9 Δεκεμβρίου 2010
1 Τo παρόν Τεχνικό Μνημόνιο Συνεννόησης (ΤΜΣ) προσδιορίζει το πλαίσιο συνεννόησης όσον αφορά τους ορισμούς των δεικτών που υπόκεινται σε ποσοτικούς στόχους (κριτήρια απόδοσης και ενδεικτικοί στόχοι), οι οποίοι ορίζονται στην επιστολή προθέσεων (ΕπΠ). Περιγράφει επίσης τις μεθόδους που πρόκειται να χρησιμοποιηθούν για την αξιολόγηση της απόδοσης του προγράμματος καθώς και τις υποχρεώσεις για παροχή πληροφοριών προκειμένου να διασφαλιστεί η επαρκής παρακολούθηση των στόχων. Θα προβούμε σε διαβουλεύσεις με το Ταμείο, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την ΕΚΤ πριν από την τροποποίηση μέτρων που περιλαμβάνονται στην παρούσα επιστολή, ή τη θέσπιση νέων μέτρων που ενδεχομένως να αποκλίνουν από τους στόχους του προγράμματος, και θα παράσχουμε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στην ΕΚΤ και στο Ταμείο τις απαραίτητες πληροφορίες για την παρακολούθηση του προγράμματος. 2 Για τους σκοπούς του προγράμματος, όλα σχετιζόμενα με συνάλλαγμα, τα περιουσιακά στοιχεία, υποχρεώσεις και ροές θα αποτιμώνται σε όρους «συναλλαγματικών ισοτιμιών του προγράμματος» όπως ορίζονται ακολούθως, με την εξαίρεση των στοιχείων εκείνων που επηρεάζουν το δημοσιονομικό ισοζύγιο, τα οποία θα μετρώνται σε όρους τρεχουσών συναλλαγματικών ισοτιμιών. Οι συναλλαγματικές ισοτιμίες του προγράμματος είναι αυτές που διαμορφώθηκαν την 30ή Απριλίου 2010. Συγκεκριμένα, οι συναλλαγματικές ισοτιμίες για τους σκοπούς του προγράμματος καθορίζονται ως 1 Ευρώ = 1.3315 Δολάρια ΗΠΑ, 1 Ευρώ = 125.81 Γεν Ιαπωνίας, 1.135 Ευρώ = 1 ΕΤΔ (Ειδικά Τραβηκτικά Δικαιώματα).

Γενική Κυβέρνηση
3Ορισμός: Για τους σκοπούς του προγράμματος η Γενική Κυβέρνηση περιλαμβάνει:

* Την κεντρική κυβέρνηση. Αυτή περιλαμβάνει:

Τους φορείς που καλύπτονται από τον Κρατικό Προϋπολογισμό, όπως ορίζονται στο κεφάλαιο 2 του νόμου 3871/2010 υπό τον τίτλο «Δημόσια Λογιστική, Έλεγχος των Κυβερνητικών Δαπανών και άλλοι Κανονισμοί» καθώς και άλλους φορείς που ανήκουν στον προϋπολογισμό της γενικής κυβέρνησης.

Άλλους φορείς ή λογαριασμούς εκτός προϋπολογισμού (ΕΒFs) που δεν αποτελούν μέρος του κρατικού προϋπολογισμού, αλλά τα οποία, στο πλαίσιο των κανόνων του Ευρωπαϊκού Συστήματος Λογαριασμών (ΕSΑ95) («ΕSΑ95 Εγχειρίδιο για το δημόσιο έλλειμμα και το δημόσιο χρέος»), κατατάσσονται στην κεντρική κυβέρνηση.

Τις κρατικές επιχειρήσεις που περιλαμβάνονται από την Εθνική Στατιστική Υπηρεσία (ΕΛΣΤΑΤ) στον ορισμό της κεντρικής κυ βέρνησης (ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, ΕΘΕΛ, ΗΣΑΠ, ΗΛΠΑΠ, ΤΡΑΜ, ΕΛΓΑ, Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα ΑΒΕΕ, ΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΕΡΤ, ΗΛΕΚΤΡΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΚΥΜΗΣ ΕΠΕ, ΟΠΕΚΕΠΕ, ΚΕΕΛΠΝΟ, ΕΟΤ, ΕΤΕΡΠΣ, ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ, ΜΟΔ ΑΕ). Αναφορές σε επί μέρους εταιρείες νοούνται ότι περιλαμβάνουν όλες τις θυγατρικές τους, οι οποίες πρέπει να ενοποιηθούν σύμφωνα με τα Διεθνή Πρότυπα Χρηματοοικονομικής Πληροφόρησης (ΔΠΧΠ).

* Την τοπική αυτοδιοίκηση που περιλαμβάνει δήμους, νομαρχίες και τις περιφερειακές αυτοδιοικήσεις, συμπεριλαμβανομένων των βασικών και ειδικών προϋπολογισμών τους, συμπεριλαμβανομένων όλων των φορέων και των οργανισμών που υπάγονται σε αυτούς, οι οποίοι ταξινομούνται ως τοπικές αρχές, σύμφωνα με το ΕSΑ95.

* Τα ασφαλιστικά ταμεία που περιλαμβάνουν όλα τα Ταμεία που ιδρύθηκαν και καταχωρίστηκαν ως Ταμεία Κοινωνικής Ασφάλισης στα μητρώα της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας.

* Άλλους φορείς εκτός προϋπολογισμού που περιλαμβάνονται από την ΕΛΣΤΑΤ στο πλαίσιο της γενικής κυβέρνησης, αλλά που δεν λογίζονται ακόμα ως μέρος της κεντρικής κυβέρνησης.

