Επιστολή διαμαρτυρίας προς τον πρόεδρο του ΟΛΠ κ. Γ. Ανωμερίτη με κοινοποίηση στους υπουργούς Θαλάσσιων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας, Πολιτισμού και Τουρισμού κ.κ. Ι. Διαμαντίδη και Π. Γερουλάνο καθώς και στον πρόεδρο του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού (ΕΟΤ) κ. Ν. Κανελλόπουλο και τον Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), απέστειλε η Γενική Πανελλαδική Ομοσπονδία Επιχειρήσεων Τουρισμού (ΓΕΠΟΕΤ), σχετικά με την πρόσφατη απόφαση σημαντικής αύξησης των λιμενικών τελών που θα χρεώνει από το 2011 ο ΟΛΠ στα κρουαζιερόπλοια που προγραμματίζουν και εκτελούν τις ελληνικές κρουαζιέρες με βάση (homeport) τον Πειραιά. Η ΓΕΠΟΕΤ εστιάζει την κριτική της στα λιμενικά τέλη που πλήρωνε εφέτος και θα πληρώνει από το 2011 ένας επιβάτης με βάση στοιχεία που συγκέντρωσε από τον χώρο.
«Οποιοιδήποτε φόροι όταν επιβάλλονται στα κρουαζιερόπλοια που εκτελούν τις ελληνικές κρουαζιέρες οι οποίες αποτελούν μέρος ενός τουριστικού πακέτου στην Ελλάδα, είναι επόμενο να μετακυλύωνται στον τουρίστα καταναλωτή» αναφέρεται στην επιστολή. Παράλληλα υπογραμμίζεται ότι η Τουρκία έχει τριπλασιάσει τον αριθμό τουριστών στο διάστημα 2000-2009, φθάνοντας στα 26 εκατ. τουρίστες, σε αντίθεση με τον τουρισμό στη χώρα που παραμένει σχεδόν στα ίδια επίπεδα. Την ίδια ώρα τονίζεται ότι οι τέσσερις εταιρίες κρουαζιεροπλοίων που δραστηριοποιούνταν στην Ελλάδα «παρ’ όλες τις προσπάθειες να κρατηθούν στην αγορά σιγά-σιγά (προφανώς γιατί δεν βοηθήθηκαν από το κράτος) έσβησαν» και σήμερα υπάρχει μία μόνο εταιρία με homeport τον Πειραιά.
Αναφερόμενη στη μετακύλυση των αυξήσεων στον τουρίστα, η ΓΕΠΟΕΤ καταλήγει ότι «ένας αριθμός τουριστών εάν έχει κάνει κράτηση, πιθανόν θα την ακυρώσει και εάν δεν έχει κάνει θα προτιμήσει άλλο προορισμό γιατί το ελληνικό προϊόν γίνεται ακριβότερο», προσθέτοντας ότι «αυτή «αυτή η δυσμενής εξέλιξη σ’ αυτόν τον χώρο, της ελληνικής κρουαζιέρας, που αποτελεί κομμάτι του ελληνικού τουρισμού με μεγαλύτερο κατά κεφαλήν έσοδο σε σύγκριση με το αντίστοιχο του παραθεριστικού τουρισμού θα πλήξει ανεπανόρθωτα τον ελληνικό τουρισμό σε αυτή τη δύσκολη στιγμή, με το ερώτημα και τον φόβο αν θα μπορέσουν και αυτά τα λίγα πλοία με homeport τον Πειραιά με ελληνική σημαία να παραμείνουν στην Ελλάδα ή εκ των πραγμάτων θα αναγκαστούν να αλλάξουν έδρα και να χρησιμοποιούν ως homeport λιμάνι άλλης χώρας».
Στον πίνακα που ακολουθεί φαίνεται η αύξηση σε σύγκριση με τα ευθέως ανταγωνιστικά λιμάνια της Κωνσταντινούπολης και του Κουσάντασι.
Πειραιάς | 2010 | 2011 | Αύξηση |
Επιβάτης Transit | 0.873 Ευρώ | 3 Ευρώ | 244% |
Επιβάτης in (Home Port) | 4.742 Ευρώ | 8.4 Ευρώ | 77% |
Επιβάτης out (Home Port) | 4.742 Ευρώ | 8.4 Ευρώ | 77% |
2010 | Κωνσταντινούπολη | Κουσάντασι |
Επιβάτης Transit | 1.4 Ευρώ | 3.5 Ευρώ |
Επιβάτης in (Home Port) | 3.5 Ευρώ | 3.5 Ευρώ |
Επιβάτης out (Home Port) | 2.10 Ευρώ | 3.5 Ευρώ |
Πηγή: ΓΕΠΟΕΤ