Τη μετατροπή του Ναυπηγείου Σκαραμαγκά σε «πολεμικό ναυπηγείο της Μεσογείου», τη δημιουργία εθνικής ναυπηγικής και ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας σε συνεργασία με Νεώριο και Ελευσίνα και τη στροφή στην εξαγωγική δραστηριότητα με την αρωγή της ελληνικής κυβέρνησης ζητεί ο «ισχυρός άνδρας» της Αbu Dhabi Μar και του Ναυπηγείου Σκαραμαγκά κ. Ισκαντάρ Σάφα. Μιλώντας στο «Βήμα» ο νέος ιδιοκτήτης του Ναυπηγείου Σκαραμαγκά, που διαθέτει πλέον το 72% των μετοχών του ναυπηγείου, αναγνωρίζει ότι η εταιρεία με τους 1.300 εργαζομένους δεν μπορεί για μεγάλο χρονικό διάστημα στο μέλλον να στηριχθεί μόνο στις παραγγελίες και στα προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού της χώρας μας. Λόγω της κρίσης τα προγράμματα αυτά έχουν ελαχιστοποιηθεί και τα επόμενα δύο-τρία χρόνια είναι αμφίβολο αν θα υλοποιηθεί κάποιο μεγάλο συγκροτημένο πλαίσιο ανανέωσης του στόλου. Συνεπώς «η λύση βρίσκεται στη Μεσόγειο», λέει ο κ. Σάφα προσθέτοντας ότι «οραματίζεται ένα μεγάλο ναυπηγείο που θα μπορεί να χτίζει ή να επισκευάζει πολεμικά πλοία πολλών χωρών της Μεσογείου» και υπονοώντας με σαφήνεια ότι το μέλλον του Σκαραμαγκά είναι οι «εξαγωγές», με την έννοια της προσέλκυσης ναυπηγήσεων ή επισκευών από το εξωτερικό, με αιχμή προφανώς τα κράτη της Νότιας Μεσογείου, αλλά και του αραβικού κόσμου γενικότερα.

Ο επικεφαλής της Ρrivinvest, ο οποίος είναι μέχρι στιγμής ο μοναδικός μεγαλομέτοχος της εταιρείας Ελληνικά Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, γνωρίζει φυσικά την πρόσφατη απόφαση της Κομισιόν, σύμφωνα με την οποία για τα επόμενα 15 χρόνια το ναυπηγείο δεν μπορεί να ασχοληθεί παρά με ναυπηγήσεις ή επισκευές μόνο πολεμικών πλοίων, ενώ το ναυπηγείο αποκλείεται από τα συμβατικά «πολιτικά» πλοία, όπως δεξαμενόπλοια, χύδην φορτίου, μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, κρουαζιερόπλοια, ακτοπλοϊκά ή τουριστικά σκάφη. Η απόφαση αυτή έρχεται ως ποινή για το ναυπηγείο σε αντιστάθμισμα κρατικών επιδοτήσεων τα προηγούμενα χρόνια που κρίθηκαν παράνομες. Για να μην απαιτηθεί η υποχρεωτική επιστροφή των επιδοτήσεων αυτών από το ναυπηγείο προς το Δημόσιο (περίπου 400 εκατ. ευρώ μαζί με τα πρόστιμα, που θα σήμαινε λουκέτο για τη μονάδα), η Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ, δηλαδή ο Σκαραμαγκάς, θα μετατραπεί σε ακραιφνώς πολεμικό ναυπηγείο.

«Γνωρίζω πολύ καλά τι σημαίνει αυτό και έχω έτοιμο το σχέδιο για την ανάπτυξη του ναυπηγείου τα επόμενα χρόνια. Υπάρχει νέα διοίκηση στο ναυπηγείο που δουλεύει σκληρά και είναι συνεπής στις υποχρεώσεις της» τονίζει ο κ. Σάφα μιλώντας στο «Βήμα» και αναλύει το σχέδιό του, που συνίσταται σε διαδικασία ενοποίησης, παγίωσης και σταθεροποίησης της ελληνικής ναυπηγικής και ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας, όπως έχει ήδη συμβεί σε πολλές χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

«Εννοώ ότι μέσα από αυτή τη διαδικασία θα γεννηθεί μια ναυπηγική και ναυπηγοεπισκευαστικήβιομηχανία της Ελλάδας ανταγωνιστική, με δυνατότητες σχεδίασης, με ναυπηγήσεις πλοίων εξειδικευμένης τεχνολογίας, και φυσικά με τεχνογνωσία που θα μπορεί να δραστηριοποιηθεί σε επίπεδο Μεσογείου σε πρώτη φάση και- γιατί όχι;- περισσότερο αργότερα, σε δεύτερη φάση» συμπληρώνει ο κ. Σάφα.

