Τον ψήφισαν ως «κορυφαίο των κορυφαίων» , τον καλύτερο πιλότο του ΝΑΤΟ. Είναι επισμηναγός της Πολεμικής Αεροπορίας με 2.000 ώρες πτήσης στο ενεργητικό του και εκπαιδευτής πιλότων για τις αναχαιτίσεις στο Αιγαίο, στο Σχολείο Οπλων Τακτικής, δηλαδή στο «ελληνικό Τop Gun» της Ανδραβίδας. Ο επισμηναγός (ι) κ. Χ. Εσκίογλου από τον Πειραιά, με οικογενειακές ρίζες από τη Μικρά Ασία, εξελέγη από τους συναδέλφους του όλων των χωρών του ΝΑΤΟ ως καλύτερος εκπαιδευτής σε αποστολές αέρος-αέρος (αερομαχίες ή «dogfights» όπως λέγονται στη γλώσσα των πιλότων) και ταυτόχρονα ως καλύτερος εκπαιδευτής σε αποστολές κρούσης αέρος- εδάφους. Το σημαντικότερο είναι ότι ανάμεσα σε αυτούς που τον εξέλεξαν ως καλύτερο πιλότο περιλαμβάνονται και τούρκοι πιλότοι των F-16 και F-4, με τους οποίους ο επισμηναγός Εσκίογλου, χειριστής ενός F-16 block52, ήρθε πολλές φορές στο παρελθόν αντιμέτωπος, φτερό με φτερό, πετώντας με υπερηχητική ταχύτητα στα 15.000 πόδια πάνω από το Αιγαίο.

Ιπτάμενος και τζέντλεμαν

Παρά την τιμητική διάκριση που έχει λάβει, τις δεκάδες αερομαχίες στις οποίες συμμετείχε στο Αιγαίο και τις επιτυχείς αναχαιτίσεις τουρκικών αεροσκαφών, ο βραβευμένος επισμηναγός εμφανίζεται αρκετά φειδωλός στις δηλώσεις του: «Θα ήθελα πρώτα απ΄ όλα να τονίσω ότι αναφορές όπως “ο καλύτερος πιλότος του ΝΑΤΟ” δεν είναι ρεαλιστικές,ιδιαίτερα όταν κατηγορηματικά θα ήθελα να τονίσω ότι δεν θεωρώ τον εαυτό μου ότι είναι ούτε καν στους καλύτερους της Πολεμικής Αεροπορίας» λέει ο επισμηναγός Εσκίογλου στο «Βήμα» με μια αξιοσημείωτη σεμνότητα- οι συνάδελφοί του στην Ανδραβίδα τον χαρακτηρίζουν «ιπτάμενο και τζέντλεμαν». Και σπεύδει αμέσως να συμπληρώσει: «Εχω στο μυαλό μου πολλούς συναδέλφους, μεγαλύτερους και μικρότερους,τους οποίους θεωρώ καλύτερους σε όλα τα επίπεδα.Γενικότερα θα ήθελα να ξέρετε ότι οι ιπτάμενοι της Πολεμικής Αεροπορίας, αλλά και το υπόλοιπο προσωπικό,διακρίνονται για τον επαγγελματισμό τους. Οποτεδήποτε χρειαστεί να δείξουν τις ικανότητές τους τα καταφέρνουν, έχοντας επιδόσεις του μέσου όρου σε εθνικό αλλά και σε νατοϊκό επίπεδο» .

Το σημαντικότερο ωστόσο, το οποίο μάλλον για λόγους σεμνότητας και χαρακτήρα ο επισμηναγός δεν αναφέρει, είναι ότι η Πολεμική Αεροπορία και ο ίδιος προσωπικά κέρδισαν αυτή τη διάκριση για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, γεγονός που πρώτη φορά συμβαίνει στο ΝΑΤΟ και στο εκπαιδευτικό του πρόγραμμα με την αεροπορική ονομασία Τactical Leadership Ρrogram (ΤLΡ). Σκοπός του προγράμματος είναι να αυξήσει την αποτελεσματικότητα των νατοϊκών αεροπορικών δυνάμεων μέσω της ανάπτυξης ικανοτήτων ηγεσίας, σχεδίασης αποστολών, προ πτήσης ενη μέρωσης, πτήσης, αλλά και απενημέρωσης.

Το ΤLΡ εδρεύει στην πόλη Αλμπαθέτε της Ισπανίας και περιλαμβάνει, όπως αναφέρει ο επισμηναγός, πτητική και ακαδημαϊκή εκπαίδευση. Η διάρκεια της πτητικής εκπαίδευσης είναι τέσσερις εβδομάδες και εκτελούνται πέντε εκπαιδευτικές σειρές τον χρόνο. Κατά τη διάρκεια καθεμίας γίνεται προσπάθεια ώστε οι συμμετέχοντες να βελτιώσουν τα ηγετικά τους προσόντα σε επίπεδο τακτικής. Δίνεται επίσης και η δυνατότητα εξέλιξης τακτικών σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο μέσα σε ένα πολυεθνικό περιβάλλον. Και σαν να μην έφταναν αυτές οι διακρίσεις, οι νατοϊκοί τού ανέθεσαν να είναι επικεφαλής του σημαντικότερου μέρους του προγράμματος του ΤLΡ, του τμήματος Αir to Αir, για περίπου έναν χρόνο! Πρόκειται για ένα δύσκολο νατοϊκό πρόγραμμα, με δύσκολες αποστολές (από αποστολές εναέριας απαγόρευσης, εγγύς αποστολής υποστήριξης, καταστροφής εχθρικής αεράμυνας έως αποστολές για έρευνα και διάσωση, μάχης σε συνθήκες ημέρας και νύχτας), που απαιτούν εκτός από το πνεύμα του ιπτάμενου και υψηλές διοικητικές ικανότητες, στις οποίες ο επισμηναγός ψηφίστηκε απ΄ όλους ως ο καλύτερος.

