«Κάν΄ το όπως η μαμά…»

Η σχέση μητέρας- κόρης, πολυεπίπεδη, σημαντική ως πηγή τροφοδοσίας, φαίνεται ότι λειτουργεί και ως πυξίδα για το μορφωτικόεπαγγελματικό μέλλον των ανηλίκων. Βρετανικές έρευνες έδειξαν προσφάτως σημαντική επιρροή των μητέρων προς τις κόρες, επιρροή που ωθεί τελικά τα παιδιά να ανέβουν τα σκαλιά της κοινωνικής ιεραρχίας- διαστρωμάτωσης. Με άλλα λόγια, τα μορφωτικά επιτεύγματα των θυγατέρων θεωρούνται αποτέλεσμα κυρίως της θηλυκής γονεϊκής επιρροής, ωθώντας τους κοινωνικούς επιστήμονες να τη χαρακτηρίζουν «κλειδί» για την κοινωνική κινητικότητα.

Η σχέση μητέρας- κόρης, πολυεπίπεδη, σημαντική ως πηγή τροφοδοσίας, φαίνεται ότι λειτουργεί και ως πυξίδα για το μορφωτικόεπαγγελματικό μέλλον των ανηλίκων. Βρετανικές έρευνες έδειξαν προσφάτως σημαντική επιρροή των μητέρων προς τις κόρες, επιρροή που ωθεί τελικά τα παιδιά να ανέβουν τα σκαλιά της κοινωνικής ιεραρχίας- διαστρωμάτωσης. Με άλλα λόγια, τα μορφωτικά επιτεύγματα των θυγατέρων θεωρούνται αποτέλεσμα κυρίως της θηλυκής γονεϊκής επιρροής, ωθώντας τους κοινωνικούς επιστήμονες να τη χαρακτηρίζουν «κλειδί» για την κοινωνική κινητικότητα.

« Από τη στιγμή που τα παιδιά μπαίνουν στην τροχιά του σχολείου, αρχίζεις να αποκτάς στοιχεία για την προσωπικότητά τους, και να φαντάζεσαι- κατά κάποιον τρόπο-τι θα μπορούσαν να κάνουν ως ενήλικοι» λέειη κυρία Αργυρούλα Καραγεώργου , δασκάλα, μετεκπαιδευμένη στην Ειδική Αγωγή, απόφοιτος της Νομικής Αθηνών και διευθύντρια σήμερα στο 9ο Δημοτικό Σχολείο Αγ. Αναργύρων. « Και τα ίδια τα παιδιά δίνουνάλλωστεπληροφο- ρίες για τις επιθυμίες τους στα κείμενα του “Σκέφτομαι και γράφω”, πληροφορίες που γίνονται αφορμή προς συζήτησηστο σπίτι».

Η κυρία Καραγεώργου παραδέχεται την επιρροή που έχει ασκήσει στα κορίτσια της. « Αναπόφευκτακάθε παιδίτο βλέπεις ως προέκταση του εαυτού σου, πόσω μάλλον όταν ανήκει στο ίδιο φύλο. Προσωπικάπάντα πίστευα στο αγαθό της μόρφωσης, πώς θα μπορούσα να μην τους μεταδώσω μια τόσο βασική αξία; Είχαν ασφαλώς και ανάλογα ερεθίσματα. Παντρεμένη σε μικρή ηλικία, είχα ήδη αποκτήσει την πρώτη μου κόρηόταν διένυα τις εξεταστικές στη Νομική Αθηνών. Δεν μπορώ να ξεχάσω τη σκηνή με το παιδί να κρατάει ανάποδα τον Αστικό Κώδικα, γράφοντας άτσαλα το όνομά του στις σελίδες του».

Δεν έλειψαν βεβαίως οι πειραματισμοί.

Η πρωτότοκη Αγγελίνα Τσούνα, τελειόφοιτη σήμερα του Τμήματος Αισθητικής και Κοσμετολογίας στο ΤΕΙ Αθηνών, αλλάκαι η 16χρονη, μαθήτρια ακόμη, Γιούλη Τσούνα δοκίμασαν κλίσεις, τάσεις, ενδιαφέροντα μέσα από διαφορετικές δραστηριότητες- μπαλέτο, παραδοσιακούς χορούς, αθλήματα, πιάνο.

