Μετά την αποτυχία πώλησης της ΔΕΠΑ και τα πισωγυρίσματα της Emma Delta για τον διαγωνισμό του ΟΠΑΠ, η διαφαινόμενη συμφωνία για τη μεταβίβαση του ΔΕΣΦΑ στην αζέρικη Socar αναστρέφει το αρνητικό κλίμα που είχε δημιουργηθεί και αν συνδυαστεί με το πέρασμα του αγωγού TAP από την Ελλάδα θα αποτελέσει την καλύτερη στιγμή της τρικομματικής κυβέρνησης από τον Ιούνιο του 2012, όταν και ανέλαβε τα ηνία της χώρας.
Στις 11 Ιουνίου, όταν και υπέβαλε η Socar τη μοναδική δεσμευτική προσφορά για τον ΔΕΣΦΑ, τίποτα δεν προμήνυε πως το εθνικό δίκτυο του φυσικού αερίου και οι εγκαταστάσεις στη Ρεβυθούσα, όπου το υγροποιημένο αέριο αεριοποιείται, θα περνούσαν στους Αζέρους. Και αυτό γιατί η προσφορά των 305 εκατ. ευρώ για το 66% του ΔΕΣΦΑ δεν ικανοποίησε τους πωλητές –με 35% τα Ελληνικά Πετρέλαια και με 31% το ΤΑΙΠΕΔ –και πολλοί έκαναν λόγο για ακόμη έναν άγονο διαγωνισμό. Ο ανεξάρτητος εκτιμητής είχε αποφανθεί ότι το 100% του ΔΕΣΦΑ αποτιμάται στα 500 εκατ. ευρώ, άρα το 66% αντιστοιχεί σε ένα ποσό των 330 εκατ. ευρώ. Αν υπολογιστεί και το premium με το οποίο θα έπρεπε να πωλήσουν οι δύο εταίροι, γινόταν εμφανές ότι καμία προσφορά κάτω από 350 εκατ. ευρώ δεν θα γινόταν δεκτή.
Αμέσως ξεκίνησαν πυρετώδεις διαπραγματεύσεις με τους Αζέρους. Μάλιστα, στην Αθήνα ήρθε ο ίδιος ο πρόεδρος της Socar Ρ. Αμπντουλάγεφ.
Ακολούθησεη παροχή διευκρινίσεων, με την ελληνική πλευρά να ενημερώνει τη Socar για τα πραγματικά δεδομένα γύρω από τον ΔΕΣΦΑ. Οι Αζέροι εξασφάλισαν σειρά εγγυήσεων και εν τέλει αύξησαν την προσφορά τους στα 400 εκατ. ευρώ για το 66%, με αποτέλεσμα να ξεπερνούν την αποτίμηση του εκτιμητή κατά 70 εκατ. ευρώ. Οι Αζέροι ζήτησαν να έχουν οι ίδιοι τη δυνατότητα αύξησης των τιμολογίων. Επειδή όμως ο ΔΕΣΦΑ είναι μονοπώλιο, τα τιμολόγια ρυθμίζονται από την ανεξάρτητη ρυθμιστική αρχή. Εγιναν και γίνονται συναντήσεις με τη διοίκηση της ΡΑΕ και εκτιμάται ότι θα βρεθεί η χρυσή τομή. Μεταξύ των εγγυήσεων που δόθηκαν στους Αζέρους από το Δημόσιο είναι και η είσπραξη των 46 εκατ. ευρώ που χρωστά η ΔΕΠΑ στον ΔΕΣΦΑ.
Ολα δείχνουν ότι το deal δύσκολα θα χαλάσει. Απομένει η έγκριση από το διοικητικό συμβούλιο των Ελληνικών Πετρελαίων και η αναπροσαρμογή της εγγυητικής επιστολής της Socar στο ύψος της νέας προσφοράς.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η Ελλάδα γίνεται η πρώτη ευρωπαϊκή χώρα που υποδέχεται ως επενδυτή την εταιρεία αερίου του Αζερμπαϊτζάν, τη χώρα δηλαδή στην οποίαπροσβλέπουν η Ευρωπαϊκή Ενωσηκαι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προκειμένουνα διαφοροποιήσουν τις πηγέςπρομήθειας φυσικού αερίου, στις οποίες σήμερα κυριαρχεί η Gazprom.