* Ο ορισμός της γενικής (κεντρικής) κυβέρνησης περιλαμβάνει επίσης και τυχόν νέα Ταμεία, ή άλλα ειδικά προγράμματα προϋ πολογισμού και εκτός προϋπολογισμού προγράμματα που ενδέχεται να δημιουργηθούν κατά την διάρκεια του προγράμματος προκειμένου να φέρουν σε πέρας ενέργειες δημοσιονομικού χαρακτήρα. Οι Αρχές θα ενημερώνουν αμέσως το ΔΝΤ, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το προσωπικό της ΕΚΤ για τυχόν δημιουργία τέτοιων νέων Ταμείων ή και προγραμμάτων. Η γενική (κεντρική) κυβέρνηση, όπως μετράται για τους σκοπούς της παρακολούθησης του προγράμματος το 2010, δεν πρέπει να περιλαμβάνει οικονομικούς φορείς που αναταξινομούνται από φορείς εκτός γενικής (κεντρικής) κυβέρνησης σε φορείς γενικής (κεντρικής) κυβέρνησης κατά τη διάρκεια του 2010. Κατά τη διάρκεια του 2011 τέτοιοι αναταξινομηθέντες φορείς θα πρέπει να περιλαμβάνονται όπως ορίζεται κατωτέρω. Οι φορείς που αναταξινομούνται κατά τη διάρκεια του 2011 από φορείς εκτός γενικής (κεντρικής) κυβέρνησης σε φορείς γενικής (κεντρικής) κυβέρνησης θα αποκλείονται από την παρακολούθηση του προγράμματος για το 2011.

4Υποστηρικτικό υλικό: Τo Υπουργείο Οικονομικών (Υπ. Οικ.) θα παρέχει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στην ΕΚΤ και στο ΔΝΤ αναλυτικές πληροφορίες για τα μηνιαία έσοδα και τις μηνιαίες δαπάνες, τις αποπληρωμές εσωτερικού και εξωτερικού χρέους, την έκδοση νέου εσωτερικού και εξωτερικού χρέους, τις μεταβολές στα ταμειακά διαθέσιμα της κεντρικής κυβέρνησης στην Τράπεζα της Ελλάδος, όλα τα άλλα μέσα χρηματοδότησης συμπεριλαμβανομένων των συναλλαγών κεφαλαίου καθώς και των καθυστερούμενων υποχρεώσεων της γενικής κυβέρνησης. Τα δεδομένα θα παρέχονται μέσα σε 4 εβδομάδες μετά το τέλος κάθε μήνα. Η Τράπεζα της Ελλάδος θα παρέχει αναλυτικά μηνιαία στοιχεία για το ενεργητικό και τις υποχρεώσεις των ΟΤΑ και των ταμείων κοινωνικής ασφάλισης, του ΕΤΕΡΠΣ (και άλλων προγραμμάτων εκτός προϋπολογισμού) και των κρατικών επιχειρήσεων που περιλαμβάνονται στον ορισμό της γενικής κυβέρνησης σύμφωνα με τα δεδομένα των σχετικών ερωτηματολογίων.

ii. Ποσοτικά Κριτήρια Απόδοσης, Ενδεικτικά Ανώτατα Όρια και Κριτήρια Συνεχούς Απόδοσης:
Ορισμοί και Κριτήρια Αναφορών

A. AΝΩΤΑΤΟ ΟΡΙΟ ΣΤΟ ΠΡΩΤΟΓΕΝΕΣ ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΤΗΣ GΕΝΙΚΗΣ KΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΣΕ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΜΕΝΗ ΤΑΜΕΙΑΚΗ ΒΑΣΗ (KΡΙΤΗΡΙΟ AΠΟΔΟΣΗΣ)

5Ορισμός: Τo πρωτογενές ισοζύγιο της Γενικής Κυβέρνησης σε τροποποιημένη ταμειακή βάση ορίζεται ως το ισοζύγιο της Γενικής Κυβέρνησης σε τροποποιημένη ταμειακή βάση μείον τις πληρωμές τόκων από τον κρατικό προϋπολογισμό. Τo πρωτογενές ισοζύγιο της γενικής κυβέρνησης σε τροποποιημένη ταμειακή βάση ορίζεται ως το άθροισμα του ταμειακού ισοζυγίου του τακτικού κρατικού προϋπολογισμού, του ταμειακού ισοζυγίου του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, μείον τη μεταβολή στο απόθεμα ληξιπρόθεσμων οφειλών των υπουργείων, τη μεταβολή στα καθαρά χρηματοοικονομικά στοιχεία των ΟΤΑ, τη μεταβολή στα καθαρά χρηματοοικονομικά στοιχεία των ταμείων κοινωνικής ασφάλισης, τη μεταβολή στα καθαρά χρηματοοικονομικά στοιχεία του ΕΤΕΡΠΣ, τη μεταβολή στα καθαρά χρηματοοικονομικά στοιχεία των δημοσίων επιχειρήσεων που μπήκαν στη γενική κυβέρνηση. Τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις και έσοδα από πωλήσεις γης και κτιρίων εξαιρούνται από τις ταμειακές εισροές. Οι ενέργειες καθαρού δανεισμού του κρατικού προϋπολογισμού θα εγγράφονται ως ταμειακές δαπάνες.

