«Οι πολιτικοί δεν θα βοηθήσουν αν δεν οργανωθούμε από μόνοι μας. Δεν βλέπουν σοβαρά τον πολιτισμό εκτός αν έχουν πολιτικό κέρδος. Πρέπει να είμαστε πιο ελεύθεροι, πιο απαιτητικοί, πιο θρασείς γιατί οι κρατικοί φορείς δεν αλλάζουν εύκολα». Λόγια σαν τα παραπάνω δεν περιμένεις να τα ακούσεις από πρώην… υπουργό Πολιτισμού, αυτό όμως ακριβώς έχει υπάρξει ο σέρβος ηθοποιός κ. Μπράνισλαβ Λέσιτς, ο οποίος κατά τη διάρκεια της χθεσινής συζήτησης στρογγυλής τραπέζης στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας προέταξε το θέμα της αυτο-οργάνωσης γνωρίζοντας πολύ καλά τα πράγματα από τη σκοπιά της πολιτικής.

Τίτλος της συζήτησης που έγινε στο πλαίσιο του αφιερώματος στον σερβικό κινηματογράφο (πραγματοποιείται στην Ταινιοθήκη) και συντόνισε η κυρία Γκάγκα Ρόσιτς (μεταφράστρια στα σερβικά των ποιημάτων της Κικής Δημουλά) ήταν «Βαλκανικός κινηματογράφος: Προοπτικές, συνεργασίες και συμπαραγωγές». Η όλη προσπάθεια έχει γίνει στο πνεύμα μιας ευρύτερης προσέγγισης Ελλάδας – Σερβίας αλλά και στο πνεύμα των προτάσεων για κοινές δράσεις μεταξύ των δύο χωρών.

Βεβαίως οι περικοπές των κρατικών επιχορηγήσεων στον πολιτισμό δεν είναι καινούργιο νέο. Ο ίδιος ο πρόεδρος του ΔΣ του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου κ. Γιώργος Παπαλιός υπενθύμισε τις δύσκολες οικονομικές συνθήκες που βιώνει επί του παρόντος το ΕΚΚ ως φορέας ενός υπουργείου στο οποίο κατ’ εξοχήν γίνονται περικοπές σε περίοδο κρίσης.

Ωστόσο το ΕΚΚ έχει συντάξει σχέδιο που ενισχύει την προσπάθεια των ελλήνων παραγωγών να αναζητήσουν και να εξασφαλίσουν συμπαραγωγές. «Στην εποχή της κρίσης καλό θα ήταν να δώσουμε βάρος στη δυναμική ανάπτυξη των συνεργασιών, πόσω μάλλον που η Ελλάδα παραδοσιακά στρέφει το βλέμμα προς τα Βαλκάνια» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Γρηγόρης Καραντινάκης, γενικός διευθυντής του ΕΚΚ.

Στην ανάπτυξη τέτοιων πρωτοβουλιών άλλωστε αποσκοπεί και το πρόγραμμα South Eastern Europe Cinema Network, γνωστό και ως See Cinema Network, στο οποίο συμμετέχουν 11 χώρες από τη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Εχει χρηματοδοτήσει ως τώρα 46 μεγάλου μήκους ταινίες, ενώ πρόσφατα συμπεριέλαβε και την ταινία μικρού μήκους στη δομή του. Ωστόσο οι χώρες-μέλη του προγράμματος δεν είναι ακόμη τόσο δραστήριες όσο θα έπρεπε, τόνισε ο γενικός διευθυντής του Κέντρου Κινηματογράφου της Σερβίας κ. Μίρολιουμπ Βούτσκοβιτς.
Η παραγωγός κυρία Ελένη Ακτσίμπαση, παραγωγός από την εταιρεία Phos, αναφέρθηκε στη νέα ταινία της οποίας έχει αναλάβει την παραγωγή, σε σκηνοθεσία Μαρίας Ντούζα, μια ελληνο-σερβική παραγωγή, όπου συμμετέχουν ηθοποιοί και από τις δύο χώρες και η οποία υλοποιείται επίσης με την υποστήριξη της NOVA, της ΕΡΤ, του ΕΚΚ και της Intermedia Network στη Σερβία (οι ελληνοσερβικές παραγωγές που έχουν γίνει ως σήμερα είναι μόλις δύο: οι «Βαλκανικοί κανόνες», 1996, του Ντάρκο Μπάιτς και το «Για δυο ρώγες σταφύλι», 1955, του Μλαντομίρ Ντγιόρντγεβιτς),