Για «αιτιολογημένες εξαιρέσεις» και παραβίαση των γενικών κριτηρίων και αρχών που πρέπει να διέπει ένα πρόγραμμα αναδιάρθρωσης της ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας, κατηγορούν το υπουργείο Παιδείας τα μέλη του τομέα Παιδείας του ΠαΣοΚ, στην πρώτη τους επίσημη αντίδραση για το σχέδιο «Αθηνά».

Τα μέλη του τομέα Παιδείας αναφέρουν ότι το σχέδιο έχει αλλάξει ήδη τέσσερις φορές και καλούν την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας «να παρουσιάσει την ειδική επιστημονική τεκμηρίωση για το σχέδιο «Αθηνά» και να αιτιολογηθούν πλήρως οι «ειδικές μεταχειρίσεις»».
Ο Κοινοβουλευτικός Τομέας Παιδείας του ΠαΣοΚ συνεδρίασε χθες, Τρίτη, υπό την προεδρία του γραμματέα της κοινοβουλευτικής ομάδας, Γιάννη Μανιάτη και με την παρουσία της κοινοβουλευτικής εκπροσώπου, πρώην υφυπουργού Παιδείας, Εύης Χριστοφιλοπούλου, με αντικείμενο το σχέδιο αναδιάρθρωσης των Πανεπιστημίων ΑΕΙ και ΤΕΙ, που δόθηκε σε διαβούλευση από το υπουργείο Παιδείας.
«Η κοινοβουλευτική ομάδα του ΠαΣοΚ εμμένει στη βασική της θέση ότι υφίσταται άμεση ανάγκη αναδιάρθρωσης του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας» αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση που εκδόθηκε.
Οπως σημειώνεται η προσπάθεια αυτή πρέπει:
1. Να ενταχθεί σε έναν συνολικό στρατηγικό σχεδιασμό για την ανώτατη εκπαίδευση και την έρευνα σε συνδυασμό με τις αναπτυξιακές προτεραιότητες της χώρας.
2. Να στηριχθεί σε αξιολόγηση των ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης από την ΑΔΙΠ και σε ειδικό χωροταξικό σχεδιασμό ανά περιφέρεια.
Το σχέδιο «Αθηνά», σημειώνεται, «θα μπορούσε να συνιστά μια πρώτη προσπάθεια εξορθολογισμού. Ακόμη όμως και αυτή η απόπειρα αναδιάρθρωσης του ακαδημαϊκού χάρτη που επιχειρεί το Υπουργείο Παιδείας πρέπει να βασιστεί σε ορθολογικά, επιστημονικά κριτήρια, που τεκμηριώνουν επαρκώς τις προωθούμενες συγχωνεύσεις και άλλες μεταβολές», επισημαίνει ο Τομέας Παιδείας του ΠαΣοΚ.
Αλλά ενώ, όπως σημειώνεται, «οι γενικές αρχές και τα κριτήρια που διακηρύσσονται και προτάσσονται στο σχέδιο «Αθηνά» κινούνται γενικά σε σωστή κατεύθυνση και αποτελούν σε μεγάλο βαθμό προϊόν συναίνεσης των πολιτικών δυνάμεων που στηρίζουν την κυβέρνηση», το ΠαΣοΚ παρατηρεί: «Είναι κρίμα που δεν τηρούνται!».
«Η παρουσίαση των συγκεκριμένων παρεμβάσεων στον ακαδημαϊκό χάρτη καταδεικνύει από την πρώτη κιόλας ματιά, όχι ότι υπάρχουν κάποιες «αιτιολογημένες εξαιρέσεις», αλλά ότι τα εν λόγω κριτήρια και οι γενικές αρχές έχουν πολλαπλά παραβιαστεί και σε πολλές περιπτώσεις εφαρμόζονται δύο μέτρα και δύο σταθμά, ανάλογα με την πόλη, το ίδρυμα και τα γνωστικά αντικείμενα», αναφέρουν στην ανακοίνωση τους τα μέλη του τομέα Παιδείας του ΠαΣοΚ.
Για το λόγο αυτό καλούν «την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας να παρουσιάσει την ειδική επιστημονική τεκμηρίωση για το σχέδιο «Αθηνά» και να αιτιολογηθούν πλήρως οι «ειδικές μεταχειρίσεις»».
Συγκεκριμένα ζητούν, μεταξύ άλλων, να εξηγηθεί:
α) γιατί συγχωνεύονται τμήματα με σαφώς διακριτά επιστημονικά αντικείμενα, ακόμη και διαφορετική διάρκεια φοίτησης
β) γιατί διατηρούνται μόνο τμηματικά παραρτήματα σε ορισμένες πόλεις και σε άλλες συγχωνεύονται
γ) γιατί διατηρούνται ή δημιουργούνται τμήματα με ελλιπή ή καθόλου στελέχωση, σε ορισμένες περιπτώσεις και σε άλλες όχι
Αυτές οι επιλογές, αναφέρεται, παραπέμπουν «σε κριτήρια πολιτικών συσχετισμών και όχι ορθολογικής αναδιάρθρωσης!».
Είναι χαρακτηριστικό, υπενθυμίζουν οι βουλευτές, ότι το σχέδιο που παρουσιάστηκε έχει αλλάξει 4 φορές σε διάστημα μίας εβδομάδας.
«Πρέπει επίσης να εξηγηθεί ποιες είναι οι άμεσες ακαδημαϊκές θεσμικές και διοικητικές ωφέλειες από την δημιουργία ομόσπονδου πανεπιστημίου ή ΤΕΙ στον αντίποδα της επιλογής των απευθείας συγχωνεύσεων», αναφέρεται στην ανακοίνωση.
Σημειώνεται μάλιστα ότι η αποδοχή μεταρρυθμιστικών εγχειρημάτων από τους ενδιαφερόμενους φορείς καιτα πρόσωπα που επηρεάζονται, αλλά και από την κοινωνία συνολικά, εξαρτάται απόλυτα από την ίση και ακριβοδίκαιη αντιμετώπιση των επιμέρους περιπτώσεων μεβάση κοινά αποδεκτές αρχές και κριτήρια.
Το ΠαΣοΚ θέτει με έμφαση και το ζήτημα της διαδικασίας μετάβασης στο νέο καθεστώς. Είναι ανάγκη – σημειώνεται – να υπάρξει συγκροτημένο μεταβατικό πρόγραμμα που θα περιλαμβάνει ειδικό επιχειρησιακό σχέδιο για κάθε μεταβολή αλλά θα έχει και μετρήσιμο δημοσιονομικό όφελος.
«Το σχέδιο αυτό οφείλει να διασφαλίζει τους φοιτητές και τα μέλη ΔΕΠ των υπό κατάργηση ή υπό συγχώνευση τμημάτων ως προς την ακαδημαϊκή λειτουργία, τους τίτλους σπουδών και τη φοιτητική μέριμνα» καταλήγει η ανακοίνωση.