* Τo ταμειακό ισοζύγιο του τακτικού κρατικού προϋπολογισμού. Τo ταμειακό ισοζύγιο του τακτικού κρατικού προϋπολογισμού θα μετράται σε επίπεδο κεντρικής κυβέρνησης, με βάση τα τακτικά έσοδα του προϋπολογισμού (επαναλαμβανόμενα έσοδα συν μη επαναλαμβανόμενα έσοδα, συμπεριλαμβανομένων εσόδων από ΝΑΤΟ μείον επιστροφές φόρων) μείον τις τακτικές δαπάνες (οι τακτικές δαπάνες του προϋπολογισμού δεν περιλαμβάνουν τα χρεολύσια αλλά περιλαμβάνουν μισθούς και συντάξεις, επιδοτήσεις προς τα ταμεία κοινωνικής ασφάλισης, για ιατρική φροντίδα και κοινωνική προστασία, λειτουργικές και άλλες δαπάνες, επιστρεφόμενους πόρους, πληρωμές σε αντάλλαγμα των απαιτήσεων των ασφαλιστικών ταμείων για τους εργαζόμενους της ΔΕΗ, πληρωμές τόκων, μεταβιβάσεις για την διευθέτηση παλαιών χρεών, πληρωμές για εξοπλι στικές προμήθειες σε ταμειακή βάση, δαπάνες για το ΝΑΤΟ, κεφαλαιακές μεταβιβάσεις προς τα ταμεία κοινωνικής ασφάλισης ή άλλους φορείς με τη μορφή ομολόγων, εγγυήσεις που έχουν καταπέσει σε περιπτώσεις που το κράτος ή η κεντρική κυβέρνηση αναλαμβάνει πληρωμές για λογαριασμό φορέων εκτός της γενικής κυβέρνησης) του τακτικού κρατικού προϋπολογισμού όπως δημοσιεύονται μηνιαία από την επίσημη ιστοσελίδα του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους του Υπουργείου Οικονομικών και σύμφωνα με την αντίστοιχη κατηγοριοποίηση του τακτικού κρατικού προϋπολογισμού. * Τo ταμειακό ισοζύγιο του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων. Τo ταμειακό ισοζύγιο του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων θα μετράται σε επίπεδο κεντρικής κυβέρνησης, με βάση τα έσοδα από επενδύσεις μείον τις δαπάνες επενδύσεων του προγράμματος επενδύσεων όπως δημοσιεύονται μηνιαία από την επίσημη ιστοσελίδα του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους του Υπουργείου Οικονομικών και σύμφωνα με την αντίστοιχη κατηγοριοποίηση του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων. * Η μεταβολή στο απόθεμα των ληξιπρόθεσμων οφειλών των αρμόδιων υπουργείων. Η μεταβολή του αποθέματος θα μετράται σε σωρευτική βάση από την 1η Ιανουαρίου 2011 και μετά ως το απόθεμα των ληξιπρόθεσμων οφειλών κατά τη διάρκεια της μέτρησης των κριτηρίων απόδοσης μείον το απόθεμα των ληξιπρόθεσμων οφειλών στο τέλος Δεκεμβρίου του 2010. Τo απόθεμα για το τέλος Δεκεμβρίου 2010 θα προσαρμοστεί για όποιες ληξιπρόθεσμες οφειλές πραγματοποιήθηκαν πριν από το τέλος Δεκεμβρίου του 2010. Τo απόθεμα ληξιπρόθεσμων οφειλών των αρμοδίων υπουργείων ή των άλλων φορέων δαπάνης για τους οποίους διεξάγεται ψηφοφορία στον προϋπολογισμό (συμπεριλαμβανομένης της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριών/Γενικής Γραμματείας Επικοινωνιών, Γενικής Γραμματείας Περιφερειών, Προεδρία της Δημοκρατίας και ελληνικό Κοινοβούλιο) θα περιλαμβάνει οποιαδήποτε ληξιπρόθεσμη οφειλή (όπως ορίζεται στην υποπαράγραφο Γ) που σχετίζεται με τις δραστηριότητες του τακτικού προϋπολογισμού και του προϋπολογισμού επενδύσεων. Τα δεδομένα θα είναι σύμφωνα με τις μηνιαίες ανακοινώσεις των ληξιπρόθεσμων οφειλών του κρατικού προϋπολογισμού που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Οικονομικών.

* Η μεταβολή στα καθαρά χρηματοοικονομικά στοιχεία του ενεργητικού της τοπικήςαυτοδιοίκησης ορίζεται σε συναλλακτική βάση ως η μεταβολή στα συνολικά χρηματοοικονομικά περιουσιακά στοιχεία μείον τις χρηματοοικονομικές υποχρεώσεις της τοπικής αυτοδιοίκησης, προσαρμοσμένες για τις μεταβολές αποτίμησης από την Τράπεζα της Ελλάδος. Τα χρηματοοικονομικά στοιχεία του ενεργητικού περιλαμβάνουν (αλλά δεν περιορίζονται σε):

Τις καταθέσεις της τοπικής αυτοδιοίκησης στην Τράπεζα της Ελλάδος και τις καταθέσεις της τοπικής αυτοδιοίκησης στις εγχώριες εμπορικές τράπεζες. Οι καταθέσεις θα μετρώνται στην ονομαστική τους αξία, εξαιρουμένων των συσσωρευμένων τόκων, σύμφωνα με τα στοιχεία της νομισματική έρευνας μέσω ερωτηματολογίων. Οι χρηματοοικονομικές υποχρεώσεις περιλαμβάνουν (αλλά δεν περιορίζονται σε) βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα δάνεια από το εγχώριο τραπεζικό σύστημα προς την τοπική αυτοδιοίκηση, σε ονομαστική αξία, σύμφωνα με τα στοιχεία της νομισματικής έρευνας μέσω ερωτηματολογίων.

* Η μεταβολή στα καθαρά χρηματοοικονομικά περιουσιακά στοιχεία ενεργητικούασφαλιστικών ταμείων ορίζεται σε συναλλακτική βάση ως η μεταβολή στα συνολικά στοιχεία του ενεργητικού μείον τις χρηματοοικονομικές υποχρεώσεις των ασφαλιστικών ταμείων, προσαρμοσμένες για μεταβολές στην αποτίμηση από την Τράπεζα της Ελλάδος μείον τη μεταβολή στο απόθεμα των ληξιπρόθεσμων οφειλών των δημόσιων νοσοκομείων (νοσοκομεία ΕΣΥ) προς φορείς εκτός της γενικής κυβέρνησης.

Τα στοιχεία του ενεργητικού περιλαμβάνουν:

* Καταθέσεις των ασφαλιστικών ταμείων στην Τράπεζα της Ελλάδος και άμεσες καταθέσεις των ασφαλιστικών ταμείων στο εγχώριο εμπορικό τραπεζικό σύστημα και έμμεσες καταθέσεις στο αμοιβαίο κεφάλαιο του ΙΚΑ. Οι καταθέσεις μετρώνται σε ονομαστική αξία, εξαιρουμένων των συσσωρευμέ νων τόκων, σύμφωνα με τα στοιχεία της νομισματικής έρευνας μέσω ερωτηματολογίων.