Παρ΄ ότι η διαδικασία πώλησης του Σκαραμαγκά από τη γερμανική ΤhyssenΚrupp ξεκίνησε με ενδιαφερόμενο την Αbu Dhabi Μar (ΑDΜ), τελικά σήμερα ιδιοκτήτης είναι η Ρrivinvest, ιδιοκτησίας του κ. Σάφα, η οποία όμως με τη σειρά της κατέχει το 30% του μετοχικού κεφαλαίου της ΑDΜ. Ο κ. Σάφα επισημαίνει μιλώντας στο «Βήμα» για το θέμα ότι «σύντομα η Αbu Dhabi Μar θα είναι μέτοχος και αυτή στα Ελληνικά Ναυπηγεία Σκαραμαγκά», χωρίς να προσδιορίζει τον χρόνο υλοποίησης αυτής της απόφασης.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η επίλυση ορισμένων εκκρεμοτήτων προ δεκαετίας κρατάει ακόμη την ΑDΜ εκτός Σκαραμαγκά και στο διάστημα αυτό ο κ. Σάφα είναι ο βασικός μεγαλομέτοχος.

Για τις ναυπηγήσεις πολεμικών πλοίων άλλων χωρών στον Σκαραμαγκά ο κ. Σάφα λέει χαρακτηριστικά: «Η μόνη βιώσιμη επιλογή είναι η εξαγωγική δραστηριότητα και γι΄ αυτόν τον λόγο θέλουμε τη συνδρομή της ελληνικής κυβέρνησης, η οποία έχει τη δυνατότητα να καλύψει την πολιτική-διπλωματική διάσταση των εξαγωγών».

Μάλιστα, έφερε ως παράδειγμα διάφορες χώρες στον κόσμο με ισχυρή ναυπηγική και ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία, όπως για παράδειγμα οι ΗΠΑ, η Γαλλία, η Γερμανία, αλλά κυρίως η γειτονική Ιταλία, των οποίων οι πολιτικές ηγεσίες δραστηριοποιούνται συστηματικά στην προώθηση των εξαγωγών παρέχοντας την αναγκαία πολιτική και διπλωματική κάλυψη.

Οσον αφορά εξάλλου τη στρατηγική των ναυπηγήσεων, «η μόνη επιλογή είναι η στροφή στη ναυπήγηση αποκλειστικά εξειδικευμένων σχεδιάσεων υψηλής τεχνολογίας,καθώς για τις κλασικού τύπου ναυπηγήσεις η πρωτοκαθεδρία των ασιατικών ναυπηγείων είναι αδιαμφισβήτητη», όπως παρατηρεί ο κ. Σάφα.

Οι σχέσεις με Νεώριον – Ελευσίνα

Oταν μιλάει για εθνική ναυπηγική-ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία, ο κ. Σάφα αναφέρεται στη σχέση του Σκαραμαγκά με τον όμιλο Νεωρίου- Ελευσίνας. «Είμαστε έτοιμοι και πρόθυμοι για συνεργασία» λέει ο κ. Σάφα και σε ερώτηση αν αυτό συνεπάγεται μετοχική σύνδεση με τον τυπικό ανταγωνιστή (δηλαδή εξαγορά, συγχώνευση ή ανταλλαγή μετοχών), απαντά μάλλον αινιγματικά: «Αυτό θα μας το υποδείξει η ίδια η αγορά».

Σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», το τελευταίο διάστημα έχουν γίνει τουλάχιστον πέντε συναντήσεις μεταξύ του κ. Σάφα και του προέδρου των Ναυπηγείων Ελευσίνας κ. Ν. Ταβουλάρη. Οι πρώτες συζητήσεις είχαν γίνει πέρυσι τον Δεκέμβριο και ακολούθησαν δύο επισκέψεις στο Αμπου Ντάμπι, συνάντηση στο Παρίσι και δύο επαφές στην Αθήνα «παρουσία και τρίτων προσώπων, με επίσημες μάλιστα ιδιότητες», όπως μαθαίνει «Το Βήμα».

Οι συνθήκες της αγοράς είναι ιδιαίτερα δύσκολες και ήδη από τις 29 Νοεμβρίου η εισηγμένη Νεώριον ΑΕ Συμμετοχών, με ανακοίνωσή της στο Χρηματιστήριο Αθηνών με τίτλο «Σημείωση ισολογισμού για τον κίνδυνο ρευστότητας», ανέφερε: «Η εταιρεία, καθώς και οι θυγατρικές της αντιμετωπίζουν ταμειακή στενότητα και κίνδυνο επιδείνωσής της που με την πάροδο του χρόνου έχουν αποκτήσει αυξημένη ένταση και σημασία. Εν όψει των κινδύνων αυτών η διοίκηση της εταιρείας επιδιώκει ενεργά την κεφαλαιακή ενίσχυση, την επιτάχυνση των εισπράξεων και την αναδιάρθρωση των δανειακών υποχρεώσεων των εταιρειών του ομίλου».

