Ομιλία Δημήτρη Κουσελά Υφυπουργού Οικονομικών στην Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη συζήτηση του κρατικού προϋπολογισμού 2011

Ο Προϋπολογισμός που συζητάμε σήμεραείναι ένας προϋπολογισμός έκτακτης ανάγκης.

Ενας Προϋπολογισμός συνέπειας, διαφάνειας και συνέχειας στην επίπονη πορεία που ξεκινήσαμε πριν από ένα χρόνο.

Ένας Προϋπολογισμός που εντάσσεται σε ένα συνολικότερο σχέδιο διαρθρωτικών αλλαγών και μεταρρυθμίσεων για την έξοδο της χώρας από την κρίση.

Ωστόσο, αρκετοί συνάδελφοι φαίνεται να εξαντλούν τον προβληματισμό τους σ’ ένα στείρο καταγγελτικό λόγο, σε μία ισοπεδωτική κριτική επί δικαίων και αδίκων, δίχως να αναλογιστούν, έστω και για λίγο:

· Τι έφταιξε και πώς φτάσαμε, πριν από μερικούς μήνες, να χρειαζόμαστε κατεπειγόντως τον μηχανισμό στήριξης, το μνημόνιο και τα 110 δισ. των πιστωτών μας;

· Είναι ή δεν είναι αλήθεια, πως χωρίς τον μηχανισμό και τα ποσά αυτά, θα είχαμε χρεοκοπήσει, με καταστροφικές συνέπειες για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις ολόκληρης της χώρας;

Θυμάστε τι εμπόδια συνάντησε μπροστά του ο Γιώργος Παπανδρέου, τι μάχες αναγκάστηκε να δώσει προκειμένου να πείσει τους εταίρους μας στην Ευρώπη και ιδιαίτερα τους Γερμανούς για τον μηχανισμό.

Είναι εύκολο να στοχοποιεί κανείς το μνημόνιο, τις δεσμεύσεις και τα δυσάρεστα μέτρα.

Το δύσκολο είναι να μιλήσει για την «ταμπακιέρα», για τα αίτια που μας έφεραν εδώ.

Τι έφταιξε, αλήθεια, και το δημόσιο χρέος έφτασε από 169 δισ. στα 300 δισ. ευρώ;

Πώς το έλλειμμα από 9,8 δισ. έφτασε στα 36,2 δισ. ευρώ;

Τι έφταιξε και το 2009 οι δαπάνες του προϋπολογισμού ανέβηκαν στα 84 δισ. ευρώ, ενώ τα έσοδα έπεφταν στα 49 δισ. ευρώ;

Τι έφταιξε και η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας καταβαραθρώθηκε τα τελευταία χρόνια;

Τι έφταιξε και από ρυθμούς ανάπτυξης μέχρι και 5% του ΑΕΠ ετησίως, φθάσαμε σήμερα σε ύφεση;

Πού ήταν αυτή η «θωρακισμένη οικονομία» που έλεγε και ξανάλεγε ο κ. Αλογοσκούφης τον Οκτώβριο του 2009;

Αυτή ήταν η περίφημη «επανίδρυση» του κράτους, με την πελατειακή σπατάλη και τη διαφθορά να κυριαρχούν παντού;

Τι έφταιξε και η χώρα μας έπιασε ρεκόρ ανυποληψίας με αποτέλεσμα οι αγορές να μας κλείσουν τις πόρτες της χρηματοδότησης;

Φταίμε εμείς, που ενημερώσαμε τους πολίτες και την κοινή γνώμη για τις πραγματικές διαστάσεις του προβλήματος, ή η προηγούμενη Κυβέρνηση, αυτή που δημιούργησε το πρόβλημα;

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι.

Σε κανένα δεν αρέσει να έχει μνημόνια, επιτηρητές και δεσμεύσεις.

Εχει όμως κανείς την ψευδαίσθηση πως οι δανειστές μας, το ΔΝΤ και η Ε.Ε, θα μας έδιναν «λευκή επιταγή», για να συνεχίσουμε στα ίδια;

Εάν λοιπόν θέλουμε να αναιρέσουμε το μνημόνιο, θα πρέπει, πρώτα απ’ όλα, να αναιρέσουμε τους λόγουςπου μας οδήγησαν σ’ αυτό.