Την περασμένη Τετάρτη η ρωσική Sintez που είχε ενδιαφερθεί για την αγορά «πακέτο» των ΔΕΠΑ και ΔΕΣΦΑ αλλά τελικά δεν υπέβαλε οικονομική προσφορά, ενημέρωσε προφορικά και όχι γραπτώς το ΤΑΙΠΕΔ ότι ενδιαφέρεται εκ νέου για τον ΔΕΣΦΑ και είναι διατεθειμένη αν ξεκινήσουν εξωδιαγωνιστικές διαδικασίες να υποβάλει προσφορά που θα ξεπερνά αυτή των Αζέρων. Από το ΤΑΙΠΕΔ, σύμφωνα με πληροφορίες, θεώρησαν ότι η κίνηση αυτή έχει να κάνει με παρελκυστική τακτική των Ρώσων ώστε να μην περάσει ο ΔΕΣΦΑ στους Αζέρους και δεν ανταποκρίθηκαν στο αίτημα της Sintez.

Νέα επένδυση στη Ρεβυθούσα
  • Ο ΔΕΣΦΑ υπέγραψε σύμβαση αξίας 98 εκατ. ευρώ με την τεχνική εταιρεία J & P ΑΒΑΞ για την κατασκευή και τρίτης δεξαμενής αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου πάνω στη νήσο Ρεβυθούσα.
  • Η προς κατασκευή δεξαμενή είναι χωρητικότητας 95.000 κυβικών μέτρων, θα προστεθεί στις υπάρχουσες δύο δεξαμενές συνολικής χωρητικότητας 130.000 κυβικών μέτρων και θα διασυνδεθεί με τις υφιστάμενες εγκαταστάσεις εκφόρτωσης LNG (υγροποιημένου φυσικού αερίου), καθώς και με τις υφιστάμενες εγκαταστάσεις αεριοποίησης.
  • Το έργο όχι μόνο θα ενισχύσει σημαντικά την αποθηκευτική ικανότητα και την ενεργειακή αυτονομία της χώρας, αλλά θα επιτρέψει και μεγαλύτερη ευελιξία στην επιλογή προμηθευτών ώστε να εξασφαλιστούν καλύτερες τιμές αγοράς του φυσικού αερίου.

Γιατί «καίγεται» η Ελλάδα για τον TAP
Η χώρα αλλάζει ταχύτητα αν επιλεγεί ο αγωγός που θα φέρει το αζερικό αέριο στην Ευρώπη

Η κυβέρνηση του Αζερµπαϊτζάν ως το τέλος του Ιουνίου θα κληθεί να αποφασίσει ποιον αγωγό θα επιλέξει (TAP ή Nabucco West) ώστε το αέριο της χώρας να διoχετευθεί στην Ευρώπη. Η Ελλάδα καίγεται να επιλεγεί ο ΤAP, αφού τη διασχίζει και έτσι θα της προσδώσει περαιτέρω γεωπολιτική αξία, καλύτερες τιµές φυσικού αερίου, που θα βοηθήσουν στην ανάκαµψη της οικονοµίας, και κυρίως χιλιάδες θέσεις εργασίας κατά την περίοδο κατασκευής του.
Ετσι, η επικείμενη πώληση του ΔΕΣΦΑ στη Socar θα έδινε πόντους στην ελληνική κυβέρνηση και στον TAP. Αυτό άλλωστε ήταν και το βασικό θέμα της πρόσφατης επίσκεψης του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά στο Μπακού του Αζερμπαϊτζάν, όπου συναντήθηκε με τον πρόεδρο της χώρας Χεϊντάρ Αλίγιεφ.
Από την άλλη πλευρά, πολλοί υποστηρίζουν ότι αν η Socar «κλειδώσει» το εθνικό δίκτυο με την απόκτηση του ΔΕΣΦΑ, η κυβέρνηση του Αζερμπαϊτζάν ίσως να επιλέξει τον αγωγό Nabucco West. Από το υπουργείο Εξωτερικών ωστόσο δεν ανησυχούν και εκτιμούν ότι το ένα δεν αποκλείει το άλλο.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, ο ΤAP θα διασχίζει τις χώρες Αζερμπαϊτζάν, Τουρκία, Ελλάδα, Αλβανία και Ιταλία, θα έχει μήκος 800 χιλιόμετρα και ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2017.
Ο Nabucco West με τη σειρά του διασχίζει τις χώρες Αζερμπαϊτζάν, Τουρκία, Βουλγαρία, Ρουμανία, Ουγγαρία και Αυστρία. Εχει μήκος 1.500 χλμ., άρα είναι πιο ακριβός, και εκτιμάται ότι θα είναι έτοιμος το 2020. Σύμφωνα με έμπειρους παρατηρητές, το μυστικό σε τέτοιες περιπτώσεις είναι ότι όποιος αγωγός ολοκληρωθεί πρώτος θα πάρει και τους πελάτες. Το θετικό για την Ελλάδα είναι ότι αν επιλεγεί ο ΤΑΡ η χώρα θα αποκτήσει reverse flow πρόσβαση και στο αέριο της Ευρώπης λόγω της σύνδεσης με την Ιταλία.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