Παρατηρήσεις ΞΕΕ στο Σχέδιο Νόμου «Ενίσχυση Ιδιωτικών Επενδύσεων για την Οικονομική Ανάπτυξη, την Επιχειρηματικότητα και την Περιφερειακή Συνοχή»
Την απουσία «κλαδικής πολιτικής και πρόνοιας για τον τουριστικό τομέα», τον οποίο χαρακτηρίζει «κατά κοινή διαπίστωση τον πλέον αναπτυξιακό και δυναμικό κλάδο της οικονομίας», τονίζει το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΞΕΕ), στις θέσεις του για το Σχέδιο Νόμου «Ενίσχυση Ιδιωτικών Επενδύσεων για την Οικονομική Ανάπτυξη, την Επιχειρηματικότητα και την Περιφερειακή Συνοχή», τις οποίες έστειλε στους αρμόδιους υπουργούς. Το νέο μοντέλο αναπτυξιακού νόμου θα λειτουργήσει «στην πράξη περισσότερο ως φορολογικός νόμος με κίνητρα και λιγότερο ως αναπτυξιακός πουχαράσσει στρατηγική και κατευθύνει τιςεπενδύσεις στις πλέον προσοδοφόρες για την εθνική οικονομία δραστηριότητες», αναφέρει το ΞΕΕ και προσθέτει ότι η μείωση των χρηματοδοτικών ενισχύσεων στον ξενοδοχειακό τομέα, θα οδηγήσει «σε στασιμότητα στις επενδύσεις για την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος», καθώς την τελευταία δεκαετία ο τουρισμός «συνέβαλλε καθοριστικά στην αύξηση της προστιθέμενηςαξίας της οικονομίας και στην περιφερειακή ανάπτυξη».
Το Επιμελητήριο υπογραμμίζει ότι ο νόμος απευθύνεται μόνο στο 15% του ξενοδοχειακού δυναμικού της χώρας, αποκλείοντας το υπόλοιπο 85%, καθώς ενισχύονται τα καταλύματα τεσσάρων και πέντε αστέρων, ενώ οι υπόλοιπες κατηγορίες ενισχύονται μόνο αν αναβαθμισθούν στις κατηγορίες αυτές, διαδικασία «εξαιρετικά δύσκολη» για λόγους κυρίως κατασκευαστικούς, πολεοδομικούς και «αμφίβολης οικονομικής αποτελεσματικότητας της εκμετάλλευσης». Παράλληλα υποστηρίζει ότι θα πρέπει να προβλεφθούν λύσεις για τη φιλοξενία επισκεπτών με χαμηλότερες οικονομικές δυνατότητες, ενώ υπογραμμίζει τη συνεκτίμηση των κτιριακών προδιαγραφών των ξενοδοχείων, όπωςισχύουν βάση του Προεδρικού Διατάγματος 43/2002, αλλά και ότι τα ευνοϊκά φορολογικά κίνητρα πρέπει να καλύπτουν το σύνολο των ελληνικών ξενοδοχείων και κάμπινγκ. Την ίδια ώρα σημειώνεται ότι η φορολογική απαλλαγή των κερδών με εξαετή ισχύ, δεν θα έχει μεγάλη εφαρμογή στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, αφού τα ξενοδοχεία λόγω των υψηλών επενδύσεων για τον εκσυγχρονισμό τους, αναμένεται να εμφανίζουν κέρδη μετά την πενταετία.
Μεταξύ των προτάσεων του ΞΕΕ είναι η διατήρηση των οριζόντιων ποσοστών ενίσχυσης σχεδίων εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης σε ολόκληρη τη χώρα, όπως στον ισχύοντα αναπτυξιακό νόμο, με θέσπιση ανώτερου ποσού επιχορήγησης ανά κλίνη για τα ξενοδοχεία της κάθε κατηγορίας. Ζητείται επίσης η μείωση από οκτώ σε έξι έτη για το δικαίωμα της επιχείρησης να υποβάλει αίτηση για υπαγωγή σε πρόγραμμα εκσυγχρονισμού ολοκληρωμένης μορφής, καθώς στην πράξη τα έξι χρόνια είναι οκτώ λόγω της περιόδου υλοποίησης της επένδυσης. Τονίζοντας την ανάγκη για ελεγχόμενη αύξηση της φέρουσας ικανότητας των περιοχών που εμφανίζουν υψηλή συγκέντρωση τουριστικών δραστηριοτήτων και ενίσχυση του δυναμικού άλλων τουριστικά υποανάπτυκτων περιοχών, για λόγους περιφερειακής ανάπτυξης και προστασίας των ευαίσθητων νησιωτικών οικοσυστημάτων, προτείνει να προστεθεί στις ευεργετικές διατάξεις του νόμου η πρόβλεψη για αυξημένα ποσοστά ενίσχυσης των επενδύσεων και σε όλα τα νησιά της επικράτειας με πληθυσμό μικρότερο των 3.000 κατοίκων. Παράλληλα θεωρείται αναγκαία τη θεσμοθέτηση της παρουσίας εκπροσώπου του ΞΕΕ στην Κεντρική Γνωμοδοτική Επιτροπή Επενδύσεων και στις Περιφερειακές Γνωμοδοτικές Επιτροπές των νησιωτικών περιφερειών της χώρας, καθώς και διατάξεις που να στοχεύουν στον περιορισμό ανούσιων γραφειοκρατικών διαδικασιών.
Η Διάρθρωση του Ελληνικού Καταλυματικού Δυναμικού 2009 | ||||||
Α. ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ | ||||||
ΤΑΞΗ | 5***** | 4**** | 3*** | 2** | 1* | Σύνολο |
ΜΟΝΑΔΕΣ | 280 | 1.164 | 2.179 | 4.368 | 1.568 | 9.559 |
ΔΩΜΑΤΙΑ | 46.186 | 97.432 | 89.749 | 120.733 | 28.908 | 383.008 |
ΚΛΙΝΕΣ | 91.770 | 187.494 | 171.202 | 226.707 | 55.106 | 732.279 |
% Μονάδων | 2,9 | 12,2 | 22,8 | 45,7 | 16,4 | 100,0 |
Β. ΚΑΜΠΙΝΓΚ | ||||||
ΘΕΣΕΙΣ | 5.118 | 3.973 | 16.149 | 1.163 | 26.403 | |
ΟΙΚΙΣΚΟΙ | 196 | 158 | 868 | 0 | 1.222 | |
% Θέσεων | 19,4 | 15,0 | 61,2 | 4,4 | 100,0 |
ΠΗΓΗ: ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΑΣ, 2009. |