Ομως, μέχρι τώρα δεν ακούσαμε τέτοιες προτάσεις από την αξιωματική αντιπολίτευση, ούτε από τα άλλα κόμματα, μολονότιτις περιμέναμε με πραγματικό ενδιαφέρον.

Η αναδιάρθρωση του χρέους ή η στάση πληρωμών δεν είναι πρόταση είναι καταστροφή.

Ακούσαμε τη Ν.Δ. να προβάλλει ένα «άλλο μίγμα πολιτικής», ένα νέο οικονομικό πρότυπο.

Πραγματικά ενδιαφέρον…

Δεν μας λέει, όμως, ποιο ακριβώς είναι το πρότυπο αυτό;

Με ποιους όρους και με ποιες προϋποθέσεις μπορεί να συγκροτηθεί;

Πώς θα χρηματοδοτηθεί;

Για όλα αυτά ακούσαμε γενικολογίες, συνθηματολογία, κοινοτοπίες και αντιφάσεις.

Την ώρα που όλοι αποδέχονται πως χρειάζεται μείωση των δαπανών, η ΝΔ προτείνει την αύξησή τους.

Παράλληλα, ζητά και μείωση της φορολογίας σε συγκεκριμένους τομείς, επομένως μείωση των εσόδων χωρίς να προτείνει τι θα αντισταθμίσει αυτή τη μείωση.

Ομως, όπως καταλαβαίνετε αγαπητοί συνάδελφοι, με τέτοιες επιλογές δεν μειώνεται το έλλειμμα. Αντιθέτως, αυξάνεται.

Μετά μας λένε, οι συνάδελφοι της Ν.Δ, πως «αυτό το σχέδιο δεν το κατάλαβε το ΠΑΣΟΚ».

Υπάρχει, δηλαδή, κάποιος άλλος που το κατάλαβε;

Ξεκαθαρίζω, εδώ, πως η άσκηση κριτικής στην παράταξη της Ν.Δ. δεν γίνεται για λόγους κομματικής αντιπαράθεσης, ούτε για καταλογισμό του πολιτικού κόστους.

Στις σημερινές συνθήκες, κάτι τέτοιο ελάχιστα θα ενδιέφερε τον ελληνικό λαό.

Αυτά που ζητούν από μας οι πολίτες είναι:

· Εθνική στρατηγική για έξοδο από την κρίση

· Συστράτευση και συμμετοχή όλων των πολιτικών δυνάμεων του τόπου σε αυτή την πορεία

· Δίκαιη κατανομή των βαρών

Εδώ, λοιπόν, δεν νομιμοποιείται κανείς να κάνει τον αδιάφορο, να… «σφυρίζει κλέφτικα» ή να τα ρίχνει στον διπλανό του, για να μην αναλάβει τις ευθύνες του.

Σήμερα το πολιτικό σύστημα, τα κόμματα και οι κοινωνικοί φορείς, πρέπει να αρθούν στο ύψος των περιστάσεων.

Οι θυσίες των πολιτών πρέπει να πιάσουν τόπο. Η χώρα πρέπει να μπει στον δρόμο της ανάπτυξης.

Μιας ανάπτυξης με προοπτική, που δεν θα στηρίζεται σε σπατάλες και δανεικά.

Μιας ανάπτυξης που περνά και μέσα από τη μείωση των ελλειμμάτων και μέσα από την ανάκτηση της αξιοπιστίας και της πιστοληπτικής ικανότητας της χώρας μας.

Εάν αυτό το δρόμο δεν τον βαδίσουμε όλοι μαζί, αυτό οι πολίτες δεν θα μας το συγχωρήσουν ποτέ!

Είναι η τελευταία ευκαιρία που έχει το πολιτικό μας σύστημα.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Δεν νοείται δημοσιονομική εξυγίανση και προοπτική ανάπτυξης, δίχως την αναγκαία ανάταξη των εσόδων, με διεύρυνση, κυρίως, της φορολογικής βάσης και περιορισμό της φοροδιαφυγής.

Το 2010, με ύφεση4% ΑΕΠ, πετύχαμε αύξηση εσόδων 4,5% και διψήφιους ρυθμούς αύξησης του ΦΠΑ από τον Σεπτέμβριο και μετά, την ίδια στιγμή που ο τζίρος του εμπορίου έπεφτε κατά 10%.Στην Ιρλανδία, με ύφεση 2%, τα έσοδα συρρικνώθηκαν κατά 8%.

Ειδικά ο ΦΠΑ, απέδωσε. Δεν επιβεβαιώνονται, εδώ, όσοι λένε πως η αύξηση των συντελεστών οδηγεί αναπόφευκτα σε μείωση των εσόδων.

Στην απόδοση του ΦΠΑ συνέβαλαν και οι πολίτες, το «κίνημα των αποδείξεων» που προσέφερε πολλά στην προσπάθειά μας.

Ηδη εξετάζουμε το ενδεχόμενο χορήγησης επιπλέον θετικού κινήτρου για τη χρήση της νέας ηλεκτρονικής κάρτας συναλλαγών και συλλογής αποδείξεων.

Εκείνο, όμως, που προέχει είναι να καταλάβουν οι πολίτες πως η μάχη για τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης και την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, είναι υπόθεση όλων.

Αυτό πρέπει να είναιτο σημαντικότερο κίνητρο, για κάθε συνειδητό πολίτη.

Συνολικά στο 11μηνο, τα έσοδα αυξήθηκαν κατά 5,1% έναντι ετήσιου στόχου 6% και διαμορφώθηκαν στα 45,5 δισ. ευρώ.

Από την περαίωση, που είναι ακόμα σε εξέλιξη, έχουμε ήδη εισπράξει 800 εκ. ευρώ, για βεβαιωμένα ποσά που ξεπερνούν το 1,7 δισ. ευρώ, ενώ πάνω από 474.000 επαγγελματίες και επιχειρήσεις ανταποκρίθηκαν ήδη. Παράλληλα, είναι σε εξέλιξη τα τέλη κυκλοφορίας, ο ΕΤΑΚ 2009, ο φόρος ακίνητης περιουσίας του 2010.

Η μερική υστέρηση στους άμεσους φόρους,κατά ένα μέρος συνδέεται με την ύφεση και την επίδρασή της στα εισοδήματα φυσικών και νομικών προσώπων.

Συνδέεται όμως και με την εκτεταμένη φοροδιαφυγή, που δυστυχώς δεν μπορεί να εξαλειφθεί μέσα σε ένα χρόνο.

Προσπαθούμε να σπάσουμε ένα φαύλο κύκλο, που δημιουργείται

· από τη συσσώρευση εκατοντάδων χιλιάδων ανέλεγκτων υποθέσεων του παρελθόντος, με δυνατότητα ελέγχου κάθε χρόνο μόνο 3%,

· από την αδυναμία στόχευσης και διασταύρωσης στοιχείων για τον εντοπισμό των σοβαρότερων παραβάσεων, αλλά και

· από το προβληματικό θεσμικό πλαίσιο στην απονομή Δικαιοσύνης, που οδηγούσε σε μια defacto φορολογική ασυλία. Είναι τυχαίο ότι 32 δισ. ευρώ δεν μπορούν να εισπραχθούν λόγω των προσφυγών;

Η κατάσταση αυτή ελαχιστοποιούσε τον κίνδυνο εντοπισμού και παραδειγματικής τιμωρίας των φοροφυγάδων.

Ολα αυτά, σε συνδυασμό με την αποδυνάμωση των φοροελεγκτικών μηχανισμών και με φαινόμενα διαφθοράς, εξέθρεψαν τη φοροδιαφυγή, την ανέδειξαν σε… «μαγκιά», σε βάρος των μισθωτών, των συνταξιούχων, των ειλικρινώς φορολογουμένων πολιτών και επιχειρήσεων.

Από την προηγούμενη Κυβέρνηση παραλάβαμε ένα μηχανισμό ελέγχου και είσπραξης των εσόδων αποδυναμωμένο και απαξιωμένο.

· Χρειάστηκε να τον ξαναστήσουμε στα πόδια του.

· Να αναδιοργανώσουμε το ΣΔΟΕ.

· Να βάλουμε στόχους, να ελέγχουμε καθημερινά την κατάσταση στις ΔΟΥ.

