Σχεδόν όλοι έχουν ακούσει ή δει κάπου το σλόγκαν Ι love New York. Αρκετοί έχουν δει το logo της πόλης του Άμστερνταμ Ι amsterdam. Το Τορόντο είναι γνωστό ως η «πιο πράσινη πόλη του κόσμου» ενώ το Εδιμβούργο χαρακτηρίζεται η «πρωτεύουσα των φεστιβάλ».
Πολλοί λιγότεροι, ακόμα και αν είναι κάτοικοι της πρωτεύουσας, γνωρίζουν πως το σλόγκαν που χρησιμοποιείται από τον δήμο της Αθήνας είναι «breathtaking Athens». Και βέβαια όλοι ξέρουν το παλαιότερο ίσως παράδειγμα branding τόπων παγκοσμίως , την… «ιερή πόλη της Ιερουσαλήμ».
Με αυτά και άλλα παρόμοια θέματα, αλλά και ιδέες για το πώς οι ελληνικές πόλεις θα αποκτήσουν την δική τους αναγνωρίσιμη εικόνα, τόσο εντός όσο και εκτός συνόρων, θα ασχοληθεί το 1ο πανελλήνιο συνέδριο για το μάρκετινγκ και branding τόπων που θα γίνει στο Βόλο από τις 30 Μαρτίου έως την 1η Απριλίου. Διοργανώνεται από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και συγκεκριμένα το τμήμα Μηχανικών Μηχανικών Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης (στο οποίο το «Μάρκετινγκ Τόπων» διδάσκεται ως μάθημα) και την ομάδα Imagine the City. Η ομάδα αυτή αποτελείται από 10 νέους επιστήμονες και στην ιστοσελίδα της συστήνεται ως ένας «συνεργατικός σχηματισμός από άτομα και οργανισμούς, για την ανάδειξη της Ταυτότητας του Τόπου και την Αστική Αναγέννηση».
«Ένα από τα βασικά μας μελήματα είναι η συζήτηση για παρεμβάσεις από την πλευρά του κράτους και της τοπικής αυτοδιοίκησης να είναι αποτέλεσμα δημόσιας διαβούλευσης και διαλόγου με την τοπική κοινωνία, κατοίκους, επιχειρηματίες που ενδιαφέρονται να επενδύσουν, αλλά και φορείς», λέει η κυρία Στεφανία Ξυδιά, σύμβουλος πολιτιστικής διαχείρισης.
Μάλιστα η ομάδα έχει δημιουργήσει την σελίδα platform.imaginethecity.gr (αυτή τη στιγμή ανακατασκευάζεται) όπου ο ειδικός ή ο απλός πολίτης μπορεί να αναφέρει τι τον ενοχλεί στην πόλη του ή την πρόταση του για το τι πρέπει να αλλάξει.
Κεντρικοί ομιλητές στο συνέδριο θα είναι ο Πiτερ Οικονομίδης , εμπνευστής της πρόσφατης καμπάνιας Give Greece a Chance και η Ντέμπορα Μάργκαρετ Πιλ, καθηγήτρια στο πανεπιστήμιο του Όλστερ της Βόρειας Ιρλανδίας. Το συνέδριο θα ασχοληθεί με δέκα θεματικούς άξονες:
-Καινοτόμα και ερευνητικά εργαλεία για την ανάπτυξη πόλεων και περιφερειών.
-Συμμετοχικός σχεδιασμός.
-Τοπικός πολιτισμός και φεστιβάλ.
-Βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη.
-Προσέλκυση επενδυτών και επιχειρήσεων.
-Αξιολόγηση διαδικασιών marketing & branding.
-Η Eικόνα του Tόπου: αρχιτεκτονική, πολεοδομία design , επικοινωνία.
-Ταυτότητας Τόπου: communication design- logo design,
-Nation Branding: H διεθνής προβολή της Ελλάδας.
– Place e-marketing & Κοινωνική δικτύωση.
