Απογοητευτικά για το σύνολο της Ευρωπαϊκής Ενωσης, αλλά θετικά για την Ελλάδα, είναι σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, τα συμπεράσματα όσον αφορά τους θανάτους από τροχαία ατυχήματα που σημειώθηκαν στο σύνολο της Ε.Ε το 2011.

Οπως αποκαλύπτει σχετική έκθεση η οποία δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα στις Βρυξέλλες, οι θάνατοι από ατυχήματα στους δρόμους της Ευρώπης «των 27» μειώθηκαν συνολικά πέρυσι μόλις κατά 2% σε σχέση με το 2010. Το συγκεκριμένο ποσοστό αποτελεί κατά την Επιτροπή «βήμα προς τα πίσω» όσον αφορά την οδική ασφάλεια, καθώς για την περασμένη δεκαετία οι θάνατοι από τροχαία στην Ευρωπαϊκή Ενωση εμφανίζονταν μειωμένοι κατά μέσο όρο κατά 6%.

Στο σημείο αυτό πρέπει να τονιστεί ότι παρά το γεγονός ότι τα θανατηφόρα οδικά ατυχήματα που αφορούν αυτοκίνητα, πεζούς, ποδήλατα και μοδοποδήλατα εμφανίζονται μειωμένα από το 2001, δεν ισχύει το ίδιο για τις μοτοσικλέτες, όπου ο αριθμός των θανάτων εμφανίζεται σταθερός, γεγονός που προκαλεί προβληματισμό και καλεί για τη λήψη νέων μέτρων.

Πιο θετική είναι ωστόσο η εικόνα για την Ελλάδα, όπου το χρονικό διάστημα 2010-2011, ο αριθμός των θυμάτων εμφανίζεται μικρότερος: 97 νεκροί ανά εκατομμύριο, σε σχέση με 111 που είχαν καταγραφεί το 2010. Πρόκειται, σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, για μείωση που αντιστοιχεί στο 13%, ποσοστό που φέρνει την Ελλάδα στην τέταρτη θέση, μαζί με την Ιρλανδία (47 θάνατοι ανά εκατομμύριο το 2010 έναντι 42 το 2011), όσον αφορά τη μείωση των θανάτων από τροχαία ατυχήματα στα οδικά δίκτυα της χώρας.

«Τα πρωτεία» στον περιορισμό των θυμάτων των τροχαίων στην Ευρώπη «των 27» κατέχουν επισήμως η Δανία (-18%, με 40 θανάτους ανά εκατομμύριο το 2011 έναντι 46 για το 2010) και η Λετονία (-18, με 80 θανάτους έναντι 97). Ακολουθούν η Ρουμανία και η Βουλγαρία (-15) καθώς και η Ουγγαρία (-14), η οποία βρίσκεται στην τρίτη θέση.

Ανησυχία και προβληματισμό ωστόσο προκαλεί στις Βρυξέλλες το γεγονός ότι χώρες της Ευρωπαίκής Ενωσης με πολύ καλό ιστορικό στην οδική ασφάλεια, όπως η Γερμναία και η Σουηδία εμφανίζουν σημαντική αύξηση των θανάτων, σε ποσοστό που φθάνει το 10% και το 18% αντίστοιχα.

Το θλιβερό αρνητικό ρεκόρ κατέχει η Εσθονία, όπου οι θάνατοι από τροχαία εμφανίζονται το 2011 αυξημένοι κατά 29% (75 νεκροί ανά εκατομμύριο το 2011 σε σχέση με 58 το 2010).

Στις χώρες στις οποίες καταγράφεται σημαντική άνοδος των θυμάτων από τροχαία ατυχήματα συγκαταλέγεται και η Κύπρος, η οποία βρίσκεται (μαζί με τη Σουηδία) στη δεύτερη θέση, με αύξηση που αγγίζει το 18%, (88 νεκροί ανά εκατομμύριο το 2011 έναντι 75 για το 2010).

Αυξημένα κατά 13% σε σχέση με πέρυσι εμφανίζονται τα τροχαία ατυχήματα και στο Λουξεμβούργο και τη Μάλτα, την Πολωνία (7%), τη Φινλανδία (6%), το Βέλγιο (4%) και το Ηνωμένο Βασίλειο (5%).

Σχολιάζοντας τα στοιχεία, ο Επίτροπος Μεταφορών της Ε.Ε Σίιμ Κάλας δεν έκρυψε τη δυσαρέσκειά του όσον αφορά την επιβράδυνση του ρυθμού με τον οποίον μειώνονται τα τροχαία ατυχήματα στην Ενωση. «Τα στοιχεία κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου. Πρόκειται για την πιο βραδεία μείωση των θανάτων από οδικά ατυχήματα σε μία δεκαετία. Ογδονταπέντε άνθρωποι πεθαίνουν ακόμα κάθε μέρα στους δρόμους της Ευρώπης. Αυτό είναι απαράδεκτο», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Κάλας.

Το 2001 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έθεσε σε εφαρμογή ένα φιλόδοξο δεκαετές «Σχέδιο Δράσης Οδικής Ασφάλειας», με στόχο να μειώσει έως το 2011 το σύνολο των θανάτων από τροχαία ατυχήματα. Με βάση τα στοιχεία της Επιτροπής, οι θάνατοι της συγκεκριμένης κατηγορίας μειώθηκαν τη δεκαετία από το 2001 έως το 2011 σχεδόν κατά 45%, ποσοστό που αντιστοιχεί σε 125.000 λιγότερους νεκρούς.

Η επιβράδυνση ωστόσο στους ρυθμούς μείωσης που καταγράφεται το 2011 προβληματίζει την Επιτροπή. Η τελευταία έχει συστήσει δεύτερο σχέδιο δράσης για το χρονικό διάστημα 2011-2020, στο οποίο περιλαμβάνονται επτά γενικοί στρατηγικοί στόχοι, όπως η κατασκευή ασφαλέστερων οδών, η βελτίωση των συστημάτων ασφαλείας φορτηγών και αυτοκινήτων, η ανάπτυξη εφυέστερων οχημάτων, η αυστηροποίηση των κανόνων όσον αφορά την άδεια και την εκπαίδευση οδήγησης, την αποδοτικότερη επιβολή του νόμου, την εστίαση στους τραυματισμούς καθώς και έμφαση για τους οδηγούς μοτοσικλέτας. Οι συγκεκριμένοι στόχοι αναμένεται να πραγματοποιηθούν σε συνεργασία με τις κυβερνήσεις των χωρών της Ε.Ε.

Μένει να φανεί με ποιο τρόπο θα υλοποιηθούν…

Ολη η ανακοίνωση της Κομισιόν με τα στοιχεία της έρευνας για την οδική ασφάλεια