* Μετοχές εισηγμένες στο Χρηματιστήριο Αθηνών που έχουν στην κατοχή τους τα ταμεία κοινωνικής ασφάλισης είτε άμεσα είτε έμμεσα μέσω του αμοιβαίου ταμείου του ΙΚΑ.

* Άμεση ή έμμεση κατοχή μονάδων αμοιβαίων κεφαλαίων εκδιδόμενων από εταιρείες ελληνικής διαχείρισης (διαφορετικών από το αμοιβαίο κεφάλαιο του ΙΚΑ).

* Συμμετοχές σε ομόλογα κεντρικής κυβέρνησης, συμπεριλαμβανομένων βραχυχρόνιων και μακροχρόνιων χρεογράφων που εκδόθηκαν στο εσωτερικό, μακροχρόνιων χρεογράφων που εκδόθηκαν στο εξωτερικό και διαχειρίζονται από την Τράπεζα της Ελλάδος, και έμμεσες συμμετοχές μέσω του ΙΚΑ. Οι συμμετοχές θα μετρηθούν σε ονομαστική αξία. * Τραπεζικά ομόλογα που εκδόθηκαν στο εξωτερικό.

Τα χρηματοοικονομικά στοιχεία του παθητικού περιλαμβάνουν τα βραχυχρόνια και μακροχρόνια δάνεια από εγχώρια χρηματοπιστωτικά ιδρύματα προς τα ταμεία κοινωνικής ασφάλισης, τα οποία έχουν μετρηθεί σύμφωνα με τα στοιχεία της νομισματικής έρευνας μέσω ερωτηματολογίων.

Αλλαγή του ποσού των ληξιπρόθεσμων οφειλών των δημόσιων νοσοκομείων (νοσοκομεία ΕΣΥ) προς φορείς εκτός της γενικής κυβέρνησης. Στοιχεία για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές των νοσοκομείων θα πρέπει να είναι διαθέσιμα μέσα σε τέσσερις εβδομάδες από το τέλος κάθε μήνα. Η αλλαγή του ποσού των ληξιπρόθεσμων οφειλών θα μετριέται σωρευτικά, από την 1η Ιανουαρίου 2011 και μετά ως το ποσό των ληξιπρόθεσμων οφειλών τον χρόνο μέτρησης των κριτηρίων απόδοσης μείον το ποσό των ληξιπρόθεσμων οφειλών στο τέλος Δεκεμβρίου 2010, και θα εξαιρεί τα 5,6 δισ. ληξιπρόθεσμων οφειλών των νοσοκομείων τα οποία πραγματοποιήθηκαν μέχρι το τέλος του 2009. Τo ποσό των ληξιπρόθεσμων οφειλών των δημόσιων νοσοκομείων θα περιλαμβάνει τις ληξιπρόθεσμες οφειλές (όπως ορίζονται στην υποενότητα Γ) που σχετίζονται με τη δραστηριότητα των 135 νοσοκομείων του ΕΣΥ. Τα στοιχεία θα είναι συνεπή με τις μηνιαίες δημοσιεύσεις των ληξιπρόθεσμων οφειλών των νοσοκομείων στον διαδικτυακό τόπο του Υπουργείου Οικονομικών.

* Η αλλαγή των καθαρών στοιχείων του ενεργητικού του ΕΤΕΡΠΣ ορίζεται σε συναλλακτική βάση, ως η αλλαγή των συνολικών στοιχείων ενεργητικού μείον των στοιχείων παθητικού του ΕΤΕΡΠΣ, προσαρμοσμένα για μεταβολές της αποτίμησης από την Τράπεζα της Ελλάδος.

Τα στοιχεία ενεργητικού περιλαμβάνουν:

Καταθέσεις του ΕΤΕΡΠΣ στην Τράπεζα της Ελλάδος και καταθέσεις του ΕΤΕΡΠΣ σε εγχώριους χρηματοπιστωτικούς φορείς. Οι καταθέσεις θα μετρούνται σε ονομαστική αξία εξαιρουμένων των συσσωρευμένων τόκων σύμφωνα με τα στοιχεία της νομισματικής έρευνας μέσω ερωτηματολογίων. Μετοχές που έχει στην κατοχή της η ΕΤΕΡΠΣ και διακινούνται στο Χρηματιστήριο Αθηνών.

Συμμετοχές σε Αμοιβαία Κεφάλαια που έχουν εκδοθεί από εταιρείες ελληνικής διαχείρισης.

Συμμετοχές σε ομόλογα κεντρικής κυβέρνησης.

Άλλα ομόλογα που έχουν εκδοθεί στο εξωτερικό.

Τα στοιχεία παθητικού περιλαμβάνουν τα βραχυχρόνια και μακροχρόνια δάνεια από εγχώρια χρηματοπιστωτικά ιδρύματα προς το ΕΤΕΡΠΣ, τα οποία έχουν μετρηθεί σύμφωνα με τα στοιχεία της νομισματικής έρευνας μέσω ερωτηματολογίων, ή άλλος δανεισμός από την Τράπεζα της Ελλάδος.

* Η αλλαγή των καθαρών στοιχείων του ενεργητικού των Δημόσιων Επιχειρήσεων που εντάχθηκαν στη γενική κυβέρνηση (ΔΕ) ορίζεται, σε συναλλακτική βάση, ως η αλλαγή των συνολικών στοιχείων ενεργητικού μείον των στοιχείων παθητικού των ΑΔΕ, προσαρμοσμένα για μεταβολές της αποτίμησης, μείον τις εγγυήσεις που έχουν καταπέσει από φορείς που ενσωματώθηκαν στη γενική κυβέρνηση.