Αναμένεται σημαντική παρουσία εκπροσώπων της πανεπιστημιακής κοινότητας αλλά και φορέων της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Στις πάνω από 120 εισηγήσεις περιλαμβάνονται θέματα όπως :
-Το νέο σλόγκαν της πόλης της Θεσσαλονίκης : Many stories, one heart.
-Το σχέδιο μάρκετινγκ της Σκοπέλου μετά την προβολή που δόθηκε στο νησί εξαιτίας των γυρισμάτων της ταινίας Mamma Mia.
-Η ανάπτυξη της Καβάλας ως ένας προορισμός κρουαζιέρας.
-Η δημιουργία ενός ρεφλεξολογικού πάρκου στο Βόλο.
-Η καθιέρωση της Κρήτης ως ένας «διεθνής γαστρονομικός προορισμός».
«Το σημαντικό είναι οποιαδήποτε ιδέα για την ανάπτυξη μιας στρατηγικής μάρκετινγκ κάποιας πόλης είναι αυτή να μη γίνει με αποκλειστική στόχευση τους τουρίστες», λέει από την πλευρά του ο κ. Αλέξης Δέφνερ καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και επικεφαλής της επιστημονικής και οργανωτικής επιτροπής του συνεδρίου. «Το ευκταίο είναι να έχει προηγηθεί σφυγμομέτρηση τόσο ανάμεσα στους πολίτες όσο και στους επισκέπτες για την εικόνα που έχουν για ένα τόπο. Ακόμα καλύτερα, η καμπάνια μάρκετινγκ της πόλης να αποτελεί κομμάτι ενός ευρύτερου σχεδίου που να συνδέεται μα παρεμβάσεις στην ίδια την πόλη», συνεχίζει ο κ. Δέφνερ. «Και βέβαια ακόμα και η πιο καλοσχεδιασμένη καμπάνια δεν μπορεί να περιμένει αποτελέσματα από την μια στιγμή στην άλλη».
«Στην Ελλάδα το μάρκετινγκ τόπων κάνει ακόμα τα πρώτα του βήματα», σχολιάζει ο κ. Νίκος Καραχάλης που διδάσκει επίσης στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. «Στην Ευρώπη όμως υπάρχουν πόλεις όπως το Άμστερνταμ και η Λιόν, που κατάφεραν να αλλάξουν τη διεθνή εικόνα τους μέσα από τέτοιες καμπάνιες. Ειδικά για την Ολλανδία είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι το 75% των δήμων έχουν γραφείο μάρκετινγκ. Αυτό δεν λειτουργεί μόνο θετικά ως προς την προσέλκυση επισκεπτών αλλά και ως προς την εικόνα που έχουν οι ίδιοι οι δημότες για την πόλη τους. Αντιθέτως, στην Ελλάδα είναι δύσκολο να εντοπίσει κανείς αντίστοιχη εξέλιξη. Λίγες είναι οι ελληνικές πόλεις οι οποίες εφαρμόζουν, συχνά σε λανθάνουσα μορφή, πρακτικές μάρκετινγκ πόλης προσπαθώντας έτσι να προσελκύσουν επισκέπτες, επενδυτές ή κατοίκους».
«Άλλωστε», καταλήγει ο κ. Δέφνερ ,«ένας από τους στόχους του συνεδρίου είναι ακριβώς και αυτός. Να συναντηθούν όλοι οι άνθρωποι του χώρου στην Ελλάδα και να συζητήσουμε τρόπους και ιδέες για να γίνουν οι πόλεις μας γνωστότερες, ελκυστικότεροι τουριστικοί προορισμοί, αλλά και να αγαπηθούν από τους ίδιους τους κατοίκους τους».
Εγγραφές στο διεπιστημονικό συνέδριο μέσω της ιστοσελίδας www.placemarketing.gr
To κόστος εγγραφής καλύπτει συμμετοχή στο Συνέδριο, βεβαίωση συμμετοχής, υλικό Συνεδρίου, καφέδες, γεύματα και βραδινή δεξίωση.
Εγγραφή: 170 €, 140 € για άτομα από φορέα/εταιρία με 3+ εγγραφές, 50 € για φοιτητές/άνεργους