ΟΥΑΣΙΓΚΤΟΝ Η διαρροή πετρελαίου στον Κόλπο του Μεξικού είναι η μεγαλύτερη οικολογική καταστροφή στην ιστορία των Ηνωμένων Πολιτειών και «με τη βούλα». Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, η ποσότητα του πετρελαίου που εξακολουθεί να χύνεται εδώ και ένα μήνα από την πετρελαιοπηγή της ΒΡ είναι τελικά μεγαλύτερη από αυτή που χύθηκε στη θάλασσα της Αλάσκας από το δεξαμενόπλοιο «Εxxon Valdez», το 1989.
Χαρακτηρίζοντας «τρομακτική» την καταστροφή, ο Μπαράκ Ομπάμα είπε χθες ότι «κουμάντο κάνει η κυβέρνησή του,η οποία καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια,και όχι η ΒΡ», η οποία « θα είναι υπόλογη για την καταστρεπτική διαρροή» του πετρελαίου. Ανακοίνωσε επίσης την παράταση, κατά έξι μήνες, του μορατόριουμ στις νέες υπεράκτιες γεωτρήσεις.
Οπως ανακοίνωσε η γεωλογική υπηρεσία των Ηνωμένων Πολιτειών (US Geological Survey), στις 17 Μαΐου υπήρχαν τουλάχιστον 130.000 βαρέλια πετρελαίου στην επιφάνεια της θάλασσας, ενώ μια ανάλογη ποσότητα έχει απομακρυνθεί από τα συνεργεία ή έχει εξατμιστεί.
Εάν είναι σωστοί οι υπολογισμοί των ειδικών, τουλάχιστον 260.000 βαρέλια πετρελαίου είχαν μολύνει τον ωκεανό ως την προαναφερθείσα ημερομηνία. Με βάση τις ίδιες εκτιμήσεις, χύνονται 12.000 ως 19.000 βαρέλια την ημέρα, αν και προγενέστερη μελέτη έκανε λόγο για 25.000 βαρέλια ημερησίως. Με βάση την πιο αισιόδοξη εκτίμηση, από τις 20 Απριλίουημέρα του δυστυχήματος- μέχρι χθες το σύνολο του πετρελαίου που διέρρευσε ανέρχεται στα 444.000 βαρέλια (70,59 εκατομμύρια λίτρα), ποσότητα δηλαδή διπλάσια από αυτή του «Εxxon Valdez».
Υπό το βάρος των νέων στοιχείων, η ΒΡ συνεχίζει την προσπάθεια να «σφραγίσει» το πηγάδι στον βυθό της θάλασσας με την επιχείρηση «Τop Κill», που βρίσκεται σε εξέλιξη από την περασμένη Τετάρτη. Η εταιρεία ανακοίνωσε χθες ότι σημειώνεται πρόοδος προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά προσέθεσε ότι είναι νωρίς ακόμα για να πούμε εάν θα είναι πετυχημένη.
Την ίδια στιγμή η αξιοπιστία της ΒΡ δέχεται νέο πλήγμα με την αποκάλυψη ενός εσωτερικού εγγράφου της που δημοσιεύτηκε στους «Νew Υork Τimes» και δείχνει ότι λίγες ημέρες πριν από την έκρηξη στη δεξαμενή άντλησης πετρελαίου «Deepwater Ηorizon», η ΒΡ επέλεξε για λόγους οικονομίας να χρησιμοποιήσει για την προστασία του φρέατος έναν τύπο μονού περιβλήματος που ήταν λιγότερο ασφαλής.