Βάζουν λουκέτο για να πουληθούν

Με ειδική ρύθμιση στο νομοσχέδιο-«σκούπα» για τις αποκρατικοποιήσεις (θα περιλαμβάνει 77 άρθρα) η κυβέρνηση οδηγεί στο κλείσιμο την ιστορική εταιρεία ΛΑΡΚΟ και τον ΟΔΙΕ, προκειμένου να ιδιωτικοποιηθούν. Πρόκειται για λύση που προσιδιάζει σε αυτήν που εφαρμόστηκε στην Αγροτική Τράπεζα, ελπίζοντας τελικώς αυτή τη φορά να βρεθεί ο επενδυτής ο οποίος θα την εξαγοράσει. Μαζί με την «προίκα» των 16 δισ. δολαρίων που κοστίζουν τα προς εκμετάλλευση κοιτάσματα νικελίου – σύμφωνα με τις σημερινές χρηματιστηριακές τιμές. Επίσης ο Οργανισμός Διεξαγωγής Ιπποδρομιών Ελλάδος (ΟΔΙΕ) πρόκειται να κλείσει και να πουληθεί η άδεια διεξαγωγής ιπποδρομιακού στοιχήματος, χωρίς όμως και το ακίνητο που βρίσκεται στην περιοχή του Μαρκόπουλου.

Με ειδική ρύθμιση στο νομοσχέδιο-«σκούπα» για τις αποκρατικοποιήσεις (θα περιλαμβάνει 77 άρθρα) η κυβέρνηση οδηγεί στο κλείσιμο την ιστορική εταιρεία ΛΑΡΚΟ και τον ΟΔΙΕ, προκειμένου να ιδιωτικοποιηθούν. Πρόκειται για λύση που προσιδιάζει σε αυτήν που εφαρμόστηκε στην Αγροτική Τράπεζα, ελπίζοντας τελικώς αυτή τη φορά να βρεθεί ο επενδυτής ο οποίος θα την εξαγοράσει. Μαζί με την «προίκα» των 16 δισ. δολαρίων που κοστίζουν τα προς εκμετάλλευση κοιτάσματα νικελίου – σύμφωνα με τις σημερινές χρηματιστηριακές τιμές. Επίσης ο Οργανισμός Διεξαγωγής Ιπποδρομιών Ελλάδος (ΟΔΙΕ) πρόκειται να κλείσει και να πουληθεί η άδεια διεξαγωγής ιπποδρομιακού στοιχήματος, χωρίς όμως και το ακίνητο που βρίσκεται στην περιοχή του Μαρκόπουλου.
Ειδικότερα, με βάση τα όσα έχουν γίνει γνωστά, προκρίνεται η λύση που εφαρμόστηκε στην περίπτωση της ΑΤΕ, προκειμένου να πουληθεί η ΛΑΡΚΟ. Μετά τις ατελέσφορες προσπάθειες για την πώλησή της που έγιναν στο παρελθόν, αν και υπήρξε σοβαρό ενδιαφέρον για τα αποθέματα νικελίου που υπάρχουν στα προς εκμετάλλευση κοιτάσματα – με τις σημερινές χρηματιστηριακές τιμές να υπολογίζονται σε 16 δισ. δολάρια -, το κυρίαρχο σενάριο είναι να κλείσει η σημερινή ΛΑΡΚΟ. Ακολούθως θα δημιουργηθεί μια νέα εταιρεία στην οποία θα μεταβιβαστεί το ενεργητικό της και εν συνεχεία η «καλή εταιρεία» θα ιδιωτικοποιηθεί. Αντιθέτως, το «κακό» κομμάτι, το οποίο θα περιλαμβάνει τα βάρη του παρελθόντος και κυρίως τις συσσωρευμένες ζημιές που υπερβαίνουν το 1 δισ. ευρώ, θα εκκαθαριστεί.
Οπως είναι φυσικό, μετά και την απομάκρυνση του διοικητή της εταιρείας κ. Ι. Μπρατάκου, η προαναφερόμενη προοπτική έχει προκαλέσει αναστάτωση στους περίπου 1.000 εργαζομένους, οι οποίοι προβάλλουν το επιχείρημα ότι την τελευταία διετία η εταιρεία έχει περάσει στην κερδοφορία, με κέρδη περίπου 25 εκατ. ευρώ τον χρόνο.