Σχολιάζοντας την ανακοίνωση της εταιρείας του, ο πρόεδρος της Νεώριον κ. Ταβουλάρης παραδέχεται μιλώντας στο «Βήμα» ότι έχει ταμειακό πρόβλημα, το οποίο θα καταφέρει να ξεπεράσει «χωρίς να ξεπουλήσει τα δύο ναυπηγεία (σε Ελευσίνα και Σύρο) που διαθέτει η εταιρεία».

«Το Βήμα» πάντως πληροφορείται ότι στον κύκλο των επαφών και διαπραγματεύσεων η τελευταία και επίσημα διατυπωμένη πρόταση του κ. Σάφα περιλαμβάνει αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της «Νεώριον», την οποία θα καλύψει ο κ. Σάφα ώσπου να αποκτήσει το 51% της εταιρείας. Η πρόταση αυτή μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει αποδεκτή από τον όμιλο Νεωρίου- Ελευσίνας. Ποιος είναι ο Ισκαντάρ Σάφα
Ο χριστιανός, μαρωνίτης, λιβανέζος ιδιοκτήτης της Ρrivinvest και εταίρος της Αbu Dabi Μar, ο οποίος θα αναμειχθεί ενεργά στο μάνατζμεντ του Σκαραμαγκά και στο μέλλον, είναι ένας κοσμοπολίτης 55άρης με πλούσιο παρελθόν. Ο πατέρας του κ. Ι. Σάφα ήταν στενός συνεργάτης των Γάλλων όταν οι τελευταίοι ασκούσαν σημαντική επιρροή στον Λίβανο. Σπούδασε σε Αμερική και Γαλλία, όπου συνδέθηκε στενά με μέλη της γαλλικής κυβέρνησης επί Ζακ Σιράκ.

Ο ίδιος έχει πλέον ως έδρα του το Αμπου Ντάμπι, από όπου μετακινείται με προσωπικό τζετ σε Ευρώπη, Αμερική και Μέση Ανατολή, αλλά για μεγάλο χρονικό διάστημα έμενε στην πατρίδα του, τον Λίβανο, σε αριστοκρατικό προάστιο της Βηρυτού.

Θεωρείται ο άνθρωπος που κλείνει πολλές δουλειές για λογαριασμό του εμιράτου, χωρίς τελικά να εμφανίζεται ο ίδιος σε όλες τις υπογραφές, ασκώντας και ένα είδος «αθόρυβης διπλωματίας». Τελευταία διεθνής δραστηριότητα του κ. Σάφα, πριν από τον Σκαραμαγκά, υπήρξε η κίνηση με την ΑDΜ για την απόκτηση της ναυπηγικής εταιρείας του γερμανικού ναυτικού, της Βlohm and Voss, ενώ κατόπιν βοήθησε στην εξαγορά του 25% της κατασκευάστριας γερμανικών υποβρυχίων, της ΗDW.

Η Αbu Dhabi Μar, με τη σειρά της, διαθέτει ναυπηγική μονάδα στο εμιράτο με 750 εργαζομένους και με προβλήτα-κλίνη 550 μέτρων, καθώς και ναυπηγείο στη Γαλλία, το CΜΝ Υahts στο Χερβούργο της Νορμανδίας, με 480 εργαζομένους, το οποίο εξαγόρασε προ ετών με τη διαπραγματευτική συμβολή του κ. Σάφα. «Χωρίς την εμπλοκή του κ. Σάφα θα ήταν αδύνατη η συμφωνία» είχαν πει τότε οι γάλλοι επίσημοι. Η μεγάλη δύναμη της εταιρείας του εμιράτου είναι η στρατηγική συμμαχία που συνήψε με την ΤhyssenΚrupp τον Οκτώβριο του 2009 και την οποία υπέγραψε το μεγάλο αφεντικό της Αbu Dhabi Μar, ο Αχμάντ Νταρβίς αλ Μαράρ, μέλος της βασιλικής οικογένειας του Εμιράτου, ο οποίος δίνει και όλες τις κατευθυντήριες γραμμές για τις συμφωνίες. Η συμφωνία προβλέπει συνεργασία για τη δημιουργία ενός ομίλου με ειδίκευση στις μεγάλες θαλαμηγούς και κοινές επιχειρήσεις σε όλον τον κόσμο. Οι Γερμανοί θα κρατήσουν το κομμάτι της προηγμένης τεχνολογίας στις στρατιωτικές κατασκευές και οι Αραβες τη διοίκηση, μέσω της οποίας θα αποκτήσουν εμπειρία.

Στο πλαίσιο της συμφωνίας οι Αραβες εξαγόρασαν από την ΤhyssenΚrupp και το ναυπηγείο Νobiskrug στη Γερμανία που είναι και το καμάρι τους μέχρι στιγμής αφού μπορούν να κατασκευάζουν μεγάλες θαλαμηγούς (mega yachts) μήκους 200 μέτρων. Το ναυπηγείο έχει δύο μεγάλες κλίνες κατασκευής με 420 εργαζομένους. Τελευταίο απόκτημα της συλλογής ο Σκαραμαγκάς, που υποχρεωτικά θα μείνει πολεμικό ναυπηγείο για 15 χρόνια.