Ανέλαβε τα νέα του καθήκοντα στην ελληνική αγορά πριν από δύο μήνες, σε μια περίοδο που ο εγχώριος τουρισμός δοκιμάζεται από την αρνητική εικόνα της χώρας στο εξωτερικό. Ωστόσο ο περιφερειακός διευθύνων σύμβουλος Μεσογείου της TUI Travel PLC και νέος διευθύνων σύμβουλος της TUI Hellas κ. Ζοζέπ-Αντόν Γράσες εστιάζει τις ελπίδες του στις κρατήσεις της «τελευταίας στιγμής» και στις προσπάθειες των ξενοδόχων και των tour operators για τη βελτίωση του κλίματος σε σχέση με την Ελλάδα.
«Λόγω της οικονομικής κρίσης στην ευρωζώνη και της κακής δημοσιότητας που έρχεται από την Ελλάδα, οι κρατήσεις από τις βασικές ευρωπαϊκές αγορές όπως η Γερμανία, η Ολλανδία, το Βέλγιο και η Μεγάλη Βρετανία είναι σημαντικά χαμηλότερες από την περσινή χρονιά και αυτό μας προκαλεί μια ανησυχία» δηλώνει στο «Βήμα» ο κ. Γράσες. Ο ίδιος διευκρινίζει ότι «στην αρχή του μήνα οι κρατήσεις για το εφετινό καλοκαίρι ήταν μειωμένες κατά 30% στη Γερμανία και περίπου 10% στη Μεγάλη Βρετανία. Είμαστε πεπεισμένοι ωστόσο ότι οι προσπάθειες που γίνονται τώρα τόσο από τους ξενοδόχους αλλά και τους tour operators θα έχουν θετικό αποτέλεσμα και θα δούμε μια σταθερή βελτίωση. Δυστυχώς όμως δεν προσδοκούμε τα μεγέθη να φθάσουν στα περσινά επίπεδα».
Με έδρα πλέον την Αθήνα, επιβεβαιώνει το έντονο ενδιαφέρον του τουριστικού ομίλου για την ελληνική τουριστική αγορά, όπου η TUI διακινεί περισσότερους από 1,4 εκατ. επιβάτες τον χρόνο με μερίδιο αγοράς που φθάνει το 25%, ενώ στη Μεσόγειο κυμαίνεται μεταξύ 20% και 30% στην αγορά των ταξιδιωτικών πακέτων, ανάλογα με τη χώρα.
Ηδη για τη βελτίωση του αρνητικού κλίματος στη Γερμανία έξι μεγάλοι γερμανικοί τουριστικοί οργανισμοί, στους οποίους συμμετέχουν οι TUI, Fly, Thomas Cook, Neckermann Reisen, ITS και Jahn Reisen, ξεκίνησαν έντυπη καμπάνια στήριξης του ελληνικού τουρισμού. «Είναι ακόμα νωρίς για να βγάλει κανείς συμπεράσματα», υποστηρίζει, «ωστόσο ο στόχος είναι ξεκάθαρα να επηρεάσουν θετικά τις μελλοντικές κρατήσεις στη Γερμανία. Χρειάζεται να περιμένουμε μια-δυο βδομάδες για να αξιολογήσουμε σωστά αν αυτή η ανακοίνωση θα έχει το προσδοκώμενο αποτέλεσμα».