· Να ξαναδούμε σε βάθος τις ελλείψεις, τα προβλήματα και τις δυνατότητες βελτίωσής του.

Ηδη έχουμε τα πρώτα θετικά αποτελέσματα, με τις αλλεπάλληλες και σημαντικές επιτυχίες του ΣΔΟΕ και τη βελτίωση της απόδοσης των ΔΟΥ.

Συγκεκριμένα, το ΣΔΟΕ ενέτεινε τους ελέγχους και εντόπισε, στο 11μηνο, πάνω από 200.000 παραβάσεις. Έλεγξε επαγγελματίες, που δήλωναν ελάχιστα, αλλά είχαν καταθέσεις πολλών εκατομμυρίων, ακριβά ακίνητα ή σκάφη. Διενήργησε ελέγχους και κατάσχεσε πολυτελή σκάφη και έλεγξε τις offshore.

Εντόπισε κυκλώματα έκδοσης πλαστών παραπεμπτικών σε βάρος των ασφαλιστικών ταμείων, υπερτιμολογήσεις, τριγωνικές συναλλαγές ΦΠΑ, εικονικές συνταγογραφήσεις.

Συνολικά στο 11μηνο του 2010, το ΣΔΟΕ εντόπισε παραβάσεις και απόκρυψη ΦΠΑ, στα οποία αντιστοιχούν πρόστιμα εκτιμώμενου ύψους 4 δισ. ευρώ, έναντι 1,6 δισ. που ήταν στο αντίστοιχο 11μηνο του 2009.

Αυστηροποιήσαμε το ποινικό θεσμικό πλαίσιο με δρακόντεια μέτρα για την πάταξη της φοροδιαφυγής και αποσυνδέσαμε τη φορολογική από την ποινική δίκη.

Ο νέος φορολογικός νόμος, που εφαρμόζεται από την 1-1-2011, διευρύνει σημαντικά τις δυνατότητες σύλληψης της φορολογικής βάσης, με τα τεκμήρια, τα ηλεκτρονικά τιμολόγια, τις υποχρεωτικές συναλλαγές μέσω τράπεζας για ποσά άνω των 1.500 ευρώ κ.λπ.

Εχει ήδη δημιουργηθεί ένα ηλεκτρονικό «δίχτυ» από το οποίο δύσκολα πλέον θα ξεφεύγουν οι φοροφυγάδες.

Παράλληλα, προχωρεί το σημαντικό έργο σχεδιασμού της ριζικής ανασυγκρότησης των ελεγκτικών και των εισπρακτικών μηχανισμών.

Ετσι, προχωράμε στην αναδιοργάνωση των ΔΟΥ και των τελωνείων, με συγκεκριμένο σχέδιο και κριτήρια, ώστε να απελευθερωθούν πόροι και δυναμικό και να εξυπηρετείται πληρέστερα ο πολίτης.

Θέσαμε ήδη σαφείς και ελέγξιμες καθημερινές χρεώσεις στο ελεγκτικό – εισπρακτικό έργο.

Ξεκινώντας από τις 27 μεγαλύτερες Εφορίες, που καλύπτουν το 70% των εσόδων, παρακολουθούμε βήμα προς βήμα την πορεία τους.

Οι έλεγχοι θα γίνονται πλέον με στοχευμένα κριτήρια κινδύνου φοροδιαφυγής.

Σ’ αυτό θα βοηθήσει το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Ελεγκτικών Υπηρεσιών (ELENXIS).

Πρόκειται για ένα αντικειμενικό, αυτοματοποιημένο και αξιόπιστο σύστημα ανάλυσης κινδύνου, για την επιλογή υποθέσεων προς έλεγχο σε κεντρικό επίπεδο, που παρέχει, παράλληλα, πλήρη μηχανογραφική υποστήριξη όλων των ελεγκτικών διαδικασιών.

Σε συνεργασία με το συναρμόδιο Υπουργείο, επισπεύδουμε την απονομή της Δικαιοσύνης στα φορολογικά ζητήματα.

Βάζουμε τέλος στις χρονοβόρες διαδικασίες καθυστέρησης ή και ακύρωσης της είσπραξης προστίμων.