Νομικές εκκρεμότητες
Από την άλλη πλευρά, κυβερνητικοί παράγοντες υποστηρίζουν ότι κανένας αγοραστής δεν πρόκειται να βρεθεί για τη ΛΑΡΚΟ, κυρίως λόγω των συσσωρευμένων ζημιών αλλά και των νομικών εκκρεμοτήτων που υπάρχουν – με την Ευρωπαϊκή Ενωση να κατηγορεί την Ελλάδα ότι επί σειρά ετών έδινε κρατικές ενισχύσεις -, καθώς και του υψηλού εργατικού κόστους που είχε διαμορφωθεί στην εταιρεία τα τελευταία δύο χρόνια που ήταν αυξημένη η παραγωγή της. Λένε χαρακτηριστικά ότι οι υψηλές αμοιβές και τα μπόνους παραγωγής ήταν η αιτίες για την απομάκρυνση της διοίκησης της εταιρείας.
Πάντως, απ’ ό,τι φαίνεται, εν όψει της λήψης των μέτρων του νέου μεσοπρόθεσμου προγράμματος, το πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων ανασχεδιάζεται και σε αυτό δίνεται επώδυνη λύση που θα οδηγεί στο κλείσιμο της υφιστάμενης εταιρείας.
Εν τω μεταξύ στο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) έχει μεταβιβαστεί από τα μέσα του 2011 το 55,19% των μετοχών της ΛΑΡΚΟ, από το Ελληνικό Δημόσιο, με απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων (ΔΕΑΑ), στο πλαίσιο του προγράμματος των αποκρατικοποιήσεων. Από τότε το Ταμείο επεδίωκε τη «μεγιστοποίηση της αξίας όλων των προς αξιοποίηση περιουσιακών στοιχείων του Ελληνικού Δημοσίου, με στόχο την προσέλκυση επενδύσεων και την ουσιαστική αύξηση – και όχι απλώς διατήρηση – των θέσεων εργασίας. Στο πλαίσιο αυτό, το ΤΑΙΠΕΔ δεν έχει ξεκινήσει τη διαδικασία αποκρατικοποίησης της ΛΑΡΚΟ, διότι η εταιρεία αντιμετωπίζει οξύ πρόβλημα βιωσιμότητας (έχει αρνητική καθαρή θέση), το οποίο καθιστά την αξιοποίησή της ιδιαίτερα δυσχερή και απαιτεί την αναζήτηση εφικτών, εναλλακτικών δυνατοτήτων με νηφαλιότητα, επαγγελματισμό και συνεργασία».
Επίσης οι ίδιοι κύκλοι αναφέρουν ότι η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (EC/DG Comp) εξετάζει αν η εταιρεία έχει εισπράξει σημαντικές κρατικές ενισχύσεις, τις οποίες οφείλει να επιστρέψει στο Ελληνικό Δημόσιο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα μεταλλεία της ΛΑΡΚΟ αποτέλεσαν κατά το παρελθόν σημείο αναφοράς ελλήνων και ξένων επενδυτών, τότε που η προηγούμενη κυβέρνηση αναζητούσε «στρατηγικό επενδυτή» για την εταιρεία. Αλλά κανένα σχέδιο δεν ευοδώθηκε, δεδομένου ότι όλοι τη ζητούσαν απαλλαγμένη από υποχρεώσεις και νομικές εκκρεμότητες.
Ωστόσο στην παρούσα φάση το νέο σχέδιο πώλησης – που τελεί υπό την έγκριση της τρόικας – προβλέπει ότι ο επενδυτής θα αναλάβει παράλληλα με την επιχείρηση και το δικαίωμα εκμετάλλευσης τόσο των ορυχείων της εταιρείας όσο και των λιμενικών εγκαταστάσεων στη Λάρυμνα. Από ελληνικής πλευράς ενδιαφέρον είχε εκδηλωθεί από τον όμιλο Μυτιληναίου, ενώ από τη διεθνή αγορά το κύριο ενδιαφέρον υπήρξε από την ελβετική Glencore.

Το σχέδιο για τον Ιππόδρομο
Επίσης η κυβέρνηση εξετάζει το κλείσιμο του Οργανισμού Διεξαγωγής Ιπποδρομιών Ελλάδος (ΟΔΙΕ) με στόχο να πουληθεί η άδεια διεξαγωγής των ιπποδρομιών ξεχωριστά από το ακίνητο όπου στεγάζεται στο Μαρκόπουλο. Για την άδεια διεξαγωγής των ιπποδρομιακού στοιχήματος υπάρχει ενδιαφέρον από τη γαλλική εταιρεία PMU. Οπως είναι γνωστό, δεδομένου ότι ο ΟΔΙΕ είναι υπερχρεωμένος από την εποχή της μετεγκατάστασής του στο Μαρκόπουλο, η νέα εκδοχή αποκρατικοποίησής του προβλέπει να κλείσει ο σημερινός οργανισμός, η ακίνητη περιουσία να περάσει στο Δημόσιο και η άδεια διεξαγωγής ιπποδρομιακού στοιχήματος στα χέρια ιδιώτη έπειτα από σχετικό διαγωνισμό.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk