Μια σειρά από αστοχίες του επιτελείου του, έφεραν τη περασμένη εβδομάδα τον υπουργό Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας κ. Μ. Χρυσοχοΐδη σε μετωπική αντιπαράθεση με την ευρωπαϊκή επιτροπή ανταγωνισμού, προκαλώντας μια δυσάρεστη κατάσταση στη κυβέρνηση, που έμοιαζε πολύ με την περιπέτεια του «βασικού μετόχου» που αντιμετώπισε η κυβέρνηση Καραμανλή. Το προσχέδιο του νέου νόμου περί ανταγωνισμού που έδωσε στη δημοσιότητα η κυβέρνηση, προκάλεσε την έντονη αντίδραση των Βρυξελλών επειδή ορισμένες διατάξεις του, κινούντο στην αντίθετη κατεύθυνση από την κοινοτική νομοθεσία. Στο υπουργείο Ανάπτυξης έφθασε μια κατεπείγουσα επιστολή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αναγκάζοντας τη κυβέρνηση να προχωρήσει στην αναδιατύπωση των συγκεκριμένων ρυθμίσεων πριν ξεκινήσουν οι διαδικασίες παραπομπής στο ευρωπαϊκό δικαστήριο. Αλλά τα προβλήματα δεν σταματούν εδώ. Επιφυλάξεις για το συγκεκριμένο νομοσχέδιο εκφράζουν και τα μέλη της Εθνικής Αρχής Ανταγωνισμού που λειτουργεί με διαδικασίες ανεξάρτητης αρχής, αλλά και οι εργαζόμενοι στην επιτροπή ανταγωνισμού, οι οποίοι εξέδωσαν για πρώτη φορά ανακοίνωση για να αποδοκιμάσουν μια κυβερνητική πρωτοβουλία.
Σύμφωνα με τα μέλη της επιτροπής ανταγωνισμού, αλλά και τους εργαζομένους που απασχολούνται σε αυτήν, τα 53 άρθρα του νέου νόμου που τέθηκε σε διαβούλευση από τον κ. Μ. Χρυσοχοϊδη, παραβιάζουν στην ουσία την ανεξαρτησίας της επιτροπής ανταγωνισμού, καθώς αναμιγνύεται η κυβέρνηση στις υποθέσεις που εξετάζει, διορίζει τη διοίκησή της και αποκτά δικαίωμα πρόσβασης στα απόρρητα αρχεία της.
Η σημαντικότερη διαφωνία της Επιτροπής Ανταγωνισμού, εστιάζεται στη διάταξη με την οποία στερείται από την επιτροπή το δικαίωμα να επιβάλλονται πρόστιμα στις επιχειρήσεις που θα συλλαμβάνονται να κερδοσκοπούν ή να παραβιάζουν τους όρους του ελεύθερου ανταγωνισμού. Σύμφωνα με την αρχική διάταξη, επιβολή προστίμων θα επιτρεπόταν μόνο αν μια επιχείρηση υποτροπίαζε, δηλαδή διαπιστωνόταν για δεύτερη φορά να παραβιάζει τη νομοθεσία. Αυτή όμως ήταν και η σημαντικότερη ένσταση της ευρωπαϊκής επιτροπής ανταγωνισμού και για τον λόγο αυτό, ο υπουργός Ανάπτυξης έδωσε εντολή να αποσυρθεί.
Τι είχε συμβεί; Όπως διαπιστώθηκε η συγκεκριμένη διάταξη ενσωματώθηκε στο νομοσχέδιο με πρωτοβουλία ενός συνεργάτη του υπουργού, ο οποίος θέλησε να ικανοποιήσει σχετικό αίτημα των επιχειρήσεων που τρέμουν τους ελέγχους της επιτροπής ανταγωνισμού. Επειδή όμως δημιουργείτο η εντύπωση ότι η διάταξη αυτή αποτελούσε το αντάλλαγμα για τις μειώσεις των τιμών που ανακοίνωσαν ορισμένες επιχειρήσεις, για τον κ. Χρυσοχοΐδη θεωρήθηκε και ζήτημα ηθικής τάξης που θα έπρεπε άμεσα να αποκατασταθεί.