Τα στοιχεία ενεργητικού περιλαμβάνουν:

Καταθέσεις των ΔΕ στην Τράπεζα της Ελλάδος και καταθέσεις των ΔΕ σε χρηματοπιστωτικούς φορείς (εγχώριους και ξένους). Οι καταθέσεις θα μετρούνται σε ονομαστική αξία εξαιρουμένων των συσσωρευμένων τόκων.

Μετοχές που έχουν στην κατοχή τους οι ΔΕ και διακινούνται στο Χρηματιστήριο Αξιών Αθηνών.

Συμμετοχές σε Αμοιβαία Κεφάλαια που έχουν εκδοθεί από εταιρείες ελληνικής διαχείρισης.

Συμμετοχές σε ομόλογα κεντρικής κυβέρνησης.

Άλλα ομόλογα που έχουν εκδοθεί στο εξωτερικό.

Τα στοιχεία παθητικού περιλαμβάνουν τα βραχυχρόνια και μακροχρόνια δάνεια από εγχώρια χρηματοπιστωτικά ιδρύματα προς τις ΔΕ, τα οποία έχουν μετρηθεί σύμφωνα με τα στοιχεία της νομισματικής έρευνας μέσω ερωτηματολογίων, τα βραχυχρόνια και μακροχρόνια δάνεια από το ξένο τραπεζικό σύστημα καθώς και δάνεια από την ΕΤΕΠ ή άλλους επίσημους δανειστές.

6Λοιπές προβλέψεις Για τους σκοπούς του προγράμματος, οι πρωτογενείς δαπάνες της κεντρικής κυβέρνησης που παρακολουθούνται δεν περιλαμβάνουν πληρωμές που σχετίζονται με τη στήριξη τραπεζών, όταν έχουν πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο της στρατηγικής του προγράμματος για τη στήριξη και αναδιάρθρωση του τραπεζικού τομέα. Συναλλαγές που μπορούν να εξαιρεθούν από το ισοζύγιο περιλαμβάνουν δάνεια προς χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς και επενδύσεις σε μετοχικό κεφάλαιο χρηματοπιστωτικών οργανισμών (ανταποδοτική κεφαλαιοποίηση), μη ανταποδοτική κεφαλαιοποίηση και εξαγορά προβληματικών περιουσιακών στοιχείων. Ωστόσο το προσωπικό του ΔΝΤ, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της ΕΚΤ θα πρέπει να ενημερώνεται άμεσα για κάθε χρηματοοικονομική πράξη της κεντρικής κυβέρνησης για τη στήριξη των τραπεζών, στις οποίες συμπεριλαμβάνεται η έκδοση εγγυήσεων ή η παροχή ρευστότητας, με εξαίρεση τη διαμεσολάβηση της Ελληνικής Δημοκρατίας σε repos μεταξύ ξένων και εγχώριων χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων.

Για το 2010, οι αλλαγές στα καθαρά χρηματοοικονομικά στοιχεία του ενεργητικού των κοινωνικών ταμείων θα αυξηθούν από την αλλαγή στα καθαρά χρηματοοικονομικά στοιχεία του ενεργητικού του ΑΚΑΓΕ (σε σωρευτική βάση από την 1η Ιανουαρίου 2010 και μετά, προσαρμοσμένη σε αλλαγές εκτιμήσεων) στην περίπτωση που αυτές δεν έχουν ήδη ενσωματωθεί στα καθαρά χρηματοοικονομικά στοιχεία του ενεργητικού των κοινωνικών ταμείων.

Για το 2010 τα ακόλουθα στοιχεία θα αποκλείονται από τους υπολογισμούς:

* Μεταφορές κεφαλαίων σε ασφαλιστικά ταμεία ή άλλες οντότητες με ομόλογα.

* Ρυθμίσεις παλαιών χρεών. * Καταπτώσεις εγγυήσεων. * Αλλαγές στα ποσά των ληξιπρόθεσμων οφειλών των δημόσιων νοσοκομείων (νοσοκομεία ΕΣΥ) σε φορείς εκτός γενικής κυβέρνησης. * Αλλαγές στα καθαρά χρηματοοικονομικά στοιχεία του ενεργητικού του ΕΤΕΡΠΣ, και * Αλλαγές στα ποσά ληξιπρόθεσμων οφειλών στα αρμόδια υπουργεία. Οι αλλαγές στα καθαρά χρηματοοικονομικά στοιχεία του ενεργητικού των ΔΕ δεν θα συνυπολογίζονται κατά τη διάρκεια του 2010, όπως επίσης για τα κριτήρια απόδοσης στο τέλος Μαρτίου και στο τέλος Ιουνίου του 2011. Εν τούτοις για τη μέτρηση των κριτηρίων απόδοσης για το τέλος Σεπτεμβρίου και το τέλος Δεκεμβρίου του 2011 θα περιλαμβάνονται οι αλλαγές στα καθαρά χρηματοοικονομικά στοιχεία του ενεργητικού των ΔΕ, οι οποίες θα μετρώνται σε σωρευτική βάση από την 1η Ιανουαρίου 2011 και μετά.

Μεταβιβάσεις κεφαλαίων σε ασφαλιστικά ταμεία ή άλλους φορείς οντότητες σε ομόλογα δεν περιλαμβάνουν την έκδοση ομολόγων για τον διακανονισμό των ληξιπρόθεσμων οφειλών στον τομέα της υγείας που έγινε στο τέλος του 2009, καθώς και τους διακανονισμούς που σχετίζονται με δικαστικές υποχρεώσεις και τις αποζημιώσεις των πρώην υπαλλήλων της Ολυμπιακής.

