Οι ασφαλιστικές επιχειρήσεις για χρόνια πίεζαν τις εκάστοτε κυβερνήσεις να προχωρήσουν στη μεταρρύθμιση του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης. Τούτο όμως συνέβη πέρυσι. Σε μια συγκυρία εξαιρετικά δυσμενή. Η οικονομική κρίση δεν «σάρωσε» μόνο το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης, αλλά και τα εισοδήματα, κυρίως τα μεσαία, δηλαδή αυτά από τα οποία οι ασφαλιστικές εταιρείες αντλούν τους πελάτες τους. Παράλληλα τον Σεπτέμβριο του 2009 ανακλήθηκαν οι άδειες λειτουργίας των εταιρειών του ομίλου Ασπίς Πρόνοια και η ασφαλιστική αγορά «βυθίστηκε» σε μια κρίση αξιοπιστίας- η οποία συμπεριέλαβε «δικαίους και αδίκους».
Σε έναν βαθμό η αξιοπιστία βελτιώθηκε με την ανάληψη της εποπτικής αρχής από την Τράπεζα της Ελλάδος, αλλά σίγουρα έχουν πολύ δρόμο μπροστά τους ώσπου να φθάσουν στα προ του Σεπτεμβρίου του 2009 επίπεδα. Δεν έφθαναν όμως όλα αυτά, ήλθε και η κοινοτική οδηγία Solvency ΙΙ, που αφορά την ενίσχυση της κεφαλαιακής επάρκειας των ασφαλιστικών επιχειρήσεων.
Σίγουρα λοιπόν η συγκυρία δεν είναι καθόλου καλή, την ίδια στιγμή που η μεταρρύθμιση του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης «απελευθερώνει» χώρο στην ιδιωτική ασφάλιση. Μόνο που στην παρούσα φάση έχουν λιγοστέψει εκείνοι στους οποίους μπορούν να απευθυνθούν οι ασφαλιστικές εταιρείες. Και είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι όλο και περισσότεροι ασφαλισμένοι, αφού ξόδεψαν τις τραπεζικές καταθέσεις τους για να αντιμετωπίσουν τις άμεσες βιοτικές τους ανάγκες, προχωρούν στο «σπάσιμο» των συμβολαίων ζωής- προφανώς επί ζημία τους, αλλά φαίνεται πως δεν έχουν άλλη διέξοδο. Ο υψηλός δείκτης ακυρωσιμότητας των συμβολαίων ζωής είναι ίσως το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν σήμερα οι ασφαλιστικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο.
Αποτελεί πάντως κοινή πεποίθηση ότι όσες εταιρείες κατορθώσουν να περάσουν τη σημερινή δύσκολη κατάσταση θα έχουν ένα εξαιρετικά ευοίωνο μέλλον. Ετσι κι αλλιώς το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης συρρικνώνεται όλο και περισσότερο. Ολες όμως οι εταιρείες του κλάδου ζωής επιχειρούν να ανταποκριθούν στις ανάγκες που δημιουργεί η σημερινή οικονομική κατάσταση, προσφέροντας νέα προϊόντα, ευέλικτα και κυρίως «μονταρισμένα» στα νέα κοινωνικά δεδομένα, προσπαθώντας με έναν μάλλον επιθετικό τρόπο να αντιμετωπίσουν τις ιδιαίτερες και εξαιρετικές προκλήσεις της περιόδου.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