Επειτα από τρία περίπου χρόνια, η ναυτιλιακή εταιρεία Metrostar Μanagement του κ. Θεόδωρου Αγγελόπουλου επανέρχεται στην αγορά που γνωρίζει καλά, αυτή των δεξαμενόπλοιων, με μία παραγγελία που μαζί με τις option θα προσεγγίσει τα 340 εκατ. δολάρια.
Η παραγγελία δεν έχει οριστικοποιηθεί, καθώς απομένουν ορισμένες λεπτομέρειες, αλλά όπως αναφέρουν παράγοντες κοντά στο deal «η συμφωνία βρίσκεται σε καλό δρόμο».
Πιο συγκεκριμένα, η Metrostar έχει παραγγείλει στα ναυπηγεία SPP Shipbuilding της Νότιας Κορέας έξι δεξαμενόπλοια, μεσαίου βεληνεκούς (MR), χωρητικότητας 51.300 τόνων το καθένα.
Οι δύο πρώτες παραδόσεις υπολογίζονται για τον Οκτώβριο και τον Δεκέμβριο του 2014, με τα υπόλοιπα τέσσερα πλοία να φεύγουν από το ναυπηγείο το 2015.
Η παραγγελία έχει επιπλέον τέσσερις options που αν ασκηθούν τα δεξαμενόπλοια θα είναι έτοιμα για παράδοση έναν χρόνο αργότερα. Δεν έχει αποκαλυφθεί καμία τιμή για τη συμφωνία, αλλά πηγές υποστηρίζουν ότι οι συμβάσεις θα είναι αντιπροσωπευτικές των επιπέδων της αγοράς.
Η ναυλομεσιτική εταιρεία Clarksons του Λονδίνου καθορίζει την τιμή ναυπήγησης ενός δεξαμενόπλοιου χωρητικότητας 51.000 τόνων στα 34 εκατ. δολάρια.
Η Metrostar αντικατέστησε την τελευταία στιγμή παραγγελία που είχε κάνει τον Νοέμβριο του 2012 στο ίδιο ναυπηγείο για μικρά πλοία μεταφοράς κοντέινερ, καθώς η συγκεκριμένη αγορά δεν αποδίδει και επέλεξε για μία ακόμη φορά δεξαμενόπλοια. Η Metrostar ήταν παραδοσιακά ένας διαχειριστής δεξαμενόπλοιων, αν και οι ειδικοί της ναυλαγοράς αναφέρουν ότι ο κ. Θ. Αγγελόπουλος δύσκολα μπορεί να καταταχθεί στους παραδοσιακούς πλοιοκτήτες, αφού έχει διακριθεί κυρίως στις αγοραπωλησίες πλοίων. Μόνο τα τελευταία χρόνια έχει πουλήσει 53 πλοία, εισπράττοντας περί τα 3,7 δισ. δολάρια, μένοντας κατά καιρούς η Metrostar χωρίς πλοία στο νερό, ενώ πολλές από τις πωλήσεις αφορούσαν και πλοία που ήταν υπό κατασκευή. Οσον αφορά την αποτελεσματικότητα των κινήσεων αυτών οι γνώμες διίστανται: άλλοι θεωρούν ότι «έπιανε» την αγορά και άλλοι ότι «ήταν σχεδόν πάντα ένα βήμα πίσω».
Μόνο ο ίδιος και τα στελέχη του γνωρίζουν ακριβώς τα οφέλη που έχει καρπωθεί η Metrostar από τις αγοραπωλησίες πλοίων.
Η Metrostar ιδρύθηκε το 1996 και ως το 2003 είχε δημιουργήσει έναν στόλο από 14 Suezmax και πέντε Aframax δεξαμενόπλοια. Τότε αρχίζουν οι αγοραπωλησίες. Ενδεικτικά αναφέρονται:
- Τον Ιανουάριο του 2003 πωλούνται στην General Maritime Corp του κ. Πίτερ Γεωργιόπουλου τα 14 Suezmax και τα 5 Aframax δεξαμενόπλοια αντί 525 εκατ. δολαρίων.
- Η εταιρεία επέστρεψε με την αγορά δεξαμενόπλοιων VLCC, ενώ στη συνέχεια πρόσθεσε στον στόλο της έξι νεότευκτα kamsarmax πλοία μεταφοράς φορτίου χύδην (bulker). Την άνοιξη του 2005 αποκόμισε 750 εκατ. δολάρια από τις πωλήσεις έξι VLCC στην Euronay του κ. Γ. Π. Λιβανού.