7Υποστηρικτικό υλικό * Στοιχεία σχετικά με τα ταμειακά διαθέσιμα του τακτικού και του κρατικού προϋπολογισμού θα παρέχονται στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στην ΕΚΤ και στο ΔΝΤ από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους του Υπουργείου Οικονομικών εντός τριών εβδομάδων μετά το τέλος κάθε μήνα. Τα στοιχεία θα περιλαμβάνουν λεπτομερείς πληροφορίες για τα έσοδα και τις δαπάνες, σύμφωνα με τις μηνιαίες εκθέσεις που δημοσιεύονται από τον Ιανουάριο του 2010 στον επίσημο δικτυακό τόπο του Υπουργείου Οικονομικών. Θα περιλαμβάνονται επίσης στοιχεία για τις μεταβιβάσεις κεφαλαίων σε ομόλογα προς κοινωνικά ταμεία ή άλλους φορείς και καταπτώσεις εγγυήσεων.

* Στοιχεία για τα καθαρά χρηματοοικονομικά στοιχεία του ενεργητικού των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης και των ασφαλιστικών ταμείων, των ταμείων εκτός προϋπολογισμού συμπεριλαμβανομένων των ΕΤΕΡΠΣ, ΑΚΑΓΕ, καθώς και δημόσιων επιχειρήσεων που έχουν ενταχθεί στη γενική κυβέρνηση θα παρέχονται στο ΔΝΤ, στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και στην ΕΚΤ από το ΓΛΚ σε συνεργασία με την Διεύθυνση Στατιστικής της Τράπεζας της Ελλάδος εντός τεσσάρων εβδομάδων μετά το τέλος κάθε μήνα. Μηνιαία στοιχεία για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές των δημόσιων νοσοκομείων (νοσοκομεία ΕΣΥ) θα παρέχονται από το Υπουργείο Υγείας και ληξιπρόθεσμες οφειλές λοιπών υπουργείων από το Υπουργείο Οικονομικών εντός τεσσάρων εβδομάδων μετά το τέλος κάθε μήνα.

Β. Ανώτατο όριο Πρωτογενών Δαπανών του Κρατικού Προϋπολογισμού (Κριτήριο Απόδοσης)

8Ορισμός: Οι πρωτογενείς δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού αποτελούνται από τις δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού (δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού συν τις δαπάνες του προγράμματος επενδύσεων) μείον τις δαπάνες για τους τόκους που καταβάλλονται από τον κρατικό προϋπολογισμό, συν τις αλλαγές στα ποσά των ληξιπρόθεσμων οφειλών των υπουργείων σε φορείς εκτός της γενικής κυβέρνησης σύμφωνα με τους ορισμούς που αναφέρονται παραπάνω. Οι πρωτογενείς δαπάνες της κεντρικής κυβέρνησης που περιλαμβάνονται στο κριτήριο απόδοσης δεν περιλαμβάνουν τυχόν πληρωμές σε μετρητά για την αναδιάρθρωση των τραπεζών όταν πραγματοποιούνται στο πλαίσιο της στρατηγικής του προγράμματος για την αναδιάρθρωση του τραπεζικού τομέα. Δαπάνες που δεν περιλαμβάνονται στο ισοζύγιο περιλαμβάνουν δάνεια σε χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και επενδύσεις σε ίδια κεφάλαια των εισηγμένων και μη εισηγμένων χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων (ανταποδοτική ανακεφαλαιοποίηση), μη ανταποδοτική ανακεφαλαιοποίηση και αγορά προβληματικών περιουσιακών στοιχείων. Εν τούτοις κάθε χρηματοδοτική παρέμβαση από την κεντρική ή γενική κυβέρνηση για στήριξη των τραπεζών, συμπεριλαμβανομένης της έκδοσης εγγυήσεων, ή την παροχή ρευστότητας θα πρέπει να αναφέρεται αμέσως στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στην ΕΚΤ και στο ΔΝΤ.

9Λοιπές διατάξεις: Μεταβιβάσεις κεφαλαίων σε ομόλογα προς ασφαλιστικά ταμεία και καταπτώσεις εγγυήσεων εκτός γενικής κυβέρνησης δεν θα περιλαμβάνονται στις πρωτογενείς δαπάνες το 2010. Οι αλλαγές στα ποσά των ληξιπρόθεσμων οφειλών των υπουργείων δεν θα περιλαμβάνονται επίσης κατά το 2010 στην παρακολούθηση του κριτηρίου απόδοσης. Ωστόσο αυτή η εξαίρεση δεν θα εφαρμόζεται μετά το 2011.

10Υποστηρικτικό υλικό: Τo Γενικό Λογιστήριο του Κράτους του Υπουργείου Οικονομικών θα παρέχει στοιχεία για τις μηνιαίες δαπάνες του τακτικού κρατικού προϋπολογισμού και του προϋπολογισμού επενδύσεων. Τo Υπουργείο Οικονομικών θα παρέχει επίσης μηνιαία στοιχεία για το απόθεμα των ληξιπρόθεσμων οφειλών των υπουργείων.

Γ. Μη Συσσώρευση Εγχώριων Ληξιπρόθεσμων Οφειλών από τη Γενική Κυβέρνηση (Συνεχής Ενδεικτικός Στόχος)

11Ορισμός: Για τους σκοπούς του προγράμματος οι εγχώριες ληξιπρόθεσμες οφειλές ορίζονται ως λογαριασμοί μη πληρωτέοι προς τους εγχώριους προμηθευτές μετά την πάροδο 90 ημερών από την ημερομηνία λήξης τους. Στην περίπτωση που η οφειλόμενη ημερομηνία δεν ορίζεται ρητά στη σύμβαση προμήθειας, μια υποχρέωση που δεν έχει πληρωθεί θεωρείται ληξιπρόθεσμη οφειλή 90 ημέρες μετά την έκδοση του σχετικού παραστατικού. Τα στοιχεία θα παρέχονται εντός τεσσάρων εβδομάδων μετά το τέλος κάθε μήνα. Η συνεχής μη συσσώρευση εγχώριων ληξιπρόθεσμων οφειλών ορίζεται ως μη συσσώρευση ληξιπρόθεσμων οφειλών στο τέλος κάθε μήνα, κατά τη διάρκεια του τριμήνου στο οποίο αναφέρεται το κριτήριο απόδοσης για αναλήψεις υποχρεώσεων που αναλήφθηκαν μετά την 1.1.2010. Αυτό δεν περιλαμβάνει ληξιπρόθεσμες οφειλές που συγκεντρώθηκαν από το ασφαλιστικό ταμείο των δημοσίων υπαλλήλων.

