Η κρατούσα θεωρία αναφέρει ότι για τη μυστηριώδη εξαφάνιση των δεινοσαύρων πριν από 65 εκατομμύρια έτη υπεύθυνος ήταν ένας μεγάλος αστεροειδής που έπεσε στη Γη, πιθανότατα στην περιοχή του Γιουκατάν στο Μεξικό. Μια νέα μελέτη αναφέρει ότι το χτύπημα του αστεροειδή ήταν συντριπτικό και για τα ερπετά. Σύμφωνα με τους ερευνητές, ο αστεροειδής εξαφάνισε το 83% των ερπετών – οι σαύρες και τα φίδια φαίνεται ότι υπέστησαν τις μεγαλύτερες απώλειες.

Η κρατούσα θεωρία αναφέρει ότι η τρομερή σύγκρουση δημιούργησε στην ατμόσφαιρα ένα πυκνό στρώμα σκόνης που έκρυψε για πολύ καιρό τον Ηλιο. Αυτό με την σειρά του είχε ως αποτέλεσμα να παρεμποδιστεί η ανάπτυξη της χλωρίδας επηρεάζοντας τελικά αρνητικά όλη την τροφική αλυσίδα – εξέλιξη που οδήγησε γρήγορα στην εξαφάνιση των δεινοσαύρων.

Ερευνητές του Πανεπιστημίου Γέιλ θέλησαν να διαπιστώσουν αν και σε τι ποσοστό η πτώση του αστεροειδή προκάλεσε πρόβλημα στα ερπετά. Την εποχή λίγο πριν από την πτώση του αστεροειδή οι ειδικοί γνωρίζουν ότι υπήρχαν τουλάχιστον 27 είδη σαυρών και τρία είδη φιδιών στον πλανήτη. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι μετά την πτώση του αστεροειδή, από τα τριάντα είδη σαυρών και φιδιών απέμειναν μόνο τα πέντε. Σύμφωνα με τους επιστήμονες, τα περισσότερα είδη ερπετών εξαφανίστηκαν πολύ γρήγορα μετά την πτώση του αστεροειδή, μην καταφέρνοντας να προσαρμοστούν στις συνθήκες που επικράτησαν τότε.

«Δεν είναι δυνατόν να εξαφανίζονται όλα τα κυρίαρχα είδη σαρκοφάγων και φυτοφάγων ζώων στον πλανήτη χωρίς να υπάρξει καταστροφή του οικοσυστήματος σε μεγάλη κλίμακα. Είναι δύσκολο να υπάρξει μια καταστροφή τέτοιου μεγέθους ικανή να εξοντώσει τους δεινοσαύρους και να γλιτώσουν οι σαύρες και τα φίδια» αναφέρει ο παλαιοντολόγος Νίκολας Λόνγκριτς, επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας. Η έρευνα δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «PNAS».

Η σαύρα του…Ομπάμα

Ανάμεσά στα εξαφανισμένα είδη ερπετών είναι και μια σαύρα μήκους περίπου 30 εκατοστών, την οποία οι παλαιοντολόγοι ονόμασαν Obamadon gracilis προς τιμήν του αμερικανού προέδρου. Σε ελεύθερη απόδοση, η ονομασία σημαίνει «ομπαμαδόντια η λεπτή».