Oι πιο «ελκυστικοί» εργοδότες οφείλουν να υλοποιούν συγκεκριμένες στρατηγικές από τη στιγμή που προσλαμβάνουν ένα στέλεχος, ώστε να εξασφαλίσουν την μακροπρόθεσμη αποδοτικότητά του, όπως προκύπτει από την έρευνα της Cornerstone αναφορικά με τους κύριους λόγους που αναδεικνύουν τους καλούς εργοδότες, με βάση τις απόψεις των εργαζομένων. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε το φθινόπωρο του 2010 και συμμετείχαν στελέχη πολυεθνικών εταιριών από την Ευρώπη και την Αμερική, ενώ η Cornerstone Athens εξειδικεύεται στον εντοπισμό μεσαίων και ανώτερων στελεχών.

Στη συνέχεια, προσθέτει η ίδια έρευνα, οι εργοδότες επενδύουν στη δημιουργία μιας αμφίδρομης, εποικοδομητικής σχέσης με τους εργαζομένους ώστε να εμπνέουν τον ενθουσιασμό και την εμπιστοσύνη τους. Στο πρώτο σκέλος της έρευνας που αφορούσε στη σχέση εταιρίας και στελέχους στο στάδιο της έναρξης της συνεργασίας, τo 85% των συμμετεχόντων δήλωσε ότι η ξεκάθαρη και ειλικρινής συζήτηση με τον εργοδότη στο πλαίσιο των συνεντεύξεων πρόσληψης, παίζει σημαντικό ρόλο στην επιλογή τους να δεχτούν μια θέση. Αυτό σημαίνει ότι οι εργαζόμενοι προτιμούν να ακούσουν την αλήθεια για τις ακριβείς προσδοκίες και ανάγκες του εργοδότη πριν αποφασίσουν να ενταχθούν σε έναν οργανισμό, από το να τις ανακαλύψουν αργότερα.

Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ένα στέλεχος στο πλαίσιο ανοιχτής ερώτησης, «Η καλύτερη εταιρία για την οποία εργάστηκα ήταν και η πιο ‘σκληρή’ στο στάδιο των συνεντεύξεων γιατί μου είπαν τα πράγματα με το όνομά τους. Στην αρχή σκέφτηκα ότι η στάση τους απέναντί μου σήμαινε ότι δεν τους είχα κάνει καλή εντύπωση, αλλά όταν μου έκαναν προσφορά και άρχισα να εργάζομαι εκεί, κατάλαβα ότι επιθυμούσαν να μου δώσουν μια ρεαλιστική εικόνα της κατάστασης ώστε να αποφασίσω για το αν ήμουν έτοιμος για την πρόκληση».

Επίσης το 65% των συμμετεχόντων ανέφερε ότι ένας καλός εργοδότης αφουγκράζεται τις απόψεις του υπάρχοντος προσωπικού στις νέες προσλήψεις και επιτρέπει στους υποψήφιους να γνωρίζουν την ομάδα με την οποία θα πρέπει να συνεργαστούν, εφόσον προσληφθούν, ώστε να λαμβάνονται πιο ασφαλής αποφάσεις εκατέρωθεν.

Ένα ακόμη σημαντικό θέμα που προέκυψε αφορούσε την δέσμευση του εργοδότη να προσφέρει ευκαιρίες εξέλιξης στον εργαζόμενο. Το 80% των συμμετεχόντων δήλωσε ότι η δυνατότητα εξέλιξής του σε έναν οργανισμό παίζει τον πρωταρχικό λόγο στην απόφασή του να έχει μια μακροπρόθεσμη πορεία σε αυτόν. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ο εργοδότης πρέπει να επενδύει σε συστήματα συνεχούς αμφίδρομης επικοινωνίας με τα στελέχη ώστε να γίνεται η καλύτερη δυνατή αξιοποίηση με οφέλη και για τις δύο πλευρές. Ένα στέλεχος ανέφερε χαρακτηριστικά, «Εργάζομαι στην ίδια εταιρία εδώ και 8 χρόνια και δεν μπόρεσε να με δελεάσει κανείς να φύγω αν και είχα προσφορές κατά καιρούς. Όλα αυτά τα χρόνια έχω εργαστεί σε διάφορα τμήματα, αφού με ενδιέφερε να αποκτήσω πολύπλευρη εμπειρία. Η εταιρία μου με υποστήριξε σε αυτή την απόφαση και μου επέτρεψε να διευρύνω τους ορίζοντές μου. Ο σεβασμός στις επαγγελματικές ανησυχίες μου με έκανε να εκτιμήσω βαθιά το περιβάλλον στο οποίο εργάζομαι».

