«Πιστεύουμε στην επάνοδο της Ελλάδας και θέλουμε να είμαστε παρόντες όταν συμβεί» δηλώνει στο «Βήμα» ο διευθύνων σύμβουλος του Safilo Group κ. Ρομπέρτο Βεντοβότο, ο οποίος βρέθηκε στην Αθήνα στα τέλη Ιανουαρίου για να εγκαινιάσει τα νέα γραφεία της εταιρείας, η οποία κλείνει 17 χρόνια παρουσίας στη χώρα μας. Ο ιταλικός όμιλος οπτικών επενδύει στην ελληνική αγορά, έχοντας αναλάβει από το 2011 την απευθείας διαχείριση του ελληνικού παραρτήματος.

«Φυσικά θα συνεχίσουμε να επενδύουμε στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια. Ειδικότερα για το 2013 σχεδιάζουμε να συνεχίσουμε να ενδυναμώνουμε τα εμπορικά μας σχέδια, σε συνδυασμό με μείωση τιμών σε σήματα-«κλειδιά», για να εναρμονίσουμε τις ελληνικές τιμές με τις ευρωπαϊκές, απαντώντας στη συνεχιζόμενη ύφεση της αγοράς στην Ελλάδα»
δηλώνει στο «Βήμα» ο διευθύνων σύμβουλος του Safilo Group κ. Ρομπέρτο Βεντοβότο.
Με την αγορά οπτικών να συρρικνώνεται κατά 25% στη χώρα, η Safilo Greece «έκλεισε το 2012 με θετικό πρόσημο σε όγκο, χάρη στον εμπορικό επαναπροσδιορισμό και στην επένδυση που έγινε την περασμένη χρονιά» εξηγεί, αναφερόμενος στην πολιτική που απευθύνεται σε έλληνες οπτικούς ανάλογα με την απόδοση, για πρώτη φορά στην εγχώρια αγορά οπτικών, και στην ανανέωση της ομάδας και της εμπορικής παρουσίας της. Η εταιρεία «κέρδισε μερίδιο αγοράς στην Ελλάδα το 2012», ενώ «διατηρήσαμε την κερδοφορία και ένα στέρεο οικονομικό προφίλ σε τοπικό επίπεδο» επισημαίνει.
Ο όμιλος κατέχει σήμερα τη δεύτερη θέση στην παγκόσμια αγορά οπτικών και στην Ελλάδα, όπου έχει μερίδιο αγοράς 15%, εξυπηρετώντας περίπου 700 καταστήματα οπτικών. «Πουλάμε περί τα 33-35 εκατομμύρια κομμάτια τον χρόνο» εξηγεί ο διευθύνων σύμβουλος του ιταλικού ομίλου, υπογραμμίζοντας ότι πίσω από αυτό το νούμερο βρίσκονται ισάριθμοι πελάτες. Η εταιρεία έχει μοιράσει ισορροπημένα την ανάπτυξή της, βασίζοντάς την κατά 50% στους συνταγογραφημένους σκελετούς, «οι οποίοι είναι ανεξάρτητοι των οικονομικών συνθηκών», και στα γυαλιά ηλίου, κατηγορία που συνδέεται με τη μόδα και έχει προοπτικές για την πιο δυναμική ανάπτυξη.
Η εδραίωση στην Ευρώπη και η ανάπτυξη στην Κίνα αποτελούν προτεραιότητες.

«Εστιάζουμε σε επιλεκτική κερδοφορία και ανάπτυξη με τους καλύτερους συνεργάτες μας στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ και δουλεύουμε πολύ για μια σημαντική ανάπτυξη της αγοράς στην Απω Ανατολή και σε ορισμένες επιλεγμένες αναδυόμενες-αναπτυσσόμενες χώρες»
λέει και τονίζει ότι εκεί θα υλοποιηθεί η ανάπτυξη. Η Ασία σήμερα «είναι μια από τις πιο υποσχόμενες αναδυόμενες αγορές για πολλούς λόγους, όπως οι υψηλές επιδόσεις των οικονομιών, η έκρηξη του πληθυσμού με αύξηση της κοινωνικής τάξης υψηλού εισοδήματος κ.ά.» αναφέρει.

