Ένας πεζόδρομος, της Αγίας Σοφίας στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, χωρίζει τον δήμο της πόλης και την περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.
Η πεζοδρόμηση της Αγίας Σοφίας, από το ύψος της Ερμού έως τη συμβολή της με την οδό Τσιμισκή, ξεκίνησε πιλοτικά πριν από περίπου ένα χρόνο σε μια προσπάθεια του δημάρχου της πόλης Γιάννη Μπουτάρη να αναβαθμίσει την ποιότητα ζωής των κατοίκων και ταυτόχρονα να μειωθεί η αλόγιστη χρήση των ΙΧ στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.
Δήμος: Το διατηρούμε –Περιφέρεια: Και το κυκλοφοριακό;
Από την πλευρά του ο Δήμος Θεσσαλονίκης επιθυμεί τη διατήρηση του πεζόδρομου και την αναβάθμισή του, μετά μάλιστα και την αρχιτεκτονική μελέτη που προκήρυξε το υπουργείο Περιβάλλοντος για την ανάπλαση του κέντρου της πόλης. «Η πεζοδρόμηση της Αγίας Σοφίας ξεκίνησε πιλοτικά, όμως μετά την προκήρυξη του ΥΠΕΚΑ για την ανάπλαση του κέντρου, ο δήμος στοχεύει στη διατήρηση και στην ουσιαστική ανάπλαση του πεζόδρομου» δηλώνει στο «Βήμα» ο αντιδήμαρχος αστικού σχεδιασμού Θεσσαλονίκης κ. Ανδρέας Κουράκης.
Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας όμως επιθυμεί την κατάργηση του πεζόδρομου και την επαναφορά της κυκλοφορίας των οχημάτων στην οδό. «Δώσαμε το δικαίωμα εδώ και ενάμιση χρόνο στον Δήμο Θεσσαλονίκης να πεζοδρομήσει την Αγ. Σοφίας με την προϋπόθεση να εκπονήσει μελέτη για τη μετατροπή της σε πεζόδρομο, λαμβάνοντας υπόψη και το κυκλοφοριακό πρόβλημα που υπάρχει στη Θεσσαλονίκη ήδη απ’ το 2001» είπε στο «Βήμα» ο αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης κ. Γιώργος Τσαμασλής.
Η στάση της περιφέρειας βρίσκει αντίθετο τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη, ο οποίος δήλωσε στο δημοτικό συμβούλιο: «Η πεζοδρόμηση της Αγίας Σοφίας θα γίνει πάση θυσία. Δεν κάνουμε πίσω με καμία κυβέρνηση. Δεν πρόκειται να αφήσουμε την περιφέρεια να ανακατευτεί στα του οίκου μας». Την ίδια στιγμή οι ιθύνοντες της περιφέρειας υποστηρίζουν ότι αρμόδια για τη συγκεκριμένη οδό είναι η Μητροπολιτική Ενότητα Θεσσαλονίκης.
Ο διαγωνισμός και η πρόταση της περιφέρειας
Σχετικό διαγωνισμό για την ανάπλαση του άξονα της Αγίας Σοφίας διενήργησε το υπουργείο Περιβάλλοντος. Όπως τόνισε ο κ. Μπουτάρης στο δημοτικό συμβούλιο, η ανάθεση της μελέτης εφαρμογής στον νικητή του διαγωνισμού καθυστερεί, γι’ αυτό δεν προχωρά η ανάπλαση.
Η περιφέρεια διατείνεται ότι ο διαγωνισμός του ΥΠΕΚΑ αποτελεί προμελέτη και προτείνει «τη διαπλάτυνση των πεζοδρομίων κατά 2,5 μέτρα επιπλέον και στις δύο πλευρές του δρόμου και τη δημιουργία πλακόστρωτης λωρίδας μονής κατεύθυνσης και μέσης κυκλοφορίας για τα ΙΧ. Μάλιστα θα υπάρχουν εσοχές σε συγκεκριμένα σημεία προκειμένου να μπορούν να σταθμεύσουν τα αυτοκίνητα φορτοεκφόρτωσης, ώστε να μη προκαλούνται προβλήματα στη ροή της κυκλοφορίας» δήλωσε ο αντιπεριφερειάρχης.
Η πρόταση αυτή βρίσκει αντίθετους πολίτες, και συγκεκριμένα κινήσεις πολιτών, οι οποίοι αναφέρουν στην επιστολή τους: «Ζητάμε ένα λειτουργικό και καλαίσθητο πεζόδρομο. Έναν πεζόδρομο από τον οποίο δεν θα περνάνε δίκυκλα, οι ώρες φορτοεκφόρτωσης θα είναι συγκεκριμένες, έναν πεζόδρομο που δεν θα είναι κλεισμένος με πρόχειρα σιδερένια κάγκελα. Έναν πεζόδρομο προσιτό προς τους πεζούς».
Αντιδρούν στην πεζοδρόμηση οι καταστηματάρχες
Υπέρ της πρότασης της περιφέρειας τίθεται και ο εμπορικός σύλλογος Θεσσαλονίκης μαζί με τους καταστηματάρχες της περιοχής, καθώς η πεζοδρόμηση σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση οδηγεί, όπως λένε, τα καταστήματά τους στο λουκέτο.
«Από τότε που έγινε η πιλοτική πεζοδρόμηση, άρχισε να πέφτει προοδευτικά η κίνηση στα μαγαζιά με αποτέλεσμα το ποσοστό των κλειστών καταστημάτων σήμερα να αγγίζει το 44,90%» υπογράμμισε στο «Βήμα» ο κ. Κώστας Χατζαρίδης, πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, και συμπλήρωσε: «Δεν θέλουμε να γυρίσουμε στο προηγούμενο καθεστώς όπου ο δρόμος λειτουργούσε ως χώρος στάθμευσης ΙΧ. Με τη διαπλάτυνση των πεζοδρομίων και τη λωρίδα χαμηλής κυκλοφορίας θα διευκολυνθούν όλοι».
Πολίτες υπέρ της πεζοδρόμησης
Αντίθετοι με την επαναφορά του τμήματος της Αγ. Σοφίας στην κυκλοφορία είναι Θεσσαλονικείς οι οποίοι προσπαθούν με δράσεις να αναδείξουν τη χρησιμότητα της ύπαρξης του πεζόδρομου. «Είναι παράλογο αντί να επιδιώκουμε την αναβάθμιση της πόλης να βρίσκουμε τρόπους να την επιβαρύνουμε με ρύπους περιβαλλοντικούς και κοινωνικούς. Η υιοθέτηση γενικά κατασκευής πεζοδρομημένων περιοχών σε μια πόλη μειώνει τους ρύπους, το καυσαέριο, το άγχος, ενώ ανεβάζει το βιοτικό επίπεδο των κατοίκων» αναφέρουν σε επιστολή τους προς το δημοτικό συμβούλιο οι κινήσεις πολιτών που συμμετέχουν στις διαμαρτυρίες.
Οι εθελοντικές οργανώσεις πολιτών που επιθυμούν τη διατήρηση του πεζόδρομου συνεχίζουν να μαζεύουν υπογραφές από τους κατοίκους της περιοχής αλλά και ηλεκτρονικά μέσω συγκεκριμένης ιστοσελίδας. Μέχρι στιγμής έχουν συγκεντρωθεί πάνω από 3.300 χειρόγραφες και περίπου 2.500 ηλεκτρονικές υπογραφές.