Ένα ακόμη θέμα το οποίο κρίθηκε σημαντικό ήταν η πρόθεση του εργοδότη να παρέχει δυνατότητες επιπλέον κατάρτισης και εκπαίδευσης στα στελέχη της. Το 80% των συμμετεχόντων συμφώνησε ότι δίνει μεγάλη σημασία στη δέσμευση της εταιρίας σε αυτό το σκοπό και ότι νιώθει ικανοποιημένο όταν το εργασιακό περιβάλλον του προωθεί ένα σύστημα αμφίδρομης επικοινωνίας με στόχο τη βελτίωση των ικανοτήτων των στελεχών και συνεπώς της παραγωγικότητας της εταιρίας. Στο πλαίσιο αυτής της προσπάθειας έχουν σημασία τόσο τα ομαδικά προγράμματα όσο και τα ατομικά, όπου το κάθε στέλεχος έχει την ευκαιρία να επικοινωνήσει τις επιθυμίες του και να τις ικανοποιήσει όταν αυτό είναι εφικτό.

Ιδιαίτερα σημαντική κρίθηκε και η εσωτερική επικοινωνιακή κουλτούρα της εταιρίας όπου το 60% ανέφερε ότι νιώθει ασφάλεια και εμπιστοσύνη όταν οι στρατηγικές αποφάσεις του εργοδότη κοινοποιούνται εσωτερικά πριν γίνουν γνωστές στο ευρύτερο περιβάλλον. Μεγάλη έμφαση δόθηκε στην ανάγκη για ειλικρινή ενημέρωση των εργαζομένων όσον αφορά στην δική τους πορεία σε νέα σχήματα που προκύπτουν συχνά. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ένα στέλεχος, «Η εταιρία στην οποία εργαζόμουν μέχρι πρόσφατα εξαγοράστηκε από μια άλλη. Δυστυχώς, δεν νοιάστηκε κανείς για τις αγωνίες και την αβεβαιότητα όλων εμάς που δεν γνωρίζαμε τίποτα για το μέλλον μας. Ακόμη και όταν η διοίκηση έδινε συνεντεύξεις στις εφημερίδες, εμείς δεν είχαμε καμία ειδική πληροφόρηση. Θεώρησα ότι ένας σωστός εργοδότης δεν θα ακολουθούσε μια τέτοια πολιτική και επέλεξα να παραιτηθώ μόλις βρήκα κάτι που έκρινα ότι ήταν ασφαλέστερο ως επιλογή».

Η επιθυμία των εργαζομένων να νιώθουν ότι η εταιρία τους εκτιμά και αναγνωρίζει την αξία τους, ήταν επίσης ένα θέμα που προέκυψε στην έρευνα με το 95% των συμμετεχόντων να δηλώνει ότι θεωρεί πολύ σημαντική την σχέση αμοιβαίου σεβασμού με τον εργοδότη. Αυτό πρακτικά σημαίνει ανταγωνιστικές παροχές, προγράμματα κινήτρων καθώς και ηθική υποστήριξη και αναγνώριση σε καιρούς όπου τα στελέχη καλούνται να εργαστούν ιδιαίτερα σκληρά προκειμένου να επιτύχουν τους στόχους της επιχείρησης. Τέλος, μεγάλη σημασία δόθηκε στη σχέση των εργαζομένων με τη διοίκηση με το 75% να δηλώνει ότι οι χαρισματικοί ηγέτες, οι οποίοι έχουν αποδείξει την αξία τους με τις πράξεις τους, τους εμπνέουν εμπιστοσύνη και τους προκαλούν να βοηθήσουν στην εκπλήρωση του οράματος της εταιρίας.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