Με την τιμή της βενζίνης να «πετάει», το κόστος συντήρησης ενός ΙΧ να τραβάει την ανηφόρα, η ευχάριστη είδηση είναι ότι εν μέσω κρίσης υπάρχουν και καλά νέα. Οπως η μείωση των τροχαίων ατυχημάτων που κατέγραψε το Πολυτεχνείο Κρήτης. Στους 976 φτάνει ο αριθμός των συνανθρώπων μας που έχασαν τη ζωή τους στον δρόμο το 2012, λίγο μεγαλύτερος από τους 943 που είχαν καταγραφεί το 1974, την τελευταία φορά που το τραγικό αυτό νούμερο ήταν τριψήφιο και κυκλοφορούσαν μόλις 650.000 αυτοκίνητα. Για την Ιστορία, οι περισσότεροι νεκροί (2.229) είχαν καταγραφεί το 1998.
Εγινε μια καλή αρχή αλλά χρειάζεται πολύ μεγάλη προσπάθεια ώσπου τα πολλά θύματα των τεσσάρων τροχών να φτάσουν σε διψήφιο νούμερο. Στους ελληνικούς δρόμους καταγράφηκαν 899 τροχαία δυστυχήματα το 2012, μειωμένα κατά 12% σε σχέση με το 2011. Η ίδια πτωτική τάση, κατά 14,8% συγκεκριμένα, επικρατεί και στα σοβαρά ατυχήματα που ανήλθαν στον αριθμό των 1.189, και στα ελαφρά (μείωση 10%, 10.099 σε απόλυτους αριθμούς) τη χρονιά που μας πέρασε.
Αυτό συνάγεται από τη μελέτη για την επικινδυνότητα των νομών της χώρας με βάση τα τροχαία ατυχήματα που εκπόνησαν για το Εργαστήριο Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης ο καθηγητής Κωνσταντίνος Ζοπουνίδης, ο διδάκτωρ Μιχαήλ Νικολαράκης και ο επίκουρος καθηγητής Μιχάλης Δούμπος. Οι ερευνητές κατέγραψαν αντίστοιχες μειώσεις και στους αριθμούς των θυμάτων: οι νεκροί (976) μειώθηκαν κατά 10,6%, οι σοβαρά τραυματίες (1.443) κατά 13,6% και οι ελαφρά (13.675) κατά 9,6%.
Στην έρευνα εξετάστηκαν ορισμένες παράμετροι που συντείνουν στη μείωση των τροχαίων. Η αυξημένη τιμή των καυσίμων ήταν καθοριστικός παράγοντας για να διανύσουν τα οχήματα λιγότερα χιλιόμετρα. Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος, αθροιστικά από το 2009 η μείωση αυτή υπερβαίνει το 30%, ενώ το τρίτο τρίμηνο του 2012 σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2011 αγγίζει το 15%.
Συν τοις άλλοις, ο στόλος των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν μειώθηκε, γεγονός που οφείλεται «αφενός στην κατάθεση περίπου 700.000 πινακίδων λόγω αδυναμίας πληρωμής των τελών κυκλοφορίας, αφετέρου στη μεγάλη μείωση της αγοράς νέων αυτοκινήτων, η οποία το 2012 γνώρισε σημαντικότατη κάμψη, της τάξης του 40%, σε σχέση με το 2011. Αλλωστε οι 58.482 νέες κυκλοφορίες αποτελούν τη χαμηλότερη επίδοση των τελευταίων 24 ετών στην ελληνική αγορά». Ενδεικτικά αναφέρεται ότι το 2008 είχαν κυκλοφορήσει 267.295 νέα οχήματα και σε σύγκριση με το 2012 είναι φανερό ότι έχει περιοριστεί η ανανέωση των αυτοκινήτων με ασφαλέστερα νεότερης τεχνολογίας.
«Καρμανιόλες», σύμφωνα με τη μελέτη, για οδηγούς και πεζούς είναι αρκετά νησιά και τουριστικές περιοχές και η αυξημένη κίνηση κατά τους καλοκαιρινούς μήνες πιθανόν να είναι υπαίτια για τον μεγάλο αριθμό ατυχημάτων. Για άλλες περιοχές, ανασταλτικό παράγοντα αποτελεί το σημείο όπου βρίσκονται, όπως η Αρκαδία στην καρδιά της Πελοποννήσου, που δέχεται μεγάλο όγκο οχημάτων.
Την πρώτη θέση των πιο επικίνδυνων νομών καταλαμβάνει η Λευκάδα. Το 2011 δεν είχε σημειωθεί θανατηφόρο τροχαίο, αλλά το 2012 καταγράφηκαν 5 νεκροί, 8 σοβαρά τραυματίες και 36 ελαφρά. Σε αυτό το σημείο επισημαίνεται ότι τα θύματα είναι συνολικά πάρα πολλά σε σύγκριση με τον πληθυσμό του νησιού (23.700 κάτοικοι), ενώ το 2009 βρισκόταν στην όγδοη θέση των πιο επικίνδυνων περιοχών και τα υπόλοιπα χρόνια ήταν στον αντίποδα: 36η το 2010 και 39η το 2011.
Η Χαλκιδική, με 109 συνολικά ατυχήματα, βρίσκεται στη δεύτερη θέση ύστερα από ένα διάλειμμα –13η το 2010 και 18η το 2011 –καθώς το 2009 ήταν στην κορυφή των πιο επικίνδυνων. Οι νεκροί από 20 το 2011 αυξήθηκαν πέρυσι σε 23 και τα θανατηφόρα από 11 σε 20 αντίστοιχα. Μία θέση πιο κάτω συναντάμε τις Κυκλάδες. «Τα τελευταία χρόνια η θέση των Κυκλάδων συνεχώς επιδεινώνεται, καθώς το 2010 ανήκαν στη μέτρια επικινδυνότητα (19η θέση), ενώ το 2011 και το 2012 αξιολογήθηκαν στις επικίνδυνες περιοχές».
Τέταρτη κατατάχθηκε η Αρκαδία, η οποία παρουσίασε βελτίωση μόνο το 2011 γιατί και το 2010 είχε βρεθεί τρίτη. Οι νεκροί αυξήθηκαν σε 20 από 15 και οι ελαφρά τραυματίες σε 148 από 137. Οι ερευνητές επισημαίνουν ότι η διαχρονικότητα του προβλήματος στην περιοχή πρέπει να ευαισθητοποιήσει τους αρμοδίους ώστε να ληφθούν μέτρα. Επονται τα Δωδεκάνησα, μία θέση πιο πάνω από το 2011 (6η) ενώ στην πρώτη βρίσκονταν το 2010. Μάλιστα σημειώνεται χαρακτηριστικά ότι «ο συνολικός αριθμός των παθόντων είναι μεγάλος και η νησιωτική αυτή περιοχή χρειάζεται περισσότερη μελέτη για να διαπιστωθεί σε ποιο νησί υπάρχει μεγαλύτερο πρόβλημα ώστε να ληφθούν μέτρα άμεσης προτεραιότητας. Επίσης πρέπει να μελετηθεί ποια χρονική περίοδο γίνονται τα ατυχήματα», καθώς πιθανόν να χρειαστεί να ενημερωθούν για τους κινδύνους οι επισκέπτες – παραθεριστές.
Σταστιτιστικές
Εκτός ελέγχου τα νησιά
Εκτός ελέγχου τα νησιά
Τρεις θέσεις σε σύγκριση με το 2011 έπεσε η Αττική (8η). Τα θανατηφόρα ατυχήματα μειώθηκαν σε 219 από 246 και οι νεκροί περιορίστηκαν κατά τι: 234 από 260. Και στα υπόλοιπα στοιχεία καταγράφηκε μικρή βελτίωση: 377 σοβαρά τραυματίες από 415 το 2011, 7.445 ελαφρά τραυματίες έναντι 7.670.
Η Θεσσαλονίκη βελτιώθηκε (24η) κατά μία θέση σε σύγκριση με το 2011. Κατά ένα μειώθηκαν τα τροχαία δυστυχήματα (64) και οι νεκροί 75 από 67. Την προηγούμενη χρονιά σημειώθηκαν 63 ατυχήματα με σοβαρό τραυματισμό από 117 το 2011 και 78 σοβαρά τραυματίες από 130.
Στη μελέτη σημειώνεται ότι συνολικά το οδικό δίκτυο δεν έχει αλλάξει, καθώς δεν υπάρχουν σημαντικά νέα έργα υποδομής τα τελευταία τρία χρόνια τουλάχιστον, ενώ έχει παρατηρηθεί και έλλειψη αστυνόμευσης στους οδικούς άξονες όπου παρατηρείται αυξημένη κυκλοφορία. Οπως τονίζουν οι ερευνητές, «πρέπει να ληφθούν άμεσα μέτρα, ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες όπου φαίνεται η κατάσταση από άποψη οδικής ασφάλειας να έχει ξεφύγει από κάθε έλεγχο σε όλα τα νησιά».
Προτάσεις
SMS στους οδηγούς, μείωση ασφαλίστρων
Επειδή διαπιστώνεται ότι κάποιες περιφέρειες αντιμετωπίζουν χρόνιο πρόβλημα με τα τροχαία ατυχήματα οι ερευνητές προτείνουν να ληφθούν έκτακτα μέτρα και συστήνουν στους δήμους να αναλάβουν πρωτοβουλίες. Χαρακτηριστικά επισημαίνουν ότι «υπάρχει αυξημένη επικινδυνότητα για τους οδηγούς που κυκλοφορούν στις τουριστικές περιοχές (Λευκάδα, Χαλκιδική, Κυκλάδες, Δωδεκάνησα κ.ά.) και πρέπει οι αρμόδιοι φορείς να ενημερώνουν τους οδηγούς είτε με φυλλάδια είτε με πληροφοριακές πινακίδες είτε με τη χρήση της τηλεματικής ή των εφαρμογών της κινητής τηλεφωνίας και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης».
SMS στους οδηγούς, μείωση ασφαλίστρων
Επειδή διαπιστώνεται ότι κάποιες περιφέρειες αντιμετωπίζουν χρόνιο πρόβλημα με τα τροχαία ατυχήματα οι ερευνητές προτείνουν να ληφθούν έκτακτα μέτρα και συστήνουν στους δήμους να αναλάβουν πρωτοβουλίες. Χαρακτηριστικά επισημαίνουν ότι «υπάρχει αυξημένη επικινδυνότητα για τους οδηγούς που κυκλοφορούν στις τουριστικές περιοχές (Λευκάδα, Χαλκιδική, Κυκλάδες, Δωδεκάνησα κ.ά.) και πρέπει οι αρμόδιοι φορείς να ενημερώνουν τους οδηγούς είτε με φυλλάδια είτε με πληροφοριακές πινακίδες είτε με τη χρήση της τηλεματικής ή των εφαρμογών της κινητής τηλεφωνίας και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης».
Μια από τις προτάσεις που καλούν τους αρμόδιους φορείς να εξετάσουν είναι να αποστέλλονται σε οδηγούς που κινούνται στις τουριστικές περιοχές με αυξημένη κυκλοφορία μηνύματα στα κινητά τηλέφωνα προειδοποιώντας τους ότι θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί.
Οσο για τα ανασφάλιστα οχήματα που κυκλοφορούν, οι ερευνητές εκτιμούν ότι οι ασφαλιστικές εταιρείες και οι αρμόδιοι φορείς θα πρέπει να βρουν λύση στο πρόβλημα αυτό «με μείωση των ασφαλίστρων από τις εταιρείες, με αυστηροποίηση των ελέγχων και συγχρόνως με ενημέρωση των οδηγών για τις επιπτώσεις σε περίπτωση ατυχήματος».
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