« Θέλω να πιστεύω ότι δεν ήμουν πιεστική, ότι δεν τους φόρτωσα τα “θέλω” μουστις επαγγελματικές επιλογές τους. Ηξεραν όμως και εκείνεςότι πυρήνας της διαπαιδαγώγησής τους ήταν η μόρφωση, και πέραν της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Αντιθέτως, πρέπει να το ομολογήσω, ήμουν κάθετη στον προσανατολισμό του ελεύθερου χρόνου τους. Φανατική πολέμια της τηλεόρασης, τις άφηνα μεν να παρακολουθούναλλά τις… κυνηγούσα να τηρούν ένα μέτρο.

Η Γιούλητου χρόνου θα δώσει εξετάσεις (ενδιαφέρεται για τη Φαρμακευτική, ενώ θέλει να ολοκληρώσει και τις σπουδές της στο πιάνο). Με νοιάζει να διαβάζει κυριακάτικες εφημερίδες, τις προωθώ στο σπίτι». Ορια αλλά και τρυφερότητα

Συστηματικό αγώνα για να «θωρακίσει» σε όλα τα επίπεδα τις θυγατέρες της, την Ηώ (αριστερά) και την Ηλέκτρα Λυγεράκη, κάνει η κυρία Ρένα Μιχαήλ

«Προσπαθώ, όσο μπορώ πιο τρυφερά, να τους δείξω τα όριαστα οποία θα πρέπει να κινούνται αφήνοντας εκείνεςνα ακολουθήσουν αυτό που τους αρέσει πραγματικά, αυτό με το οποίο θα ήταν χαρούμενες και ευτυχισμένες» δηλώνει η κυρία Ρένα Μιχαήλ, απόφοιτος του Οικονομικού Τμήματος της Νομικής Αθηνών, με μεγάλη εργασιακή πείρα ως διευθύντρια εισαγωγών, σε επώνυμες εταιρείες με εξειδίκευση στον χώρο της μόδας.

« Ασφαλώς και θα ήθελα να κάνουν περισσότερα πράγματα από αυτά που κατάφερα εγώ. Ακόμη και σε συναισθηματικό επίπεδο, θα τις ήθελα πιο σκληρές και ανθεκτικές- οι καιροί έχουν αλλάξει δραματικά. Κάνω συστηματικό αγώνα να τις θωρακίσω, σε όλα τα επίπεδα, ώστε να μην υπολείπονται σε τίποτε όταν βγουν μόνες τους πιαστην κοινωνία. Φροντίζω να χρησιμοποιώ παραδείγματαστον διάλογο μαζί τους, για να τις πείσω ότι κάτι θα λειτουργήσει αργότερα προς όφελός τους. Τις προάλλες, για παράδειγμα, συνέδεα την οικονομική ανεξαρτησία κάποιας που γνωρίζουνμε τη δυνατότητα να παραδίδει μαθήματα πιάνου, που ως τότε ήταν απλό χόμπι για εκείνη». Ο καμβάς της οικογενειακής αναζήτησης ώστε η ΗώΛυγεράκη, 12,5 ετών, και η Ηλέκτρα Λυγεράκη, 9 ετών, να κάνουν τις επιλογές τους περιλαμβάνει μπαλέτο, κολύμπι, τένις και πιάνο.

« Δεν κάνω όνειρα για λογαριασμό τους » προσθέτει η κυρία Μιχαήλ. « Δεν μπορώ ωστόσο να αγνοήσω τα χαρακτηριστικά τους. Εχουν άριστη σχολική επίδοσηκαι είναι δεκτικές σε ερεθίσματα. Η Ηώ, πιο καλλιτεχνική φύση, μιλάει για αρχιτεκτονική, Σχολή Καλών Τεχνών, ακόμη και για σχέδιο μόδας- προφανώς επηρεασμένη από τα δικά μου επαγγελματικά ενδιαφέροντα. Η Ηλέκτρα, πιο εξωστρεφής, δείχνει να γοητεύεται από τα μίντια. Εχουμεόμωςμεγάλη διαδρομή ακόμη μπροστά μας…».

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Κοινωνία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk