Τα Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛΠΕ) αγόρασαν τη Δευτέρα ρωσικό αργό Ουραλίων μέσω της εταιρίας Vitol, σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, στα πλαίσια των προσπαθειών να περιορίσουν την εξάρτησή τους από το ιρανικό πετρέλαιο εν όψει του επικείμενου εμπάργκο της ΕΕ κατά των εισαγωγών του.
Σύμφωνα με χρηματιστηριακά γραφεία, δεδομένου ότι το Ιράν προμηθεύει το 30% του μίγματος αργού των ΕΛΠΕ, το ιρανικό εμπάργκο θα μπορούσε να έχει αρνητικό αντίκτυπο στη χρηματοοικονομική απόδοση της εταιρείας, καθώς οι νέες πηγές πετρελαίου ενδέχεται να είναι πιο ακριβές και οι όροι πληρωμής λιγότερο ευνοϊκοί.
Παρά τις πιέσεις της Ουάσινγκτον και των Βρυξελλών να διακοπούν οι εμπορικές σχέσεις με το Ιράν εξαιτίας του πυρηνικού προγράμματος της χώρας, η Ελλάδα αύξησε πέρυσι τις εισαγωγές της, καθώς προμηθεύτηκε πάνω από το 50% του πετρελαίου της για κάποιους μήνες. Οι εναλλακτικοί προμηθευτές της έκλειναν εξάλλου την πόρτα και οι τράπεζες αρνούνταν να παράσχουν εγγυητικές επιστολές φοβούμενες χρεοκοπία της χώρας.
«Η δημοπρασία (την Δευτέρα) έγινε με όρους ανοικτής πίστωσης. Συνεπώς, δεν μπορούσαμε να συμμετάσχουμε καθώς οι τράπεζες διστάζουν ακόμα να συναλλαχθούν με την Ελλάδα υπό αυτούς τους όρους, παρά την άμβλυνση των ανησυχιών για χρεοκοπία της χώρας», ανέφερε trader της αγοράς στο Reuters, υπογραμμίζοντας πως Vitol και ΕΛΠΕ δεν προέβησαν σε σχετικό σχολιασμό.
Τα ΕΛΠΕ παραδέχθηκαν πάντως τον περασμένο μήνα ότι αγοράζουν πετρέλαιο από το Ιράν, πληρώνοντας τα φορτία σε δεύτερο χρόνο – πρακτική που χαρακτηρίζεται από την αγορά ως «όροι ανοικτής πίστωσης» (open credit terms). Τα ΕΛΠΕ είπαν ότι τους είναι «εύκολο» να αντικαταστήσουν το ιρανικό πετρέλαιο με εισαγωγές από Ρωσία, Ιράκ και Σαουδική Αραβία.
Traders δήλωσαν στο Reuters το Φεβρουάριο ότι σε διαπραγματεύσεις με τα ΕΛΠΕ για προμήθεια πετρελαίου βρίσκονται η ελβετική Totsa, θυγατρική της Τοtal και η Mercuria. Σύμφωνα με τις πηγές, τις προμήθειές της προς την Ελλάδα ενδέχεται να αυξήσει και η ελβετική Glencore, μία από τις λίγες εταιρίες που συνέχισε να συναλλάσσεται με την Ελλάδα κατά την περίοδο της κρίσης. Τα ΕΛΠΕ προβλέπεται να εξοφλούν τους traders με προϊόντα διύλισης, τα οποία θα μπορούν να πωλούνται στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό.
Οπως εκτιμούν χρηματιστηριακά γραφεία, το διυλιστήριο της Ελευσίνας, το οποίο εκτιμάται ότι θα τεθεί σε πλήρη δραστηριοποίηση στο τρίτο τρίμηνο του 2012, παραμένει ο βασικός καταλύτης για τη μετοχή, καθώς θα βελτιώσει σημαντικά τις ταμειακές ροές.
Παράλληλα, η επιτυχής ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ αναμένεται να ενδυναμώσει τον ισολογισμό της εταιρείας σε ένα δύσκολο οικονομικό περιβάλλον.
Οι προοπτικές χαρακτηρίζονται από ορισμένες χρηματιστηριακές ως μεικτές, καθώς από την μία τα περιθώρια διύλισης είναι μέτρια και η εσωτερική ζήτηση αδύναμη, ενώ από την άλλη η αναβάθμιση της Ελευσίνας και οι ενέργειες της διοίκησης θα δώσουν μεγάλη ώθηση στο cash flow.
Βραχυπρόθεσμα η διοίκηση θα πρέπει να χρηματοδοτήσει το χρέος και να αντικαταστήσει μέχρι τον Ιούνιο το πετρέλαιο που αγοράζει τώρα από Ιράν (π.30% του συνόλου), για τα οποία η διοίκηση είναι αισιόδοξη ότι θα γίνουν χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα. Επί πλέον, η πρόθεση της πώλησης του 35% της εταιρίας από το δημόσιο το 2012, προσθέτει άλλη μία σημαντική παράμετρος.