Ανέκαθεν το γυναικείο φύλο διαδραμάτιζε βασικό ρόλο στις ταινίες του Γούντι Αλεν. Οπως και στη ζωή του. Δύο μακροχρόνιες σχέσεις του προήλθαν από τη στενή συνεργασία που είχε με τις πρωταγωνίστριές του, την Νταϊάν Κίτον και τη Μία Φάροου , με την οποία κατέληξε στα δικαστήρια εξαιτίας του σκανδάλου του παράνομου δεσμού του με μιαν άλλη γυναίκα, τη Σουν Γι (υιοθετημένη κόρη του με τη Φάροου). Ο Γούντι Αλεν συνηθίζει να «επιβραβεύει» με Οσκαρ τις γυναίκες ηθοποιούς του. Η Κίτον το κέρδισε για τον «Νευρικό εραστή», η Μίρα Σορβίνο για την «Ακαταμάχητη Αφροδίτη» και η Νταϊάν Γουίστ δύο φορές, για τις ταινίες η «Χάνα και οι αδελφές της» και «Σφαίρες πάνω από το Μπρόντγουεϊ». Αυτή η σχέση του Γούντι με τις γυναίκες διαμορφώνει και τον ιστό της προσφοράς του «Βήματος». Αφετηρία της ο «Νευρικός εραστής» ή αλλιώς η «Αnnie Ηall», το ονοματεπώνυμο της κεντρικής ηρωίδας που υποδύεται η Νταϊάν Κίτον. Εδώ, ο Αλβι Σίνγκερ, το alter ego του Γούντι, αμερικανοεβραίος κωμικός της Νέας Υόρκης, ερωτεύεται μιαν αφελή και το ίδιο νευρωτική «κουλτουριάρα», περιπλέκοντας περισσότερο τη ζωή του. Ο Γούντι κέρδισε δύο Οσκαρ, σκηνοθεσίας και σεναρίου.

Στο ασπρόμαυρο και υπό τους ήχους του Τζορτζ Γκέρσουιν «Μανχάταν» ο Αλεν κινηματογραφεί με αγάπη τη λατρεμένη του Νέα Υόρκη, υποδυόμενος τον ρόλο του μοναχικού τύπου ο οποίος και πάλι αναζητεί την ιδανική γυναίκα. Δίπλα του και πάλι η Κίτον αλλά και η Μάριελ Χεμινγκγουέι (προτάθηκε για το Οσκαρ β΄ γυναικείου ρόλου) όπως και η Μέριλ Στριπ σε ρόλο λεσβίας. Το «Πορφυρό ρόδο του Καΐρου» τοποθετείται στην περίοδο της οικονομικής κρίσης. Η Μία Φά ροου υποδύεται τη νεαρή σερβιτόρα που καταπιέζεται από τον κτηνώδη σύζυγό της ( Ντάνι Αϊέλο ) και βρίσκει τη φυγή μέσα σε συνοικιακό σινεμά, όπου παρακολουθεί ξανά και ξανά το ίδιο εξωτικό μελόδραμα. Παρασυρμένη από το κινηματογραφικό θέαμα ταυτίζεται ολοκληρωτικά μαζί του και ερωτεύεται έναν από τους ήρωες ( Τζεφ Ντάνιελς ) που βγαίνει από την οθόνη! Πρόκειται για μια από τις ποιητικές ταινίες του δημιουργού της.

Ο τίτλος και μόνο «Η Χάνα και οι αδελφές της» τα λέει όλα: η Μπάρμπαρα Χέρσεϊ, η Μία Φάροου και η Νταϊάν Γουίστ υποδύονται τρεις αδελφές που αντιμετωπίζουν με διαφορετικό τρόπο τη ζωή. Ο Ινγκμαρ Μπέργκμαν «συναντά» τον Αντον Τσέχοφ υπό το σαρκαστικό και εύστοχο βλέμμα του Αλεν, σε μια από τις καλύτερες δημιουργίες του.

Συμμε- τέχει ο Μάικλ Κέιν που κέρδισε το Οσκαρ β΄ ανδρικού ρόλου.

Δύο αμιγείς κωμωδίες

Ο κινηματογραφικός κόσμος του Γούντι Αλεν «πλημμυρίζει» γυναίκες: από αριστερά,η Μία Φάροου, η Μπάρμπαρα Χέρσεϊ και η Νταϊάν Γουίστ στην ταινία η «Η Χάνα και οι αδελφές της», η Μάριελ Χεμινγκγουέι και η Μέριλ Στριπ στο «Μανχάταν» και η Νταϊάν Κίτον στον «Νευρικό εραστή»