Από την άλλη πλευρά, ο υπουργός Ανάπτυξης εμφανίζεται αποφασισμένος να επιμείνει στις διατάξεις του νέου νόμου που εισηγήθηκε στο υπουργικό συμβούλιο, αδιαφορώντας για τις ενστάσεις της επιτροπής ανταγωνισμού. Μιλώντας στο «Βήμα» ο κ. Χρυσοχοΐδης υπογραμμίζει ότι δεν έχει καμιά πρόθεση αντικατάστασης του προέδρου της Επιτροπής κ. Δ. Κυριτσάκη, πρώην πρόεδρο της Ένωσης Δικαστών και Εισαγγελέων, τον οποίο διόρισε η προηγούμενη κυβέρνηση. Διαψεύδει επίσης τη πληροφορία που κυκλοφορεί ευρέως στα υπουργικά γραφεία, ότι ο υπουργός θα ήθελε για το αξίωμα αυτό τον στενό συνεργάτη του κ. Ι. Διώτη.
Ταυτόχρονα ο κ. Χρυσοχοΐδης υπερασπίζεται τις νέες διατάξεις του νομοσχεδίου του, θεωρώντας υπερβολικές τις εκτιμήσεις της επιτροπής ότι ακυρώνει την ανεξαρτησία της και την οικονομική της αυτοτέλεια.
Οι ενστάσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού
Σύμφωνα με πληροφορίες η επιτροπή ανταγωνισμού θα εκδηλώσει και δημοσίως τις αντιρρήσεις της, ενώ έχει ήδη αποστείλει στον υπουργό πολυσέλιδο υπόμνημα, στο οποίο επισημαίνει:
1. Η πολιτική προστασίας του ελεύθερου ανταγωνισμού, δεν είναι πλέον αποκλειστικό προνόμιο της εθνικής αρχής, αλλά συμπληρωματική των δράσεων του υπουργείου.
2. Το υπουργείο Ανάπτυξης καθορίζει στο εξής τις προτεραιότητες δράσης και τους στρατηγικούς στόχους της επιτροπής, με αποτέλεσμα να καθορίζει πλέον η κυβέρνηση ποιες υποθέσεις θα ερευνηθούν κατά προτεραιότητα.
3. Διατυπώνεται η διαφωνία της επιτροπής ανταγωνισμού στο δικαίωμα που αποκτά η κυβέρνηση να ζητά απόρρητες πληροφορίες, καθώς αυτές μπορούν στη συνέχεια να διαρρεύσουν από το λοιπό πολιτικό προσωπικό και να γίνουν αντικείμενο επιχειρηματικής κατασκοπίας.
4. Εκφράζονται ενστάσεις για τον διορισμό του Γενικού Διευθυντή απ ευθείας από τον υπουργό Ανάπτυξης, αλλά και για τη δυνατότητα που έχει να αντικαταστήσει τα μέλη της Εθνικής Αρχής εντός δύο μηνών μετά τη ψήφιση του νόμου.
Όλα αυτά συνθέτουν μια εικόνα ουσιαστικής αποδυνάμωσης της Εθνικής Αρχής Ανταγωνισμού, υποστηρίζει σύμφωνα με πληροφορίες ο επικεφαλής της κ. Δ. Κυριτσάκης, ο οποίος υπογραμμίζει στους συνομιλητές του πως, αν για οποιοδήποτε λόγο αισθανθεί ότι δεν μπορεί πλέον να ανταποκριθεί στην αποστολή του, τότε δεν έχει κανένα λόγο να συνεχίσει να ασκεί τα καθήκοντά του. Προσθέτει μάλιστα, ότι η πρωτοβουλία της κυβέρνησης σε μια περίοδο που το επιχειρηματικό περιβάλλον στη χώρα αναδιατάσσεται, εγκυμονεί κινδύνους για τη λειτουργία υγιούς και ελεύθερου ανταγωνισμού και δημιουργεί συνθήκες αναρχίες, όμοιες με αυτές που επικρατούσαν στη χώρα πριν το 1995 που δεν υπήρχε κανένας ουσιαστικός έλεγχος στην αγορά.