Βορά στα χέρια του εξοργισμένου πλήθους παραλίγο να γίνει ξανά η τέχνη στην Ελλάδα. Ανθος του κακού, που επιζητούσαν να… κόψουν οι φανατικοί αρχικά με προσφυγές στη Δικαιοσύνη και όταν εκεί δεν βρήκαν ευήκοα ώτα, με «λαοσύναξη» έξω απ’ το θέατρο Χυτήριο στο Γκάζι, αυτή τη φορά ήταν το Corpus Christi του Τέρενς ΜακΝάλι.
Οι περίπου τριάντα αγανακτισμένοι θρησκευόμενοι, με τις εικόνες αγίων στην αγκαλιά, ανάμεσά τους και μερικοί ιερωμένοι, με τη συνδρομή και ομάδας ακροδεξιών με ελληνικές σημαίες στα χέρια, εμφανίστηκαν το βράδυ της Πέμπτης στο Χυτήριο με σκοπό να παρεμποδίσουν και την ελπίδα να σταματήσουν την παράσταση που θα ανέβαζε ο Λαέρτης Βασιλείου με την ομάδα ARTISAN. Ωστόσο η χθεσινή πρώτη παράσταση του έργου είχε ακυρωθεί πολύ νωρίτερα για τεχνικούς λόγους και η πρεμιέρα της έχει ήδη μετατεθεί για την ερχόμενη Πέμπτη 11 Οκτωβρίου.
Παρότι το πρόγραμμα έγραφε ώρα έναρξης πολύ αργότερα, οι διαμαρτυρόμενοι είχαν μαζευτεί έξω από το θέατρο ήδη από τις 4.30, αμέσως μετά την έκδοση της απόφασης του δικαστηρίου που απέρριψε το αίτημά τους να κατεβεί η παράσταση ως βλάσφημη. Τα ασφαλιστικά μέτρα είχαν καταθέσει 15 από αυτούς, ιερωμένοι και λαϊκοί, στις 12.00 το μεσημέρι, αλλά παρά την άμεση εξέταση της υπόθεσης – η συνεδρίαση έγινε στη 1.00 – το δικαστήριο έκρινε ότι δεν είχαν κανένα έννομο συμφέρον στην υπόθεση και απέφυγε να φέρει στο… εδώλιο ένα καλλιτεχνικό έργο.
Ετσι η… ιερή οργή των αγανακτισμένων, που δεν είχαν συγκρατηθεί σύμφωνα με πληροφορίες ούτε μέσα στην αίθουσα το δικαστηρίου, μεταφέρθηκε έξω από το θέατρο. Τα μέλη των χριστιανικών οργανώσεων και οι υπόλοιποι φανατικοί που συγκεντρώθηκαν κατηγορούσαν το έργο ότι προσβάλλει το πρόσωπο του Χριστού, γι’ αυτό εξεγείρεται το θρησκευτικό τους αίσθημα. Μπροστά σε δύο διμοιρίες των ΜΑΤ που είχαν αποκλείσει την είσοδο του θεάτρου, οι διαμαρτυρόμενοι ζητούσαν από τους αστυνομικούς να κατεβάσει τις αφίσες της παράστασης – «σκίστε τις», φώναζαν κάποιοι – ψέλνοντας το βυζαντινό τροπάριο «Tη Υπερμάχω Στρατηγώ» εναλλάξ με τον εθνικό ύμνο.
Ενας από αυτούς, ο Διονύσης Μακρής, εκδότης εκκλησιαστικής εφημερίδας, έλεγε πως «είμαστε αντίθετοι με αυτή την παράσταση, γιατί προσβάλλει τον Ιησού Χριστό. Δεν μπορούν να προφασίζονται την τέχνη και μέσα από αυτή να γελοιοποιούν και να προσβάλλουν κατά αυτόν τον τρόπο την θρησκεία μας. Εάν γινότανε αυτό με τον Μωάμεθ οι αντιδράσεις θα ήταν πολύ εντονότερες. Εμείς διαμαρτυρόμαστε και ζητάμε να μην ανέβει ποτέ αυτό το έργο».
Από την πλευρά του ο σκηνοθέτης αντιτείνει ότι «την επιλογή του έργου την έκανα με βάση την εποχή και τις συνθήκες που επικρατούν. Στόχος μου είναι ν’ αναδείξω την διαχρονική ανάγκη του συνόλου για έναν ηγέτη», και καλεί όσους του επιτίθενται, να δουν πρώτα το έργο του και να διαπιστώσουν οι ίδιοι εάν υπάρχει σ’ αυτό κάποια θρησκευτική προσβολή.
Οπως λέει ο Λαέρτης Βασιλείου η υπόθεση του έχει να κάνει με την παρακολούθηση της ζωής ενός παιδιού, του Τζόσουα, από την γέννηση του, τα μαθητικά του χρόνια μέχρι την ενηλικίωσή του, όπου μπαίνει μέσα σε μία ομάδα ανθρώπων, οι οποίοι τον επιλέγουν ως ηγέτη. Μέσα στο έργο, προσθέτει «υπάρχει και ένα εδάφιο από το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο, το οποίο διαβάζεται ατόφιο. Η ομάδα αυτών των ανθρώπων δεν είναι ομοφυλόφιλοι. Ούτε στο πρωτότυπο κείμενο αναφέρεται κάτι τέτοιο. Εάν αυτό το έργο προσβάλλει κάποιους με την ίδια λογική θα πρέπει να καταργηθούν και έργα, όπως του Σέξπιρ ή του Σοφοκλή, τα οποία δοξάζουν την μοναρχία», τονίζει ο σκηνοθέτης.
Ο πόλεμος για το Corpus Christi έχει παρελθόν. Ο Λαέρτης Βασιλείου πρωτοανέβασε το έργο, πάντα στο Χυτήριο, το περασμένο καλοκαίρι. Μαζί με τις παραστάσεις που ξεκίνησαν τον Ιούνιο άρχισαν και οι αντιδράσεις, οι απειλές και οι καταγγελίες. Ηθοποιοί της παράστασης είχαν περάσει ακόμη και Αυτόφωρο, ωστόσο η δίκη είχε αναβληθεί και εκκρεμεί. Στην πορεία πέντε από τους ηθοποιούς αποχώρησαν από το σχήμα για προσωπικούς λόγους και αντικαταστάθηκαν.
Αλλά ο Λαέρτης Βασιλείου και η ομάδα του δεν το βάζουν εύκολα κάτω. Υπάρχουν άλλωστε και οι θεατές, όπως λέει ο σκηνοθέτης: «Τον Ιούνιο που παιζόταν το έργο με πλησίασαν δύο ηλικιωμένοι μετά την παράσταση και μου είπαν ότι εάν έρθεις σ’ αυτή την παράσταση και είσαι πενήντα τοις εκατό πιστός φεύγεις εκατό τοις εκατό».
Το νέο ραντεβού του Corpus Christi με τους θεατές είναι την επόμενη Πέμπτη. «Πρόκειται για ένα καλλιτεχνικό έργο και όχι για ιστορικό βιβλίο. Προβάλλεται σ’ έναν ιδιωτικό χώρο, όπου έρχεται να το δει μόνο όποιος θέλει με την καταβολή εισιτηρίου και όχι σε έναν δημόσιο χώρο», θυμίζει ο κ. Βασιλείου.