Ανέφικτη εθεωρείτο μέχρι πριν από μερικά χρόνια, μια κινηματογραφική διασκευή του αυτοβιογραφικού μυθιστορήματος του Τζακ Κέρουακ (1922- 1969) «Στον δρόμο» («Οn the road»). Η ανάγκη για μια υπαρξιακή αναζήτηση επιβεβαίωσης από τον κεντρικό ήρωα του μυθιστορήματος, τον Σάλ Πάρανταϊζ (alter ego του Κέρουακ, βεβαίως) μπορεί να τον οδήγησε στο Ντένβερ, στο Σαν Φραντσίσκο, στο Λος Αντζελες, στο Τέξας και στο Μεξικό_ όχι όμως και στην ασημένια οθόνη.

Ωστόσο, το κορυφαίο έργο της «beat generation» που εκδόθηκε για πρώτη φορά το 1957 και με την πάροδο των χρόνων έγινε η Βίβλος της επαναστατημένης γενιάς των beatniks, βρήκε _έστω καθυστερημένα_ τον δρόμο του για τον κινηματογράφο και τώρα είναι μια ολοκληρωμένη ταινία με την σφραγίδα του βραζιλιάνου σκηνοθέτη Βάλτερ Σάλες και του πορτορικανού σεναριογράφου Χοσέ Ριβερα.

Η ταινία _ το τρέιλερ της οποίας κυκλοφόρησε πριν από μερικές ημέρες_ ανοίγει στα τέλη της δεκαετίας του 1940 στην Νέα Υόρκη. Ο Σαλ Πάρανταϊζ, ένας 24χρονος συγγραφέας, γνωρίζει τον Νταν Μοριάρτι, έναν 20χρονο πρώην φυλακισμένο με ευέλικτη ηθική, τρομακτικά ενθουσιασμένο με τη ζωή αλλά και την όμορφη σύζυγό του, Μαίρη Λου. Οι τρεις τους περνούν τις έντονες και γεμάτες αλκοόλ νύχτες τους κάνοντας όνειρα για έναν άλλο κόσμο, ενώ μπροστά τους ανοίγεται ένα συναρπαστικό ταξίδι στους ατέλειωτους αυτοκινητόδρομους των Ηνωμένων Πολιτειών.

Η επιλογή του ντουέτου Σάλες – Ριβέρα δεν έγινε τυχαία. Οι ίδιοι καλλιτέχνες ήταν οι υπεύθυνοι για την δημιουργία της ταινίας «Ημερολόγια μοτοσυκλέτας» όπου μετέφεραν στην μεγάλη οθόνη το οδοιπορικό στη Λατινική Αμερική του Ερνέστο -Τσε- Γκεβάρα παρέα με τον φίλο του, τον Αλμπέρτο Γκρανάδα. Το στοιχείο της περιπλάνησης και της υπαρξιακής αναζήτησης είναι βεβαίως ο κοινός παρονομαστής των δυο ταινιών.

Στο «On the road» πρωταγωνιστεί ο Σαμ Ράιλι (τον γνωρίσαμε στον ρόλο του τραγουδιστή Ιαν Κέρτις των Joy Division στο «Control»), ο Γκάρετ Χέντλουντ, η Κρίστεν Στιούαρτ, η Κίρστεν Ντανστ, ο Βίγκο Μόρτενσεν και η Άλις Μπράγκα.

Το «Στον δρόμο» άφησε εποχή τόσο για το περιεχόμενο όσο και το στιλ γραφής του. Επηρέασε βαθύτατα σημαντικούς αμερικανούς καλλιτέχνες από τον Μπομπ Ντίλαν μέχρι τον Τομ Γουέιτς και από τον Ρόμπερτ Φρανκ ως τον δημοσιογράφο – συγγραφέα Χάντερ Σ. Τόμπσον. Ο θρύλος θέλει τον Κέρουακ να ολοκληρώνει το έργο σε τρεις μόλις εβδομάδες, γράφοντας ακατάπαυστα όχι σε φύλλα αλλά σε ένα και μοναδικό ρολό χαρτιού μήκους 37 σχεδόν μέτρων, σαν να έγραφε γράμμα σ’ ένα φίλο και με ένα ύφος που αντικατοπτρίζει το ρευστό αυτοσχεδιασμό της τζαζ.

Σύμφωνα με την ελληνική εταιρία διανομής τού «Στον Δρόμο», η ταινία βρίσκεται στην τελική ευθεία των υποψήφιων ταινιών που θα διαγωνιστούν στο Φεστιβάλ των Κανών τον ερχόμενο Μάιο. Στις αίθουσες της χώρας μας αναμένεται το Φθινόπωρο του 2012. Το μυθιστόρημα «Στο Δρόμο» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πλέθρον.