Αυτά τα Χριστούγεννα θα είναι διαφορετικά για τους Αμερικανούς. Οι καταναλωτές έχουν ήδη δείξει τις διαθέσεις τους έναντι του πλαστικού χρήματος που τόσο αγάπησαν τις προηγούμενες δεκαετίες. Παρά τις δελεαστικότατες προσφορές των καταστηματαρχών και των τραπεζών η χρήση πιστωτικής κάρτας έχει υποχωρήσει στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 27 ετών. Σύμφωνα με δημοσίευμα των New York Times το σαββατοκύριακο των Ευχαριστιών, περίοδος που «ανοίγει» την εορταστική αγορά και τιμάται με την «παράδοση» του shopping therapy, μόλις το 17% των αγορών έγιναν με πιστωτικές κάρτες. Είναι ενδεικτικό ότι το αντίστοιχο περσινό ποσοστό ήταν σχεδόν διπλάσιο παρά το γεγονός ότι τα σημάδια της ύφεσης ήταν πολύ πιο έντονα στη λεγόμενη πραγματική οικονομία. Πρόσφατη έρευνα της αμερικανικής εταιρείας TransUnion, η οποία καταγράφει τις καταναλωτικές συνήθειες, δείχνει ότι χρήση των δύο πιο γνωστών πιστωτικών καρτών, Visa και Mastercard, υποχώρησε κατά 11% το τρίτο τρίμηνο του έτους σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.

Όπως σημειώνει ο Ντέιβιντ Ρόμπερτσον, εκδότης του περιοδικού έρευνας αγοράς Nilson Report, τουλάχιστον 15 εκατ. αμερικανοί έχουν χάσει το δικαίωμα χρήσης πιστωτικής κάρτας λόγω της αυστηροποίησης των προϋποθέσεων που θέτουν οι εκδότριες τράπεζες. Όμως για ένα εξίσου μεγάλο ποσοστό καταναλωτών η επιστροφή στο τυπωμένο χρήμα δεν είναι αναγκαιότητα αλλά επιλογή. Άλλωστε η κατακόρυφη πτώση των αγορών με πίστωση δεν συνοδεύτηκε από γενικευμένη αποχή από τους «ναούς του καταναλωτισμού». Το διήμερο που ακολούθησε την Μαύρη Παρασκευή, τη μέρα που σχηματίζονται ατέλειωτες ουρές στα καταστήματα από τους «διψασμένους» για αγορές πελάτες, το συνολικό ποσό που δαπανήθηκε ήταν κατά 6% μεγαλύτερο από αυτό του 2009.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