«Οργανωτικός», «αγαπάει το περιβάλλον», «δεν έχει χιούμορ» και «δεν είναι γλεντζές». «Πάντοτε ακριβής» αλλά και «κακοντυμένος», «φοράει σανδάλια με κάλτσες» και «πίνει απίστευτες ποσότητες μπύρας». Αυτά είναι μόνο μερικά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους Γερμανούς.
Πώς πραγματικά όμως ζει, τι σκέφτεται, πώς και τι καταναλώνει ο σημερινός Γερμανός; Μια έρευνα με τον τίτλο «Best for planning –Γνωρίζοντας πώς ζει η Γερμανία» επιχειρεί να δώσει απαντήσεις.
Οπως μεταδίδει η ελληνόφωνη υπηρεσία της Deutsche Welle, στην έρευνα δεν μαθαίνουμε δυστυχώς τίποτα για τα σανδάλια, μαθαίνουμε όμως πως τα ρούχα κατά κύριο λόγο θα πρέπει να είναι άνετα. Αυτό απάντησε το 31,4% των ερωτηθέντων και σχεδόν οι μισοί Γερμανοί δεν είναι πρόθυμοι να ξοδέψουν περισσότερα από 100 ευρώ για ένα ζευγάρι παπούτσια.
Η έρευνα διεξήχθη για λογαριασμό τεσσάρων μεγάλων εκδοτικών συγκροτημάτων και συγκεκριμένα των Axel Springer, Bauer Media Group, Gruner + Jahr και Hubert Burda Media. Η έρευνα έγινε για πολύ συγκεκριμένους λόγους, όπως εξηγεί ο Χάρτμουτ Κράουζε Ζόλμπεργκ από το εκδοτικό συγκρότημα Axel Springer: «Τα αποτελέσματα των ερευνών είναι κατάλληλα για να κατευθύνουν τη διαφήμιση, ώστε να προσεγγίσουμε περισσότερους καταναλωτές. Αυτός είναι ο κύριος στόχος».
Απόσταση ανάμεσα στις πράξεις και τις σκέψεις
Προκύπτουν πάντως ορισμένα ενδιαφέροντα αποτελέσματα. Υπάρχει μεγάλη απόσταση ανάμεσα σε αυτά που πιστεύουν και σε αυτά που πράττουν. Για παράδειγμα, το 44% των ανθρώπων που τρώνε πολλές φορές την εβδομάδα σε φαστφουντάδικα ισχυρίζονται ότι είναι σημαντικό να κάνουν κάτι για την υγεία τους.
Είναι λοιπόν οι Γερμανοί ένας λαός του «ναι μεν αλλά…»; Ο Χάρτμουτ Κράουζε Ζόλμπεργκ πιστεύει πως υπάρχει πράγματι μια διαφορά ανάμεσα σε αυτά που σκέπτονται και αυτά που πράττουν χωρίς όμως να τους είναι συνειδητή. Σύμφωνα πάντως με την άποψή του, στην πραγματικότητα δεν υπάρχει ο «μέσος Γερμανός».
Το ίδιο πιστεύει και ο Γιούργκεν Σουπ, κοινωνιολόγος από το Γερμανικό Ινστιτούτο Οικονομικών Ερευνών.

«Πίσω από το μέσο όρο»,
λέει, «βρίσκεται μια μεγάλη πολυμορφία. Για το λόγο αυτό είναι δύσκολο να βρεις τον τυπικό Γερμανό. Τυπικά γερμανικό χαρακτηριστικό είναι εν τω μεταξύ ο πλουραλισμός. Είναι δύσκολο να κατηγοριοποιήσεις τους ανθρώπους που ζουν στη Γερμανία, να πεις πως υπάρχει μια γενική τάση ή να τους κατατάξεις σε ένα κίνημα».
Σανδαλάκι με καλτσούλα…
Τι σκέφτονται όμως οι ίδιοι οι Γερμανοί για τον εαυτό τους; Σύμφωνα με μια άλλη έρευνα που διεξήχθη για λογαριασμό μεγάλης ζυθοποιίας, το 35% των ερωτηθέντων θεωρεί τον εαυτό του τυπικό Γερμανό. Το 36% θεωρεί πάλι τον εαυτό του… μη τυπικό Γερμανό και οι υπόλοιποι δηλώνουν αναποφάσιστοι. Το 73% των ερωτηθέντων μάλιστα, θεωρεί πως οι Γερμανοί δεν είναι ούτε τόσο ειλικρινείς, ούτε τόσο ακριβείς, ούτε τόσο ευσυνείδητοι όσο συχνά πιστεύεται.
Όσον αφορά την κατανάλωση μπύρας, παρόλο που τα ποσοστά μειώνονται, οι Γερμανοί εξακολουθούν να καταλαμβάνουν την τρίτη θέση μετά τους Τσέχους και τους Αυστριακούς. Τέλος, όσον αφορά το χιούμορ, σύμφωνα με την έρευνα τα κλισέ επιβεβαιώνονται. Οι Γερμανοί γελάνε εύκολα ακόμα και με κακά αστεία, ενώ το καλό χιούμορ σπανίζει.