«Η μόδα στα οπτικά προσφέρει μια διαρκή ευκαιρία ανάπτυξης»
τονίζει ο διευθύνων σύμβουλος της Safilo, τονίζοντας ότι «στοχεύουμε πρωτίστως στους νέους και στη συνέχεια στις γενιές της μέσης ηλικίας. Ο βασικός στόχος μας είναι να είμαστε η κορυφαία εταιρεία οπτικών μόδας στις πολυτελείς κατηγορίες και στις diffusion με ένα χαρτοφυλάκιο superior brands», στα οποία η Gucci έχει ηγετική θέση. Την ίδια ώρα επισημαίνει «ευκαιρίες» ανάπτυξης, όπως οι συλλογές γυαλιών για παιδιά, οι οποίες αποτελούν πλέον τμήμα της προϊοντικής γκάμας.
Το χαρτοφυλάκιο του ομίλου περιλαμβάνει 27 σήματα, 22 μέσω συμφωνιών αδειοδότησης με κορυφαίους διεθνείς οίκους και πέντε ιδιόκτητα (Safilo, Carrera, Polaroid, Smith Optics και Oxydo), φιλοδοξώντας να καλύψει όλο το φάσμα. Στις συμφωνίες αδειοδότησης περιλαμβάνονται πολυτελή σήματα, όπως Dior, Gucci, Saint Laurent, Boss, Max Mara, McQueen και Jimmy Choo, και niche φίρμες, όπως Céline και Bottega Veneta.
Την γκάμα συνθέτουν τα diffusion σήματα της μόδας, που αποτελούνται από πιο προσιτές σε τιμή και δεύτερες σειρές των πολυτελών οίκων, όπως Carrera, Tommy Hilfiger, Marc by Marc Jacobs, Boss Orange και Max & Co. «Εχουμε δυναμώσει τη σχέση μας με το υψηλό τμήμα της αγοράς, είμαστε επικεντρωμένοι σε μια σημαντική στρατηγική ανάπτυξης στα diffusion οπτικά, στους σκελετούς που συνταγογραφούνται και στα κορυφαία τμήματα που συνδέονται με τα σπορ» επισημαίνει ο ιταλός επικεφαλής, συμπληρώνοντας ότι η εταιρεία διαθέτει σήματα με καλή σχέση ποιότητας – τιμής (value for money), σπορ και εξειδικευμένα, όπως Polaroid και Smith Optics, αναφερόμενος σε ιδιόκτητες φίρμες. Η στρατηγική σημάτων βασίζεται σε τέσσερις άξονες, τις μακροπρόθεσμες συνεργασίες με δυνατά «power brands», στα οποία η Gucci ηγείται της κατηγορίας, την καλλιέργεια και ανάπτυξη αστεριών στην αγορά οπτικών, εξίσου με ταχέως αναπτυσσόμενα σήματα, την αναγνώριση ανερχόμενων σημάτων και την ανανέωση παλαιών που έχουν χαμηλές επιδόσεις.
Πωλήσεις 1,2 δισ. ευρώ
Τη χρονιά που πέρασε οι πωλήσεις της εισηγμένης στο χρηματιστήριο του Μιλάνου Safilo κυμάνθηκαν μεταξύ 1,1 και 1,2 δισ. ευρώ, ενώ το 2011 ήταν 1,102 δισ. ευρώ. «Τους πρώτους εννέα μήνες του 2012 η Safilo κατάφερε να ενισχύσει τις πωλήσεις της παγκοσμίως κατά 3,5% σε σχέση με το 2011» αναφέρει ο κ. Βεντοβότο, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 862,4 εκατ. ευρώ από 833,5 εκατ. ευρώ. Την ίδια περίοδο τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) μειώθηκαν κατά 12% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2011 (85,9 εκατ. ευρώ, από 97,6 εκατ. ευρώ) και τα καθαρά κέρδη κατά 21,5% (20,9 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο του 2012, από 26,6 εκατ. ευρώ το 2011). Η Ευρώπη, η Μέση Ανατολή και η Αφρική καλύπτουν μερίδιο 45% των εσόδων.
