Αφήστε τις σπαζοκεφαλιές, τα σταυρόλεξα και τα παιχνίδια λέξεων για νοητική διαύγεια και πιάστε το… Facebook, συνιστούν αμερικανοί επιστήμονες σε ηλικιωμένα άτομα.
Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Αριζόνας, διαπίστωσαν ότι άτομα ηλικίας άνω των 65 ετών που χρησιμοποιούν σελίδες κοινωνικής δικτύωσης σημείωναν καλύτερες επιδόσεις όταν υποβάλλονταν σε γνωστικά τεστ, συγκριτικά με όσους απλά «σέρφαραν» στο Διαδίκτυο ή δεν χρησιμοποιούσαν καθόλου το Ιντερνετ.
Οι ειδικοί πιστεύουν ότι πίσω από το συγκεκριμένο γεγονός, κρύβεται η εγρήγορση που προκαλούν οι σελίδες κοινωνικής δικτύωσης στους χρήστες τους, λόγω της διαρκούς ανανέωσης του υλικού που προβάλλουν (updates, φωτογραφικό υλικό, δημοσιεύσεις κ.ά.).
Η… «δικτυωμένη» μελέτη
Στη μελέτη έλαβαν μέρος 14 ενήλικες ηλικίας 68-91 ετών, που είτε δεν είχαν μπει ποτέ στο Facebook, είτε το χρησιμοποιούσαν λιγότερο από μια φορά το μήνα. Οι ερευνητές τους μοίρασαν στη συνέχεια σε δύο ομάδες. Σε μία ομάδα δίδαξαν πώς να κάνουν «φίλους» όσους συμμετείχαν στο πείραμα και τους ζήτησαν να «ποστάρουν» κάτι στον τοίχο τους, τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα.
Στη δεύτερη ομάδα, οι επιστήμονες δίδαξαν πώς να χρησιμοποιεί το διαδικτυακό ημερολόγιο Penzu.com, όπου ο χρήστης κρατά προσωπικές σημειώσεις χωρίς να υπάρχει η δυνατότητα κοινοποίησής τους στους ηλεκτρονικούς του φίλους.
Κατά τη διάρκεια της μελέτης, οι εθελοντές κλήθηκαν να συμπληρώσουν τα ειδικά τεστ αξιολόγησης, τα οποία σηματοδοτούσαν τα επίπεδα μοναξιάς και κοινωνικής στήριξης που βίωναν οι ηλικιωμένοι, όπως επίσης και οι γνωστικές τους ικανότητες.
Η ίδια διαδικασία επαναλήφθηκε στο τέλος της μελέτης. Βάσει των ευρημάτων των ερευνητών φάνηκε ότι οι ηλικιωμένοι που δήλωναν μέλη ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης συγκέντρωναν κατά 25% υψηλότερο σκορ στα τεστ αξιολόγησης, συγκριτικά με όσους χρησιμοποιούσαν το διαδικτυακό ημερολόγιο.
«Η μεγάλη διαφορά ανάμεσα στο διαδικτυακό ημερολόγιο και στο Facebook είναι ότι στην πρώτη περίπτωση το μόνο που μπορεί να κάνει ο χρήστης είναι να καταχωρεί το κείμενό του και να βλέπει μόνο αυτό. Τη στιγμή που στην περίπτωση του Facebook ο χρήστης μπορεί να δει τις δημοσιεύσεις των φίλων του, με αποτέλεσμα να δέχεται διαρκώς νέα ερεθίσματα. Ο ίδιος οφείλει να συγκεντρώνεται σε νέες πληροφορίες και να τις εμπλουτίζει κάθε τόσο με νέα στοιχεία ή να κρατά παλαιότερες ως σημείο αναφοράς» εξηγεί η επικεφαλής της μελέτης δρ Ζανέλ Βόλτμαν.
Η δρ Βόλτμαν υπογραμμίζει ωστόσο, ότι όσοι από τους συγγενείς ενδεχομένως να σκέφτονται να διδάξουν στους ηλικιωμένους της οικογένειάς τους πώς να χρησιμοποιούν τα social media, καλά θα κάνουν να τους διδάξουν πώς να προφυλάσσονται από πιθανές διαδικτυακές απειλές.
«Είναι επίσης σημαντικό να καταλάβουμε ότι υπάρχουν και κάποιες πιο “σκοτεινές” πλευρές του Facebook και για τον λόγο αυτόν, οι νέοι χρήστες θα πρέπει να γνωρίζουν πώς να προστατεύουν το προφίλ τους» εξηγεί η δρ Βόλτμαν.
«Οπότε σε καμία περίπτωση δεν προτείνουμε στη γιαγιά να μπει απευθείας στο Διαδίκτυο, εκτός και αν κάποιος μπορεί να της προσφέρει την απαραίτητη εκπαίδευση και υποστήριξη, ώστε να σερφάρει με ασφάλεια» καταλήγει τέλος η ειδικός.