12Υποστηρικτικό υλικό: Τo Υπουργείο Οικονομικών θα παρέχει στοιχεία για τις μηνιαίες ληξιπρόθεσμες οφειλές στις δαπάνες του τακτικού κρατικού προϋπολογισμού, όπως ορίζονται παραπάνω. Τα στοιχεία θα παρέχονται εντός τεσσάρων εβδομάδων μετά το τέλος του μήνα και θα περιέχουν επίσης πληρωτέους λογαριασμούς που δεν έχουν πληρωθεί για περισσότερες από 30 και 60 ημέρες.

Δ. Ανώτατο όριο Συνολικού Χρέους της Κεντρικής Κυβέρνησης (Κριτήριο Απόδοσης)
13Ορισμός: Τo συνολικό απόθεμα χρέους της κεντρικής κυβέρνησης θα αφορά το χρέος της κεντρικής κυβέρνησης σε όρους ΕSΑ95, το οποίο περιλαμβάνει το κρατικό χρέος, χρέη από ειδικούς λογαριασμούς και δημόσιες επιχειρήσεις που συμπεριλαμβάνονται στην κεντρική κυβέρνηση, καθώς και άλλες προσαρμογές κατά το σύστημα ΕSΑ95 (τη Συμφωνία Ανταλλαγής με την Goldman Sachs κλπ.). Θα ορίζεται για τους σκοπούς του προγράμματος ως το σύνολο των τρεχουσών ακαθάριστων υποχρεώσεων χρέους. Θα περιλαμβάνει (αλλά δεν θα περιορίζεται σε) υποχρεώσεις σε μορφή τίτλων και δανείων. Δεν θα περιλαμβάνει πληρωτέους λογαριασμούς. Τo χρέος θα μετράται σε ονομαστική αξία. Η συναλλαγματική αξία του προγράμματος θα εφαρμοστεί σε όλες τις μορφές χρέους που έχουν εκδοθεί σε νόμισμα άλλο από το ευρώ. Η τιμαριθμική αναπροσαρμογή του πληθωρισμού θα ισχύει για το χρέος με κάλυψη πληθωρισμού, χρησιμοποιώντας τον σχετικό δείκτη που καθορίζεται στην πράξη χρέους. Για τους σκοπούς του προγράμματος το ανώτατο όριο για το απόθεμα χρέους της κεντρικής κυβέρνησης δεν θα περιλαμβάνει χρέος που προκύπτει από πληρωμές για αναδιάρθρωση τραπεζών, όταν αυτές πραγματοποιούνται στο πλαίσιο της στρατηγικής του προγράμματος για την αναδιάρθρωση του τραπεζικού τομέα (αυτό δεν αφορά το χρέος που σχετίζεται με το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας). Εδώ περιλαμβάνονται δάνεια προς τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και επενδύσεις σε μετοχικό κεφάλαιο χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων (ανταποδοτική κεφαλαιοποίηση), μη ανταποδοτική ανακεφαλαιοποίηση και εξαγορά προβληματικών περιουσιακών στοιχείων. Ωστόσο το προσωπικό του ΔΝΤ, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της ΕΚΤ θα πρέπει να ενημερώνεται άμεσα για κάθε χρηματοοικονομική πράξη της κεντρικής κυβέρνησης για τη στήριξη των τραπεζών, στις οποίες συμπεριλαμβάνεται η έκδοση εγγυήσεων ή η παροχή ρευστότητας, με εξαίρεση τη διαμεσολάβηση της Ελληνικής Δημοκρατίας σε repos μεταξύ ξένων και εγχώριων χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων.

14Λοιπές προβλέψεις: Για το 2010 ο ορισμός του χρέους κεντρικής κυβέρνησης δεν θα περιλαμβάνει τις δημόσιες επιχειρήσεις που ενσωματώθηκαν.

15Προσαρμογές: Για το 2010, το ανώτατο όριο συνολικού αποθέματος χρέους της κεντρικής κυβέρνησης θα προσαρμοστεί προς τα πάνω (ή προς τα κάτω) κατά το ποσό πιθανής αναθεώρησης προς τα πάνω (ή προς τα κάτω) του ποσού των 298,9 δισ. που είναι τα αποθέματα χρέους της κεντρικής κυβέρνησης του τέλους Δεκεμβρίου 2009. Για το 2011 το ανώτατο όριο συνολικού αποθέματος χρέους της κεντρικής κυβέρνησης κατά ΕSΑ95 θα προσαρμοστεί προς τα πάνω (ή προς τα κάτω) κατά το ποσό πιθανής αναθεώρησης προς τα πάνω (ή προς τα κάτω) του ποσού των 322,9 δισ. που είναι τα αποθέματα χρέους της κεντρικής κυβέρνησης κατά ΕSΑ95 του τέλους Δεκεμβρίου 2009.

16Υποστηρικτικό υλικό: Στοιχεία για το συνολικό απόθεμα χρέους της κεντρικής κυβέρνησης θα παρέχονται στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στην ΕΚΤ και στο ΔΝΤ από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους σύμφωνα με τους ορισμούς του ΕSΑ95, το αργότερο 30 ημέρες μετά το τέλος κάθε μήνα.