Ενα προϊόν για τον… κάθε καταναλωτή
Αίσθηση μοναδικότητας με πολυτέλεια, μόδα, λειτουργικότητα αλλά και οικολογικά υλικά

Αναλύοντας την καταναλωτική αγορά ο κ. Βεντοβότο διακρίνει ορισμένες «ενδιαφέρουσες τάσεις». Σ’ έναν «υπερβολικά κορεσμένο κόσμο, όπου υπάρχουν εκατοντάδες σήματα, χρειαζόμαστε super brands που να μας κάνουν να αισθανόμαστε σιγουριά και να στηρίζουν την επιλογή μας με το δικό τους σύστημα αξιών» λέει. Ο ίδιος συμπληρώνει ότι «για τους καταναλωτές, οι προσωπικοί τους σκελετοί και γυαλιά ηλίου δηλώνουν κάτι μοναδικό για τον εαυτό τους και την προσωπικότητά τους», μέσα από τη χρήση πολύτιμων υλικών, όπως χρυσός, κέρατο ή δέρμα, «με δεδομένο ότι υπάρχει περιορισμένη παραγωγή και χειροτεχνία». Από την άλλη πλευρά η λειτουργικότητα «είναι κάτι που θεωρείται δεδομένο», ενώ υπάρχει τάση για χρήση οικολογικών υλικών (π.χ. το Gucci Liquid Wood) και φακούς polarized (π.χ. Polaroid), ενώ διακρίνεται ξεκάθαρα η «επικέντρωση στους άνδρες. Τώρα υπάρχουν περισσότερα ανδρικά στυλ στην αγορά προσωπικών ειδών και φυσικά στα οπτικά» υποστηρίζει.
Τα πολυτελή σήματα προσφέρουν μια «υπόσχεση πολυτέλειας» που απευθύνεται σε ευκατάστατους ενηλίκους, κατηγορία που κυριαρχείται από γυναίκες. Τα diffusion είναι εξίσου σημαντικά, γιατί σηματοδοτούν την είσοδο στη μέση κατηγορία, δίνοντας μια «υπόσχεση μόδας» με μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης, καθώς απευθύνονται σε νέους. Την ίδια ώρα οι σκελετοί και τα γυαλιά ηλίου είναι ένα αξεσουάρ που μπορεί να αλλάζει συχνά. Αυτή η κατηγορία πολιορκείται από πολλά σήματα και χαρακτηρίζεται από αυξημένη κινητικότητα, ενώ η κατηγορία «value for money και σπορ» προσφέρει μια πιο «λειτουργική υπόσχεση», περνώντας από τους νέους, στους ενηλίκους και στους ώριμους ανθρώπους, που είναι ευαίσθητοι στο θέμα της τιμής.
Εχοντας ιδρυθεί 75 χρόνια πριν από τον Τζουλιέλμο Ταμπάκι, η εταιρεία μπήκε το 1986 στο χρηματιστήριο του Μιλάνου, για να βγει τον Δεκέμβριο του 2001 και να επανέλθει το 2005. Ο όμιλος ελέγχει απευθείας όλη την παραγωγική αλυσίδα, από την έρευνα και ανάπτυξη «που αποτελεί πολύ σημαντικό κομμάτι» ως τη διανομή και τα logistics, διατηρώντας έξι μονάδες παραγωγής, τρεις στην Ιταλία, μία στη Σλοβενία, μία στις ΗΠΑ και μία στην Κίνα. Η ανάθεση της παραγωγής έχει στόχο να συγκρατήσει τα κόστη αλλά και να ανταποκριθεί στις ανάγκες των ασιατών καταναλωτών (εφαρμογή), καθώς «η πλειονότητα των προϊόντων κατασκευάζεται στην Ιταλία», όπως σημειώνει ο κ. Βεντοβότο σχολιάζοντας το «Made in Italy». Παράλληλα προσθέτει ότι στην Κίνα η μονάδα παραγωγής επικεντρώνεται στην κατασκευή ανταλλακτικών και εξαρτημάτων. Η εταιρεία πουλάει τα προϊόντα της σε περίπου 130 χώρες, μέσα από 30 παραρτήματα και 170 ανεξάρτητους διανομείς, καθένα από τα οποία συντονίζει ένα δίκτυο τοπικών πωλητών, που εκτείνεται σε μια πελατειακή βάση που ξεπερνά τα 80.000 σημεία πώλησης.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