Αλαλούμ επικρατεί με τις συγχωνεύσεις και τις καταργήσεις των Εφοριών, αφού η όλη διαδικασία εξελίσσεται χωρίς ακόμη να υπάρχει ενιαία βάση δεδομένων και να μπορούν οι υπάλληλοι των Δημόσιων Οικονομικών Υπηρεσιών να έχουν πλήρη εικόνα για τους φορολογουμένους χωρίς να χρειάζεται να τρέχουν από Εφορία σε Εφορία και από όροφο σε όροφο.
Δεν είναι λίγες οι Εφορίες που πρόκειται να καταργηθούν, ενώ άλλες παραμένουν αλλά δεν διαθέτουν πλέον το τμήμα ελέγχου και το δικαστικό τμήμα. Δηλαδή το κυνήγι των ληξιπρόθεσμων οφειλών. Υπάρχουν, όπως λένε υπάλληλοι Εφοριών, προβλήματα μηχανοργάνωσης, καθώς ακόμη δεν έχουν ενοποιηθεί τα αρχεία όλων των Εφοριών και όλων των πολιτών στις νέες ΔΟΥ, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να εξυπηρετηθούν άμεσα και χωρίς δυσκολίες οι φορολογούμενοι. Και αυτό το πρόβλημα το αντιμετωπίζουν όλες οι Εφορίες: και αυτές που ενοποιήθηκαν και αυτές που πρόκειται να καταργηθούν και αυτές που υφίστανται αλλά έχουν καταργηθεί τα τμήματα ελέγχου και δικαστικό.
Αυτό που δεν γνωρίζουν οι πολίτες είναι ότι μπορεί να υπάρχει το σύστημα ΤΑΧΙS που να συνδέει την κάθε Εφορία με τον κεντρικό ηλεκτρονικό υπολογιστή του υπουργείου Οικονομικών, όμως ως σήμερα η κάθε Εφορία διαθέτει τον δικό της σέρβερ, με αποτέλεσμα τη μη επικοινωνία των ΔΟΥ μεταξύ τους. Αυτό σημαίνει ότι οι υπάλληλοι της μιας Εφορίας έχουν πρόσβαση σε περιορισμένα στοιχεία φορολογουμένων που ανήκουν σε άλλη Εφορία και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να τα επεξεργαστούν.
Ετσι για τις Εφορίες που έκλεισαν έχει συμβεί το εξής: Οι σέρβερ τους μεταφέρθηκαν στις ΔΟΥ υποδοχής σε κάποια ειδικά διαμορφωμένα γραφεία και ουσιαστικά στη νέα ΔΟΥ είναι σαν να λειτουργούν ηλεκτρονικά δύο Εφορίες. Σε αυτούς τους χώρους πηγαίνουν οι φορολογούμενοι της προηγούμενης Εφορίας που καταργήθηκε προκειμένου να εξυπηρετηθούν. Το απόλυτο μπάχαλο δηλαδή. Η ταλαιπωρία όμως για πολίτες και υπαλλήλους δεν τελειώνει εδώ. Οι Εφορίες διαθέτουν μεγάλου όγκου χειρόγραφα αρχεία, τα οποία τώρα με τις συγχωνεύσεις και τις καταργήσεις μεταφέρθηκαν. Ωστόσο δεν υπάρχουν χώροι να αποθηκευτούν και σε ορισμένες περιπτώσεις βρίσκονται στα μπαλκόνια και κινδυνεύουν να καταστραφούν ή ακόμη και να χαθούν.
Ετσι ένας φορολογούμενος μπορεί να πάει στην Εφορία του, να ζητήσει ένα αντίγραφο για μια δήλωση που είχε υποβάλει πριν από αρκετά χρόνια και δεν έχει καταχωρισθεί στο σύστημα του TAXIS και να μη βρεθεί ποτέ ή να εντοπιστεί ύστερα από πολλή προσπάθεια και χαμένες εργατοώρες.
Στις Εφορίες που έχει γίνει ουσιαστική συγχώνευση γιατί βρίσκονταν στο ίδιο κτίριο το πρόβλημα έγκειται όχι τόσο στην ηλεκτρονική εξυπηρέτηση όσο στην ουσιαστική λειτουργία της ΔΟΥ από υπαλλήλους, αφού σχεδόν στο σύνολο των περιπτώσεων έχει μειωθεί ο αριθμός τους.
Το τμήμα ελέγχου και το δικαστικό ενοποιήθηκαν σε ένα. Μάλιστα σε αρκετές περιπτώσεις ως μονάδα η Εφορία φαίνεται να έχει αρκετό προσωπικό αλλά δεν είναι αποδοτική, καθ’ ότι οι προϊστάμενοι των τμημάτων συναλλαγής με το κοινό (Μητρώο, Εισόδημα, Κώδικας, ΦΠΑ, Κεφάλαιο κτλ.) ανεβοκατεβαίνουν τους ορόφους προσπαθώντας να συντονίσουν τα διάφορα τμήματα. Και ενώ θα μπορούσε να υπάρχει ένα τμήμα των οκτώ υπαλλήλων με συγκεντρωμένες τις δυνάμεις των εφοριακών που να αποδίδουν, είναι δύο τμήματα των τεσσάρων ατόμων με αρκετές δυσλειτουργίες της διάταξής τους).

e-ΔΟΥ στα τέλη του 2012
Το TAXIS μέχρι στιγμής δεν μπορεί να προσφέρει στην πλήρη του μορφή το προφίλ του φορολογουμένου σε όλες τις Εφορίες χωρίς να χρειάζεται ανθρώπινη παρέμβαση.
Αρμόδιοι παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών υποστηρίζουν ότι η διαδικασία εγκατάστασης ενός δικτύου (data center) κεντρικής διαχείρισης όλων των στοιχείων των φορολογουμένων και πρόσβασης σε αυτά από οποιαδήποτε Εφορία χωρίς προβλήματα βρίσκεται σε εξέλιξη και ότι ως το τέλος του χρόνου θα έχει ολοκληρωθεί. Γίνεται προσπάθεια να ξεκινήσει ανά περιφέρεια και να ενοποιηθούν αρχεία φορολογουμένων ώστε να μπορεί η κάθε Εφορία ξεχωριστά να βλέπει την «καρτέλα» του κάθε φορολογουμένου ανά την επικράτεια ολοκληρωμένα. Ουσιαστικά όλες οι Εφορίες θα μπορούν να λειτουργούν δυνητικά ως μια ηλεκτρονική ΔΟΥ. Ετσι, οι πιο πολλές υποθέσεις των φορολογουμένων θα διεκπεραιώνονται ηλεκτρονικά και εξ αποστάσεως. Είναι προφανές ότι η τρόικα προτού πιέσει για την κατάργηση και τη συγχώνευση των Εφοριών θα έπρεπε να είχε πιέσει για την ολοκλήρωση της μηχανοργάνωσης, ώστε να γίνουν σωστά και χωρίς παρενέργειες οι καταργήσεις και οι συγχωνεύσεις.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