Εισάγουμε, για πρώτη φορά, διαδικασία εκούσιας εξωδικαστικής επίλυσης φορολογικών διαφορών με την καθιέρωση της φορολογικής διαιτησίας.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Μας λένε πως προέχει η ανάπτυξη και πως αυτή η δημοσιονομική εξυγίανση, που ακολουθούμε, την αντιμάχεται.Πως υπάρχει, δήθεν, άλλο «μίγμα» πολιτικής (που ωστόσο κρατιέται σαν επτασφράγιστο μυστικό…).

Ομως, δεν γίνεται ανάπτυξη χωρίς επενδύσεις, ούτε επενδύσεις, χωρίς επαρκή χρηματοδότηση.

Για να υπάρξει, όμως, επαρκής χρηματοδότηση,χρειάζεται πρώτα απ’ όλα πρόσβαση του κράτους και των Τραπεζών στις αγορές, χρειάζεταιανάκτηση της εμπιστοσύνης των αγορών.

Δεν μπορεί να έχεις βιώσιμη ανάπτυξη διαιωνίζονταςένα σπάταλο και αναποτελεσματικό Κράτος.

Πρέπει η χώρα μαςνα αποδείξει πως βάζει, επιτέλους, τάξη στη δημοσιονομική της διαχείριση.

Οτι λύνει διαρθρωτικάπροβλήματα που επί χρόνια παρέμεναν άλυτα.

Είναι ανάγκη να χτίσουμε ένα μικρότερο επιτελικό, ευέλικτο και αποτελεσματικό κράτος.

Ενα κράτος που θα βρίσκεται δίπλα στον πολίτη, στο νέο επιχειρηματία, επιστήμονα, αγρότη, που θα τον συμβουλεύει και θα τον στηρίζει στις επαγγελματικές του επιλογές.

Αυτό το χρωστάμε στη νέα γενιά, στα παιδιά μας που τους έχουμε στερήσει την ελπίδα και το όνειρο για ένα καλύτερο αύριο.

Παράλληλα με την αναγκαία δημοσιονομική εξυγίανση, ενισχύουμε την ανάπτυξη με μείωση του φορολογικού συντελεστή από 24% σε 20% για τα κέρδη που επανεπενδύονται. Με τη μείωση του ΦΠΑ στο 6,5% για τα ξενοδοχεία. Με διαρθρωτικές παρεμβάσεις για λιγότερη γραφειοκρατία, για σταθερούς και, κυρίως, καθαρούς κανόνες. Με τον νέο αναπτυξιακό νόμο, τα φορολογικά κίνητρα για δημιουργία θέσεων εργασίας. Με το νέο Ταμείο χρηματοδότησης των μικρομεσαίων. Με την ανασύνταξη του τραπεζικού συστήματος. Με την επιτάχυνση του ΕΣΠΑ κ.ά.

Στόχος μας είναι να χτίσουμε ένα ολοκληρωμένο ευνοϊκό περιβάλλον για σύγχρονες και βιώσιμες παραγωγικές επενδύσεις.

Με βάση όλα τα παραπάνω, δεν είναι ούτε εικονικός, ούτε «άπιαστος» ο στόχος για συνολική αύξηση εσόδων κατά 4,9% το 2011.

Προβλέπεται μικρότερη ύφεση στην οικονομία, μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα των αντίστοιχων μηχανισμών, περισσότερα όπλα στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής.

Αλλωστε υπάρχουν πλέον διαδικασίες αυστηρού ελέγχου ανά τρίμηνο και παρακολούθηση ανά μήνα σε όλους τους δείκτες.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Το 2011 ξεκινάμε από καλύτερες βάσεις, με περισσότερα όπλα για να πετύχουμε τους στόχους μας και στα έσοδα και στην αναγκαία σωστή εκτέλεση αυτού του Προϋπολογισμού.

Για μας, προέχει να πιάσουν τόπο οι θυσίες των πολιτών.

Να διαψεύσουμε, γι’ άλλη μια φορά, τις Κασσάνδρες και όσους στοιχηματίζουν στην καταστροφή της χώρας.

Αυτό είναι το χρέος όλων μας, απέναντι στον λαό, στην πατρίδα και στα παιδιά μας.