Mικρή πτώση 1,4% εμφάνισαν οι πωλήσεις στον κλάδο ενοικιάσεων αυτοκινήτων το 2010 αν και σύμφωνα με μελέτη της Icap η συγκεκριμένη αγορά εμφανίζει ισχυρές άμυνες απέναντι στην κρίση.
Σε αυτό συνέβαλε και το αμετάβλητο μέγεθος του εισερχόμενου τουρισμού την τελευταία διετία που κινεί κυρίως τις βραχυπρόθεσμες μισθώσεις.
Σε ολόκληρη τη χώρα εκτιμάται ότι λειτουργούν κατά προσέγγιση 2.500 επιχειρήσεις ενοικιάσεων αυτοκινήτων.
Η συγκεκριμένη αγορά ωστόσο εμφανίζει υψηλό βαθμό συγκέντρωσης, γεγονός που οφείλεται στην κυριαρχία λίγων εταιρειών και ιδιαίτερα αυτών που κατά κύριο λόγο εκπροσωπούν διεθνή εμπορικά σήματα. Η μελέτη της Icap εξετάζει τόσο την αγορά των βραχυχρόνιων – τουριστικών ενοικιάσεων, όσο και την αγορά των μακροχρόνιων μισθώσεων.
Έντονη είναι και η γεωγραφική συγκέντρωση των επιχειρήσεων του κλάδου, καθώς η πλειοψηφία τους εδρεύει σε τουριστικές περιοχές της χώρας και κυρίως στην Κρήτη, τα Δωδεκάνησα και τα νησιά του Ιονίου.
Αναφερόμενη στην εξέλιξη της ελληνικής αγοράς καθώς και τη διάρθρωσή της, η Διευθύντρια Οικονομικών – Κλαδικών Μελετών της ICAP Group, κ. Σταματίνα Παντελαίου, επεσήμανε τα εξής: «Η συνολική αγορά των ενοικιάσεων αυτοκινήτων σε αξία παρουσίασε μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης της τάξης του 7% την περίοδο 2000-2010, καταγράφοντας ωστόσο δραστική επιβράδυνση του ρυθμού ανάπτυξης το 2008 και μικρή μείωση το 2009 και 2010.
Αναφορικά με την ποσοστιαία συμμετοχή της κάθε κατηγορίας στο σύνολο της αγοράς, οι μακροχρόνιες μισθώσεις αντιπροσωπεύουν το μεγαλύτερο μερίδιο (περίπου 77%) έναντι των τουριστικών – βραχυχρόνιων ενοικιάσεων που κατέλαβαν το υπόλοιπο 23%.
Οι 10 μεγαλύτερες επιχειρήσεις του κλάδου καλύπτουν από κοινού το 70% περίπου της συνολικής αγοράς ενοικιάσεων αυτοκινήτων».
Ο σημαντικότερος προσδιοριστικός παράγοντας της ζήτησης για μακροχρόνιες μισθώσεις είναι η διάδοση του θεσμού του εταιρικού αυτοκινήτου, σε συνδυασμό με την τάση του outsourcing (εκχώρηση συγκεκριμένων λειτουργιών μιας επιχείρησης σε τρίτους).
Από την άλλη πλευρά, το μέγεθος της τουριστικής κίνησης αποτελεί το βασικότερο παράγοντα προσδιορισμού της ζήτησης για τις τουριστικές ενοικιάσεις.
Το μεγαλύτερο μέρος της ζήτησης προέρχεται από τον εισερχόμενο τουρισμό (αλλοδαποί τουρίστες οι οποίοι επισκέπτονται τη χώρα μας για διακοπές ιδιαίτερα κατά τη θερινή περίοδο).
Στα πλαίσια της συγκεκριμένης μελέτης έγινε εκτεταμένη χρηματοοικονομική ανάλυση των επιχειρήσεων του κλάδου βάσει 20 επιλεγμένων αριθμοδεικτών. Επίσης, συνετάχθη ομαδοποιημένος ισολογισμός από 53 αντιπροσωπευτικές επιχειρήσεις του κλάδου για τις χρήσεις 2009 και 2010.
Oπως προέκυψε από την εν λόγω ανάλυση, ελαφρά μείωση κατά 1,4% καταγράφουν οι συνολικές πωλήσεις το 2010 σε σχέση με το 2009, ενώ το μικτό κέρδος μειώθηκε επίσης κατά 4,2%. Ωστόσο, τα λειτουργικά έξοδα μειώθηκαν σημαντικά, γεγονός που οδήγησε σε μεγάλη βελτίωση (27,1%) των λειτουργικών αποτελεσμάτων το 2010.
Σχετικά με το τελικό καθαρό αποτέλεσμα, υπήρξε σημαντική αύξηση των κερδών, γεγονός που οφείλεται κατά κύριο
λόγο στη σημαντική άνοδο των μη λειτουργικών εσόδων.
λόγο στη σημαντική άνοδο των μη λειτουργικών εσόδων.