Ε. Ανώτατο όριο για νέες εγγυήσεις της Κεντρικής Κυβέρνησης (κριτήριο απόδοσης)
17Ορισμός: Τo ανώτατο όριο για νέες εγγυήσεις της Κεντρικής Κυβέρνησης θα περιλαμβάνει νέες εγγυήσεις που χορηγούνται από το κράτος, καθώς και νέες εγγυήσεις που χορηγούνται από κάθε άλλο φορέα που κατατάσσεται, σύμφωνα με το ΕSΑ95, στην κεντρική κυβέρνηση, αλλά δεν περιλαμβάνει εγγυήσεις προς φορείς το χρέος των οποίων περιλαμβάνεται στο ανώτα το όριο αποθέματος χρέους της κεντρικής κυβέρνησης όπως αυτό ορίζεται στις παραγράφους 13 και 14. Τo ανώτατο όριο δεν περιλαμβάνει εγγυήσεις για τη στήριξη των τραπεζών και εγγυήσεις που σχετίζονται με δάνεια που χρηματοδοτούνται από την ΕΤΕπ. Νέες εγγυήσεις θεωρούνται οι εγγυήσεις που χορηγούνται στη διάρκεια του τρέχοντος δημοσιονομικού έτους. Οι εγγυήσεις αυτές περιλαμβάνουν επίσης τις εγγυήσεις για τις οποίες υπάρχει επιμήκυνση της διάρκειάς τους πέρα από τους αρχικούς όρους του συμβολαίου.

18Λοιπές προβλέψεις. Τo κριτήριο απόδοσης για το τέλος Σεπτεμβρίου 2010 για τις νέες εγγυήσεις της κεντρικής κυβέρνησης δεν θα περιλαμβάνει τις νέες εγγυήσεις που έχουν χορηγηθεί από φορείς εκτός του κράτους (συμπεριλαμβανομένου και του ΤΕΜΓΓΜΕ). Για το κριτήριο απόδοσης για το τέλος Δεκεμβρίου 2010 για νέες κρατικές εγγυήσεις, αυτοί οι παράγοντες θα συμπεριλαμβάνονται σε σωρευτική βάση ξεκινώντας από την 1η Οκτωβρίου 2010.

19Υποστηρικτικό υλικό. Όλες οι νέες εγγυήσεις της κεντρικής κυβέρνησης θα καταγράφονται με λεπτομέρεια, προσδιορίζοντας τα ποσά και τους δικαιούχους. Τo Γενικό Λογιστήριο του Κράτους θα παρέχει τα στοιχεία σε μηνιαία βάση, μέσα σε 3 εβδομάδες μετά το τέλος κάθε μήνα. Οι μη κρατικοί φορείς που εντάσσονται στην κεντρική κυβέρνηση θα ενημερώνουν το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους για τις νέες εγγυήσεις που χορηγούν σε μηνιαία βάση και μέσα σε 3 εβδομάδες μετά το τέλος κάθε μήνα.

ΣΤ. Μη συσσώρευση των ληξιπρόθεσμων οφειλών εξωτερικού χρέους Γενικής Κυβέρνησης (διαρκές κριτήριο απόδοσης)

20Ορισμός: Για τους σκοπούς του προγράμματος, ως ληξιπρόθεσμη οφειλή εξωτερικού χρέους ορίζεται η πληρωμή χρέους που έχει συνάψει ή εγγυηθεί η γενική κυβέρνηση σε κατοίκους του εξωτερικού, η οποία δεν έχει πραγματοποιηθεί εντός επτά ημερών από τη λήξη της. Τo κριτήριο απόδοσης θα εφαρμόζεται σε συνεχή βάση καθ΄ όλη τη διάρκεια του προγράμματος. 21Υποστηρικτικό υλικό: Τo απόθεμα των εξωτερικών ληξιπρόθεσμων οφειλών της γενικής κυβέρνησης θα παρέχεται από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους με χρονική υστέρηση που δεν θα υπερβαίνει τις επτά ημέρες μετά την ημερομηνία εξέτασης.

Ζ. Συνολική παρακολούθηση και παροχή στοιχείων
22 Η αξιολόγηση του προγράμματος θα παρακολουθείται μέσω των στοιχείων που θα παρέχουν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στην ΕΚΤ και στο ΔΝΤ το Υπουργείο Οικονομικών, το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και η Τράπεζα της Ελλάδος. Οι αρχές θα ενημερώνουν εγκαίρως το ΔΝΤ, την ΕΕ και την ΕΚΤ για τυχόν αναθεώρηση των στοιχείων.

iii ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΔΙΑΡΘΡΩΤΙΚΩΝ ΟΡΟΣΗΜΩΝ
23Ασφαλιστική μεταρρύθμιση. Τo Κοινοβούλιο υιοθέτησε ξεχωριστούς νόμους για την ασφαλιστική μεταρρύθμιση του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα στα μέσα Ιουλίου και πριν από την προθεσμία για το τέλος Σεπτεμβρίου που είχε οριστεί από το πρόγραμμα. Η αξιολόγηση του νόμου αυτού με βάση αναλογιστικές μελέτες βρίσκεται σε εξέλιξη. Η Εθνική Αναλογιστική Αρχή θα ολοκληρώσει την αξιολόγηση των επιπτώσεων της μεταρρύθμισης για τα κύρια ταμεία ασφάλισης μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου 2010, ενώ η μελέτη θα ολοκληρωθεί με την ενσωμάτωση των μεγαλύτερων επικουρικών ταμείων (συμπεριλαμβανομένων των ΕΤΕΑΜ, ΤΕΑΔΥ, ΜΤΠΥ) μέχρι το τέλος Μαρτίου 2011. Αυτή η αναλογιστική αξιολόγηση θα καθορίσει κατά πόσο είναι αναγκαίες περαιτέρω προσαρμογές στο ασφαλιστικό σύστημα με στόχο τη συγκράτηση των συνταξιοδοτικών δαπανών για την περίοδο 2010-2011 στο 2,5% του ΑΕΠ. Οι όποιες προσαρμογές χρειαστούν στις παραμέτρους του κύριου ασφαλιστικού συστήματος καθώς και η μεταρρύθμιση των επικουρικών ταμείων και των ταμείων πρόνοιας θα ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος Ιουνίου 2011 μετά από διαβούλευση με ΕΕ/ΕΚΤ/ΔΝΤ και θα εφαρμοστούν από το τέλος Δεκεμβρίου του 2011.