Η προσφορά ολοκληρώνεται με δύο ταινίες της καθαρά κωμικής περιόδου του δημιουργού, τον «Ειρηνοποιό», και το «Τα πάντα γύρω από το σεξ». Το πρώτο είναι μια παρωδία τού «Πόλεμος και Ειρήνη» του Λέοντος Τολστόι στο οποίο πρωταγωνιστεί ο ίδιος, η Νταϊάν Κίτον και σε μικρό ρόλο η δική μας Δέσπω Διαμαντίδου. Στο «Τα πάντα γύρω από το σεξ» ο Αλεν απαντά με τον δικό του ευφυή τρόπο σε ερωτήματα που θέτει ο δρ Ντέιβιντ Ρούμπεν στο μπεστ σέλερ του με τον ίδιο τίτλο. Πρωταγωνιστεί ο ίδιος ο Γούντι, ενώ ανάμεσα σε ένα πολυπληθές καστ βρίσκουμε και τον Τίτο Βανδή. ΟΙ ΤΑΙΝΙΕΣ ΤΟΥ «ΒΗΜΑΤΟΣ» ΜΕ ΤΑ ΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΓΟΥΝΤΙ
Στις 31 Οκτωβρίου
O ΝΕΥΡΙΚΟΣ ΕΡΑΣΤΗΣ (1977): «Βρήκα το κουράγιο να αφήσω πίσω μου τους παλιμπαιδισμούς, την ασφάλεια που μου παρείχε η καθαρόαιμη κωμωδία ως αυτοσκοπός.Είπα στον εαυτό μου: “Ηρθε μάλλον η ώρα να προσπαθήσω να κάνω ένα πιο σκεπτόμενο φιλμ και όχι άλλη μια ίδια κωμωδία. Και ίσως αυτό να επιτρέψει να αναδειχθούν διαφορετικές κινηματογραφικές αξίες που ίσως κερδίσουν και τονώσουν το ενδιαφέρον του κοινού”». Στις 7 Νοεμβρίου
H XΑΝΑ ΚΑΙ ΟΙ ΑΔΕΛΦΕΣ ΤΗΣ (1986): «Θα έπρεπε να αφήσω τα θέματα πιο ανοιχτά,όχι τόσο τακτοποιημένα.Μου έχει μείνει κουσούρι και από τον τρόπο που μεγάλωσα αλλά και από την εμπειρία μου από τις αμερικανικές ταινίες: προσπαθώ να βρω ικανοποιητικές εκβάσεις για όλα.Οσο περνά ο καιρός τόσο μαθαίνω να αφήνω τις ταινίες μου χωρίς επίλυση».

Στις 14 Νοεμβρίου
MΑΝΧΑΤΑΝ (1979): «Σκέφτηκα πόσο καταπληκτικό θα ήταν να είχαμε την ευκαιρία να δουλέψουμε σε ασπρόμαυρο φιλμ,με την τεχνική του πραγματικού σινεμασκόπ.Δύο ήταν τα πλεονεκτήματα: από τη μία θα καταλήγαμε με μια μαγευτική αποτύπωση της Νέας Υόρκης,η οποία πρωταγωνιστεί στην ταινία,και από την άλλη θα πειραματιζόμουν με όλα τα συναρπαστικά εμπόδια και προβλήματα αυτών των ταινιών».

Στις 21 Νοεμβρίου
TΟ ΠΟΡΦΥΡΟ ΡΟΔΟ ΤΟΥ KΑΐΡΟΥ (1985): «Εγραψα μια ιστορία που βασίστηκε στο εξής δίλημμα: ένας άνδρας που μια γυναίκα θεωρεί ονειρεμένο εραστή βγαίνει από την οθόνη και την ερωτεύεται αλλά μετά εμφανίζεται ο ηθοποιός που τον ερμηνεύει και η γυναίκα πρέπει να επιλέξει μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας.Και φυσικά κανείς δεν μπορεί να επιλέξει τη φαντασία,γιατί αυτό οδηγεί στην παράνοια,οπότε επιλέγει την πραγματικότητα.Και όταν επιλέγεις την πραγματικότητα,πληγώνεσαι». Στις 28 Νοεμβρίου
ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΟ ΣΕΞ (1972): «Ενα βράδυ γυρνώντας σπίτι με την Νταϊάν Κίτον ξαπλώνουμε,ανοίγουμε την τηλεόραση και πέφτουμε πάνω σε αυτόν τον γιατρό ο οποίος είχε γράψει ένα πολύ δημοφιλές βιβλίο με τίτλο “Οσα θα θέλατε να μάθετε για το σεξ και φοβάστε να ρωτήσετε”. Οι ερωτήσεις που έθετε ο κόσμος ήταν του στυλ: “Μπορεί μια γυναίκα να μείνει έγκυος όταν κάνει σεξ τις ημέρες της περιόδου της;”. Και τότε σκέφτηκα: “Γουάου,αυτό θα μπορούσε να γίνει μια πολύ αστεία ταινία”».

Στις 5 Δεκεμβρίου
O ΕΙΡΗΝΟΠΟΙΟΣ (1975): «Ηταν η εποχή όπου ήθελα τον ήρωά μου να μιλάει συνεχώς με ευφυολογήματα,όπως ο Γκράουτσο Μαρξ και ο Μπομπ Χόουπ.Οπότε η συρραφή έξυπνων αστείων επικρατούσε του νορμάλ διαλόγου…Ηξερα ότι θα διασκεδάσω πολύ μέσα στο φιλοσοφικό σύμπαν. Ηταν μια σχεδόν λογοτεχνική παρωδία».

Τα αποσπάσματα είναι από το βιβλίο τουΣτιγκ Μπέρμαν«Ο Γούντι Αλεν για τον Γούντι Αλεν» που περιλαμβάνει σειρά συνεντεύξεων (εκδόσεις Μεταίχμιο/ μετάφραση Πόλυ Λυκούργου)