Από τις αερομαχίες φίλοι στο ΝΑΤΟ

Στα νατοϊκά προγράμματα και στις ασκήσεις οι έλληνες πιλότοι τις περισσότερες φορές είναι υποχρεωμένοι να συνεργάζονται με τους τούρκους πιλότους, αφού και η Τουρκία είναι χώρα-μέλος του ΝΑΤΟ και σε τέτοια νατοϊκά προγράμματα (να σημειωθεί ότι χρηματοδοτούνται αδρά από τα ενδιαφερόμενα κράτη-μέλη για να συμμετάσχουν) δεν χάνει την ευκαιρία να συμμετέχει: «Η συμπεριφορά των Τούρκων στις νατοϊκές ασκήσεις είναι συνήθως φιλική και επαγγελματική. Δεν κάνουμε ποτέ συζητήσεις για τις πτήσεις ή τις παραβιάσεις στο Αιγαίο, ούτε γίνεται αναφορά για αερομαχίες. Υπάρχει γενικά καλό κλίμα, δεν υπάρχει καθόλου επιθετικότητα» βεβαιώνει ο κ. Εσκίογλου.

Ολα αυτά βεβαίως συμβαίνουν σε νατοϊκές βάσεις, στις οποίες τα νατοϊκά αεροσκάφη πετούν με κοινά αναγνωριστικά ηλεκτρονικά σήματα και συνεργάζονται σε κοινές ασκήσεις. Δεν συμβαίνει βεβαίως το ίδιο στο Αιγαίο, με τις συχνές παραβιάσεις του εθνικού εναέριου χώρου και τις παραβάσεις των κανόνων διεθνούς αεροπλοΐας στο FΙR Αθηνών από τα τουρκικά μαχητικά. Οπου η ένταση αυξάνεται, όπου οι μηχανές των μαχητικών δουλεύουν στο φουλ, όπου οι πιλότοι εγκλωβίζουν στα ραντάρ τους αντιπάλους τους, όπου τα φωτοπολυβόλα των αεροσκαφών βρίσκονται συνεχώς σε δράση, όπου τα «G» και οι αντοχές των χειριστών εκτοξεύονται στα ύψη.

«ΚΑΛΟΙ ΚΑΙ ΙΚΑΝΟΙ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΑΙΓΑΙΟ»

Πώς αλήθεια αξιολογεί τους τούρκους πιλότους ένας εκπαιδευτής πιλότων,ο«καλύτερος εκπαιδευτής επί συνόλου 16 νατοϊκών εκπαιδευτών», όπως αναφέρεται στις διακρίσεις του ΝΑΤΟ;

Ποιες είναι οι επιδόσεις των τούρκων πιλότων όταν παραβιάζουν το FΙR Αθηνών ή όταν πετούν σε χαμηλό ύψος πάνω από ελληνικά νησιά και βραχονησίδες; Ο επισμηναγός στην αρχή αποφεύγει να απαντήσει και τελικά προτιμά να δώσει μια γενική απάντηση:

«Υπάρχουν καλοί και ικανοί σε όλες τις δουλειές.Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και στο Αιγαίο». Αυτή την απάντηση επιλέγει να δώσει, άλλωστε είναι αξιωματικός της Πολεμικής Αεροπορίας και γνωρίζει ότι δεν επιτρέπονται ούτε δηλώσεις ούτε δημόσιες κρίσεις.Αυτά που γνωρίζει και ζει στο Αιγαίο τα σημειώνει και τα αποστέλλει ως απόρρητα σήματα στην υπηρεσία του για τα περαιτέρω.Οταν όμως ερωτάται πόσο επικίνδυνη έχει γίνει η κατάσταση στο Αιγαίο, απλώς αναφέρει:«Το έχει δείξει η Ιστορία.Πολλές φορές τα αεροσκάφη που πετούν πάνω από το Αιγαίο είναι οπλισμένα…».

ΤΟ «ΤOP GUN» ΘΕΛΕΙ ΘΥΣΙΕΣ

Το νατοϊκό πρόγραμμα δεν ήταν εύκολη υπόθεση για τους πιλότους των χωρώνμελών του ΝΑΤΟ.«Η εκπαίδευση είναι ενιαία για όλους όσοι συμμετέχουν, με μικρές διαφοροποιήσεις ανάλογα εάν η συμμετοχή έχει κύριο ρόλο την αναχαίτιση ή τον βομβαρδισμό»σημειώνει και δίνει ίσως για πρώτη φορά για μάχιμο πιλότο μαχητικού αεροσκάφους τα στοιχεία που πρέπει να έχει ένας χειριστής ώστε να διακριθεί σε ένα ανώτατο αεροπορικό επίπεδο:«Το φυσικό ταλέντο και η έμφυτη ικανότητα μετρούν σε μεγάλο βαθμό, ιδιαίτερα στα πρώιμα στάδια εκπαίδευσης ενός ιπταμένου. Η καθημερινότητα ενός ιπτάμενου πρώτης γραμμήςλόγω των απαιτήσεων των σύγχρονων συστημάτων και όπλων είναι συνυφασμένη με το διάβασμα και τη μελέτη της σχετικής βιβλιογραφίας. Επομένως η προσωπική μου ζωή είναι περιορισμένηκαι ως εκ τούτου ο ελεύθερος χρόνος που υπάρχει είναι ελάχιστος» αναφέρει, χωρίς να θέλει να υπεισέλθει σε λεπτομέρειες.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