρήστη και θα του δώσει τη δυνατότητα να βιώσει νέες εμπειρίες, ενώ ταυτόχρονα θα διαφοροποιήσει τη Samsung από τους ανταγωνιστές της» δήλωσε στο BBC ο Μπεν Γουντ της εταιρείας επιχειρηματικών ερευνών CCS Insight. Το ερώτημα που εγείρει, ωστόσο, το βρετανικό πρακτορείο ειδήσεων είναι αν και κατά πόσον η τεχνολογία αυτή μπορεί να εφαρμοστεί σε προϊόντα μαζικής παραγωγής. Διότι οι ειδικοί εκφράζουν φόβους ότι θα αυξηθεί κατακόρυφα το κόστος του προϊόντος, ενώ ενδεχομένως να προκύψουν και προβλήματα αξιόπιστης λειτουργίας του.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