- Τον Ιούνιο του 2006 η εισηγμένη στο Χρηματιστήριο των ΗΠΑ Quintana Maritime, στην οποία διευθύνων σύμβουλος ήταν ο κ. Σταμάτης Μόλαρης,αγόρασε 17 πλοία από τη Metrostar για 735 εκατ. δολάρια. Ηταν τρία Panamax και 14 kamsarmax.
- Η τέταρτη πώληση έγινε τον Ιούλιο του 2007. Η Genco Shipping & Trading του κ. Γεωργιόπουλου πλήρωσε 1,1 δισ. δολάρια στη Metrostar για να αγοράσει εννέα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου capesize.
Τα τέσσερα πλοία ήταν ναυλωμένα, ενώ τα πέντε ήταν υπό ναυπήγηση.
- Τέλος, το 2009 η Metrostar πούλησε στην General Maritime του Πίτερ Γεωργιόπουλου τα πέντε τελευταία μεγάλα δεξαμενόπλοια VLCC και δύο υπό ναυπήγηση suezmax αντί τιμήματος 600 εκατ. δολαρίων. Hταν η τρίτη φορά που η Metrostar πουλούσε πλοία της στον κ. Γεωργιόπουλο.
Τώρα η Metrostar διαχειρίζεται πέντε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων χωρητικότητας 3.400 τόνων, τα οποία απέκτησε το 2010 από τη γερμανική Claus-Peter Offen για περίπου 36 εκατ. δολάρια το καθένα, τα οποία είναι σήμερα τα μόνα σκάφη υπό τον χειρισμό της. Η αγορά αυτή, που τότε χαρακτηρίστηκε από τους ειδικούς ιδιαίτερα ακριβή, σηματοδότησε και το ντεμπούτο της Μetrostar και του κ. Αγγελόπουλου στην αγορά των εμπορευματοκιβωτίων. Eπίσης, η Metrostar συμμετέχει στην κοινοπραξία Deep Sea Metro (60% η Metrostar και 40% η νορβηγική Odfjell Drilling) που έχει στην κατοχή της δύο σύγχρονα πλωτά γεωτρύπανα που παραδόθηκαν το 2011 και τα οποία και έχουν ενοικιαστεί σε πετρελαϊκούς ομίλους.
Από τους πλουσιότερους Ελληνες, με διακριτική παρουσία στη χώρα
Ο κ. Θ. Αγγελόπουλος δεν έχει αναπτύξει στην Ελλάδα έντονη επιχειρηματική δραστηριότητα. Αλλωστε, ο ίδιος κληρονόμησε από τον αείμνηστο Παναγιώτη Αγγελόπουλο τις δραστηριότητες του πολυσχιδούς ομίλου στο εξωτερικό και ο αδελφός του Κωνσταντίνος τις συμμετοχές στην Ελλάδα.
Ο κ. Θ. Αγγελόπουλος δεν έχει αναπτύξει στην Ελλάδα έντονη επιχειρηματική δραστηριότητα. Αλλωστε, ο ίδιος κληρονόμησε από τον αείμνηστο Παναγιώτη Αγγελόπουλο τις δραστηριότητες του πολυσχιδούς ομίλου στο εξωτερικό και ο αδελφός του Κωνσταντίνος τις συμμετοχές στην Ελλάδα.
Τελευταία επιχειρηματική κίνηση του κ. Θ. Αγγελόπουλου και της συζύγου του Γιάννας Αγγελοπούλου στην Ελλάδα ήταν η εμπλοκή τους με τα μέσα ενημέρωσης. Ο κ. Αγγελόπουλος είχε υπό τον έλεγχό του τον «Ελεύθερο Τύπο» και τον ραδιοσταθμό City, αλλά η ζημιογόνος πορεία τους τον υποχρέωσε να αναστείλει τη λειτουργία τους το καλοκαίρι του 2009.
Παραμένει βεβαίως ένας από τους πλουσιότερους Ελληνες, καθώς εκτός από την ποντοπόρο ναυτιλία και τη Metrostar είναι ο μεγαλύτερος ιδιώτης μέτοχος της ελβετικής τράπεζας UBS με ποσοστό κοντά στο 8% και ταυτόχρονα ελέγχει τις χαλυβουργίες Geselschaft στην Ελβετία, Αlpha Steel στο Κάρντιφ της Ουαλίας και Βeta Steel στην Ιντιάνα των ΗΠΑ. Επίσης, ελέγχει μερίδια σε εταιρείες του χρηματοοικονομικού χώρου και έχει αναπτύξει δραστηριότητες στο real estate.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