Τα σχέδια της Google να συγκεντρώσει 60 διαφορετικές πολιτικές προστασίας προσωπικών δεδομένων σε μία και μοναδική έχει προκαλέσει τις αντιδράσεις οργανώσεων προστασίας των δεδομένων σε ολόκληρο τον κόσμο.

Όμως οι νέες αλλαγές στους κανονισμούς που τίθενται σε εφαρμογή από σήμερα 1 Μαρτίου δεν θα είναι ιδιαίτερα «ορατές» από τους χρήστες καθώς αφορούν κυρίως σε κωδικοποιήσεις πρακτικών που εφαρμόζονται εδώ και καιρό.

Ο νέος κανονισμός προστασίας των προσωπικών δεδομένων δεν επιτρέπει στην Google να συλλέγει περισσότερες πληροφορίες για τους χρήστες, αλλά τις επιτρέπει να τις επεξεργάζεται με περισσότερους τρόπους. Πιο συγκεκριμένα ο νέος κανονισμός επιτρέπει στην Google να διαμορφώνει πιο σύνθετα προφίλ των χρηστών χρησιμοποιώντας τις πληροφορίες από τη δραστηριότητα του χρήστη σε έναν αριθμό ιστοσελίδων όπως το YouTube, το Gmail, η Blogger, η Google TV, το κοινωνικό δίκτυο Google+, καθώς και την ιστορία αναζητήσεων του χρήστη από τη μηχανή αναζήτησης της Google.

Τα προφίλ των χρηστών που η συνάθροιση αυτών των πληροφοριών επιτρέπει είναι εξαιρετικά σύνθετα αφού πρόκειται στην ουσία για λεπτομερή ανάλυση των διαδικτυακών συνηθειών τους από τα βίντεο που παρακολουθούν, μέχρι τις ηλεκτρονικές τους επικοινωνίες και το περιεχόμενο των ιστολογίων που πιθανόν να διαθέτουν. Με λίγα λόγια πρόκειται για μια ηλεκτρονική «ακτινογραφία» εμπλουτισμένη όχι μόνο με τις καταναλωτικές συνήθειες των χρηστών αλλά και με τις πολιτικές τους πεποιθήσεις ή τις σεξουαλικές τους προτιμήσεις.

Όπως αντιλαμβάνεται κανείς τα αναλυτικά προφίλ των χρηστών αποτελούν «σκληρό νόμισμα» στον πόλεμο για την προσέλκυση διαφημίσεων στους ιστοστόπους που ανήκουν στην Google και στον ανταγωνισμό της με άλλους διαδικτυακούς γίγαντες όπως το Facebook.

Τα οφέλη για την Google είναι προφανή, όμως τα οφέλη για τους χρήστες αμφισβητούνται και μάλιστα πολλοί κατηγορούν την Google επειδή δεν τους δίνει τη δυνατότητα να αποδεχθούν ή να αρνηθούν τους νέους κανονισμούς.