Λόγω συστολής ή δέους που προέρχεται ενδεχομένως από τη συνειδητοποίηση των ελλειμμάτων τους (και) στο τιμόνι, οι Ελληνες που οδηγούν σε χώρες της Δυτικής Ευρώπης συνήθως τηρούν ευλαβικά όχι μόνο τους κανόνες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας αλλά ακόμη και τους άγραφους κανόνες οδηγικής συμπεριφοράς που ισχύουν εκεί. Επειδή όμως «η έξις είναι δευτέρα φύσις», πολλές φορές συμβαίνει έστω και άθελά τους να παρανομούν και να παίρνουν «κλήση» από τις αρμόδιες για την οδική κυκλοφορία αρχές. Ε, αν δεν είναι παρών ο οδηγός για να πληρώσει τοις μετρητοίς, αν πρόκειται για κλήση για παράνομη στάθμευση ας πούμε, τότε ο παραβάτης είχε τη δυνατότητα να την αγνοήσει και να επιστρέψει στην Ελλάδα για να… εξαφανιστεί. Την είχε τη δυνατότητα αυτή. Δεν θα την έχει πλέον με το νέο σύστημα πανευρωπαϊκής εποπτείας των τροχαίων παραβάσεων που αποφάσισε να υιοθετήσει η Ευρωπαϊκή Ενωση.

Σύμφωνα με τη συμφωνία, στην οποία κατέληξαν οι «27», οι αρμόδιες για την τροχαία κυκλοφορία αρχές της ΕΕ θα συνεργάζονται ώστε να επιβάλλουν ποινές για παραβάσεις του ΚΟΚ που καταγράφονται σε άλλες χώρες-μέλη. Πρόκειται για μια πρόταση που επί σειρά ετών προωθεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και, μετά την έγκριση των καθ’ ύλην αρμοδίων υπουργών των «27», το μόνο που απομένει για να εφαρμοστεί είναι η έγκρισή της και από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. «Πολλοί οδηγοί μοιάζουν να σκέφτονται ότι όταν οδηγούν στο εξωτερικό οι κανόνες του ΚΟΚ δεν ισχύουν γι’ αυτούς. Το μήνυμα που θέλω να τους στείλω είναι ότι οι κανόνες ισχύουν και ότι σύντομα θα αποκτήσουμε τη δυνατότητα να επιβάλλουμε την εφαρμογή τους» δήλωσε ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και αρμόδιος για θέματα Μεταφορών Σιίμ Κάλας.

Ηδη το Βέλγιο, η Ολλανδία και η Γερμανία έχουν εγκαινιάσει μια μορφή άτυπης συνεργασίας για την επιβολή προστίμων στους υπηκόους τους που παραβαίνουν τον ΚΟΚ σε κάποια από τις τρεις χώρες. Στις άλλες χώρες της ΕΕ δεν υπάρχει δυνατότητα εντοπισμού των παραβατών, που εξασφαλίζουν ουσιαστικά το ακαταδίωκτο. Με το νέο σύστημα, το οποίο αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή το 2013, οι παραβάτες θα καταδιώκονται και στις άλλες χώρες-μέλη της ΕΕ, εξαιρουμένης όμως… της Δανίας! Η σκανδιναβική αυτή χώρα, η οποία άλλωστε δεν μετέχει ούτε στο ευρώ, ζήτησε να εξαιρεθεί και από αυτή την ευρωπαϊκή πρωτοβουλία συνεργασίας. Επίσης εκκρεμεί η απόφαση της Βρετανίας και της Ιρλανδίας να συμμετάσχουν στη νομική αυτή διακρατική συνεργασία, έχοντας διατυπώσει η καθεμιά διαφορετικές ενστάσεις.

Εν πάση περιπτώσει, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σημειώνει ότι οι παραβάσεις των οδηγών από ξένες χώρες αντιστοιχούν στο 5% των παραβάσεων του ΚΟΚ στις χώρες-μέλη της ΕΕ. Ειδικότερα, οι παραβιάσεις των ανωτάτων ορίων ταχύτητας από ξένους οδηγούς αντιστοιχούν στο 15% του συνόλου κάθε χώρας. Σε χώρες ωστόσο που αποτελούν «περάσματα» για όσους μετακινούνται κατά την περίοδο των θερινών διακοπών τα ποσοστά αυτά εκτινάσσονται στα ύψη. Εχει παρατηρηθεί, για παράδειγμα, ότι στη Γαλλία τους θερινούς μήνες το ποσοστό των παραβιάσεων των ορίων ταχύτητας από μη γάλλους οδηγούς φθάνει το 50%! Πρόκειται βεβαίως για την περίοδο των θερινών διακοπών κατά την οποία οι γαλλικοί αυτοκινητόδρομοι κατακλύζονται από Γερμανούς, Ολλανδούς, Βέλγους και Βρετανούς που τρέχουν σαν τρελοί για να απολαύσουν τον ήλιο και τη θάλασσα της Μεσογείου.