Ο άνθρωπος «σηκώθηκε» και άρχισε να κινείται στα δύο του πόδια για διατροφικούς λόγους. Αυτό τουλάχιστον υποστηρίζει διεθνής ερευνητική ομάδα σύμφωνα με την οποία οι πρόγονοί μας σταμάτησαν να κινούνται χρησιμοποιώντας και τα χέρια και τα πόδια και επέλεξαν να σηκωθούν όρθιοι και να περπατήσουν ώστε να έχουν ελεύθερα τα χέρια τους και να κρατούν όσο το δυνατόν μεγαλύτερες ποσότητες τροφής.

Η νέα θεωρία

Ερευνητές από τη Βρετανία και την Ιαπωνία μελέτησαν χιμπαντζήδες και διαπίστωσαν πως αν και κανονικά κινούνται στα τέσσερα όταν βρουν μια πηγή τροφής την οποία θέλουν να μονοπωλήσουν αλλάζουν στάση. Σηκώνονται σε όρθια στάση και κινούνται μόνο με τα πόδια τους για να απελευθερώσουν τα χέρια τους ώστε να μπορούν να μεταφέρουν μαζί τους όσο το δυνατόν μεγαλύτερες ποσότητες τροφής. Οπως αναφέρουν οι ειδικοί πρόκειται για μια τακτική που αυξάνει σημαντικά τις πιθανότητες επιβίωσης όταν υπάρχει σοβαρή έλλειψη τροφής.Eρευνητές τουΠανεπιστημίου Κέιμπριτζ καιτου Πανεπιστημίου του Κιότο κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι αυτή τη στρατηγικήακολούθησανκαι οι πρόγονοι του ανθρώπου με αποτέλεσμα η όρθια στάση τελικά να επικρατήσει.

«Ο διποδισμός ίσως αποτελεί εξελικτικό »προϊόν» της στρατηγικής την οποία ακολούθησαν οι κοινοί πρόγονοι ανθρώπου και πιθήκου. Η επιμονή που επέδειξαν σε αυτή τη στρατηγική κάποιοι από τους μακρινούς μας προγόνουςτους οδήγησε τελικά σε διαφορετικό εξελικτικό μονοπάτι» αναφέρει ο καθηγητής Ουίλιαμ Μακ Γκριου, του τμήματος Αρχαιολογίας και Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου Κέιμπριτζ.

Το κενό

Η κρατούσα επιστημονική άποψη είναι ότι οι πρόγονοι του ανθρώπου μετέβαλαν τον τρόπο που κινούνταν όταν αλλαγές που συντελέστηκαν στο κλίμα οδήγησαν σε αποψίλωση των δασών και τους υποχρέωσαν να κινούνται πλέονσεπιο «ανοικτές» και πιο επικίνδυνες περιοχές όπως οι σαβάνες. Όμως τα ανθρωπολογικά ευρήματα μέχρι σήμερα δεν έχουν επιτρέψει στους ειδικούς να εντοπίσουν ποιος ήταν ο καθοριστικός παράγοντας που οδήγησε στο βάδισμα στα δύο πόδια. Η ερευνητική ομάδα εκτιμά ότι τα πρώτα είδη ανθρώπων έζησαν την εποχή των κλιματικών αλλαγών οπότε πιθανότατα υπήρχαν σοβαρά προβλήματα στην πρόσβαση σε τροφή. Η έρευνα δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «Current Biology».