Η κάμψη στις κρατήσεις από τη Γερμανία και τη Μεγάλη Βρετανία είναι καθοριστική για το τουριστικό ισοζύγιο της χώρας, καθώς οι δύο αγορές αναλογούν σε πάνω από τέσσερα εκατ. επισκέπτες. «Οι δύσκολες και μακρές διαβουλεύσεις για το πώς θα αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που σχετίζονται με το ελληνικό χρέος δημιουργούν αβεβαιότητα και δεν ενθαρρύνουν τους πολίτες να ταξιδέψουν στην Ελλάδα. Ωστόσο υπάρχει ακόμα περιθώριο για βελτίωση της εικόνας των κρατήσεων. Η Ελλάδα, όπως και οι υπόλοιπες μεσογειακές χώρες, χρειάζεται να τοποθετηθεί σωστά στην αγορά της «τελευταίας στιγμής»» τονίζει ο επικεφαλής του τουριστικού οργανισμού. Και προσθέτει ότι «η Ελλάδα θα πρέπει να είναι ανταγωνιστική σε σχέση με τους άλλους προορισμούς και να έχει την ικανότητα να προσελκύσει αυτού του είδους τις κρατήσεις. Μακροπρόθεσμα, η Ελλάδα, όπως και όλες οι μεσογειακές χώρες, πρέπει να δουλέψουν για να διαφοροποιήσουν το προϊόν που προσφέρουν, αναζητώντας τη σχετική θέση για την αξία της πρότασής τους στα διαφορετικά καταναλωτικά κοινά που στοχεύουν να προσελκύσουν».
Σε ανταγωνιστικές χώρες, Ισπανία, Πορτογαλία, Τουρκία και Βουλγαρία, οι κρατήσεις καταγράφουν παρόμοια νούμερα με πέρυσι, καθώς «δέχονται ακόμα θετική επιρροή από την αναστάτωση που επικρατεί σε προορισμούς της Βόρειας Αφρικής» λέει. Το Μαρόκο, η Τυνησία και η Αίγυπτος «εμφανίζουν ελαφρά βελτιωμένες κρατήσεις σε σύγκριση με τα απογοητευτικά μεγέθη της περσινής χρονιάς. Θα είμαστε ευχαριστημένοι αν δούμε μια μέση αύξηση της τάξεως του 2% στη Μεσόγειο σε σύγκριση με το 2011».
«Κλειδί» για την εφετινή σεζόν θα είναι το διάστημα μετά το Πάσχα και όσο πλησιάζει η θερινή περίοδος. «Οι κρατήσεις της τελευταίας στιγμής είναι κρίσιμες για την Ελλάδα, ειδικά την εφετινή χρονιά» δηλώνει. «Ολοι οι πελάτες, ακόμα και οι οικογένειες, περιμένουν τώρα μέχρι την τελευταία στιγμή για να προγραμματίσουν τις διακοπές τους. Πιθανόν για πρώτη φορά εδώ και πολλά χρόνια το βασικό τμήμα των κρατήσεων θα είναι αυτές της τελευταίας στιγμής και κερδισμένος θα είναι αυτός που θα είναι σε θέση να προσφέρει το πιο ανταγωνιστικό και ελκυστικό προϊόν. Ταυτόχρονα ψηλά σε ζήτηση είναι οι διακοπές «μόνο για ζευγάρια» στη χαμηλή και μεσαία περίοδο και οι «οικογενειακές διακοπές» στην υψηλή περίοδο, ενώ έχει παρατηρηθεί άνοδος σε διακοπές «Island-Hopping», εξαιτίας του ολοένα αυξανόμενου αριθμού των ανεξάρτητων ταξιδιωτών».

Μόνο κύριες διακοπές, όχι μικρές αποδράσεις

Στο βαρόμετρο των προτιμήσεων, Κως, Ρόδος, Κρήτη και Κέρκυρα, είναι οι πιο δημοφιλείς προορισμοί «στους ευρωπαίους πελάτες, με μέση διάρκεια διαμονής τις δέκα ημέρες». Από την άλλη, «η Σαντορίνη και η Μύκονος είναι οι πιο δημοφιλείς προορισμοί στους αμερικανούς και αυστραλούς πελάτες, με μέση διάρκεια διαμονής τις τρεις-τέσσερις ημέρες». Και πάλι όμως, εξαιτίας της σημερινής οικονομικής ύφεσης, «η μέση διάρκεια διαμονής είναι πολύ πιο περιορισμένη σε σχέση με παλαιότερα χρόνια. Η τρέχουσα τάση στις κύριες αγορές εξερχόμενου τουρισμού είναι να διατηρήσουν τις κύριες διακοπές τους μειώνοντας τις ημέρες διαμονής και να εξαλείψουν τις σύντομες αποδράσεις» επισημαίνει.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