Με τους κλασικούς αισθανόμαστε περισσότερο ασφάλεια. Και οι κλασικοί αντέχουν περισσότερο απ’ ό,τι το φανταζόμαστε. Αυτό έδειξε μια έρευνα που παρουσίασε το λογοτεχνικό ένθετο «Le Figaro Litteraire» της γαλλικής εφημερίδας «Le Figaro» σε συνεργασία με την εταιρεία ερευνών GfK για τον συνολικό αριθμό των αντιτύπων βιβλίων κλασικών συγγραφέων που έχουν πουληθεί την περίοδο Ιανουάριος 2004 – Ιανουάριος 2012. Στην κορυφή, ο Γκυ ντε Μοπασάν με 3,79 εκατ. αντίτυπα, μετά ο Μολιέρος με 3,4 εκατ. Ακολουθούν ο Εμίλ Ζολά με 2,9 εκατ. και ο Αλμπέρ Καμύ με 2,81 εκατ. Στην πέμπτη θέση είναι ο Βικτόρ Ουγκό με 2,71 εκατ. και ακολουθούν ο Αντουάν ντε Σαιντ-Εξυπερύ με 2,3, ο Βολταίρος με 2,2, ο Μπαλζάκ με 2,02, ο Ιούλιος Βερν με 1,33, ο Σαρτρ με 1,32, ο Μποντλέρ με 1,28, ο Ανούιγ με 1,24 εκατ. Στην τελευταία οκτάδα είναι ο Μπορίς Βιαν, ο Ιονέσκο, ο Φλομπέρ, ο Ρομέν Γκαρί, ο Αλμπέρ Κοέν, ο Μαριβό, ο Ρακίνας, όλοι με περισσότερα από 1 εκατ. αντίτυπα και τέλος ο Ζορζ Σιμενόν, ο πατέρας του επιθεωρητή Μαιγκρέ με 990.000 αντίτυπα.
Πολλοί από αυτούς τους συγγραφείς έχουν μπει στην Εκπαίδευση, βιβλία τους αγοράζονται ως σχολικά εγχειρίδια. Αλλά αυτό δεν είναι αρκετό να εξηγήσει την τρομακτική αντοχή των κλασικών της γαλλικής λογοτεχνίας – στο γαλλικό κοινό φυσικά. Δεν είναι τυχαίο ότι στη δημοφιλή σειρά βιβλίων τσέπης Folio οι πιο δημοφιλείς τίτλοι ανήκουν σε κλασικούς: Το «Μπελ αμί» του Γκυ ντε Μοπασάν, η «Μαντάμ Μποβαρύ» του Φλομπέρ και «Οι άθλιοι» του Ουγκό. Η έρευνα δείχνει επίσης τη δύναμη του καταλόγου. Δηλαδή το πόσο σημαντικό είναι για τους εκδοτικούς οίκους – και για την υγεία τους – να έχουν στους καταλόγους τους αναγνωρισμένες εκδόσεις κλασικών (που οι περισσότεροι είναι χωρίς πνευματικά δικαιώματα). Από τους ξένους κλασικούς, οι πιο δημοφιλείς στη Γαλλία είναι η Αγκαθα Κρίστι με 2,65 εκατ. αντίτυπα και ο Στέφαν Τσβάιχ με 2,51. Θα άξιζε τον κόπο να γίνει μια έρευνα για τους κλασικούς Ελληνες. Πόσο αντέχει ο Καζαντζάκης; Μάλλον πολύ. Και τι γίνεται με τον πλουσιότερο κατάλογο κλασικών, αυτόν του Βιβλιοπωλείου της Εστίας;

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